• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

achterwiellagers kapot x2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
skdeijk
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 21:26
  • Citeer

Berichtdoor skdeijk » 06 aug 2018 21:42

Hallo,

Mijn broer en ik ontdekten een raar geschud uit het achterwiel tijdens het rijden. Ik ben gaan kijken wat het was, en kwam het laatst aan bij de achterwiellagers. Deze had ik 400 km geleden ook vervangen met de zelfde verschijnselen. Dit is dus de tweede keer dat het gebeurd.

De kogelkooien waren los geraakt en zo vielen ze uit elkaar. Heb er opgelet dat de lagers er goed recht in gingen. Ik had de rvs ringen aan de binnenkant van de lagers (richting de naaf dus) eruit gehaald zodat er nieuwe vet in kon slaan door het draaien (misschien niet zo slim). de lager aan de rem zijde zit niet strak in de naaf maar was wel in betere staat dan de gene aan de tandwielzijde( deze viel gewoon uit elkaar bij het loshalen van het wiel). ik heb alle moeren,ringen,platen en afstandsbussen op de plek zitten waar ze horen.

Iemand die mij kan vertellen als dit te maken kan hebben met slechte montage of een ander kwaaltje?

alvast bedankt.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 aug 2018 23:05

Als je de stofdichte versies van de lagers hebt gehad is het idd niet slim geweest om de afdichting eruit te halen. Die zorgt ervoor dat het vet in de lagers blijft en er hoeft geen nieuw vet meer in (lifetime smering).

Vwb de lagers en dat deze kapot zijn gelopen, hebben de lagers goed in de zitting in het wiel gezeten? Je geeft aan de afstandbus tussen de 2 lagers ook in het wiel te hebben gehad, echter vraag ik mij af of deze precies de ruimte tussen de lagers heeft opgevuld. Het komt mij alleen bekend voor dat lagers kapot draaien als je deze er niet tussen hebt/ teveel ruimte blijft waardoor er spanning komt te staan tussen de 2 lagrschalen (binnen/ buiten) omdat de binnenschaal teveel naar binnen wordt gedrukt. Vaak is dit te merken wanneer de wielmoeren steeds weer losdraaien terwijl de wel strak genoeg vastgezet zijn. Hierdoor vreten de kogels de lagerschalen weg en krijg je het verschijnsel zoals je beschrijft wanneer je het wiel loshaalt.

Samenvattend: Slechte montage kan, al kan ik hier geen hard oordeel over geven daar ik er niet bij geweest ben. ALs lagers te los blijven zitten in de zitting is zowiezo al een indicatie dat er meer aan de hand is. Tik desnoods met een passende dop van een ratelset op de buitenste lagerschaal het lager goed in de zitting in het wiel. vermijd elke vorm van spanning in het lager!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skdeijk
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 21:26
  • Citeer

Berichtdoor skdeijk » 07 aug 2018 12:22

Hoe lang moet de afstandsbus minimaal zijn? Dan kan ik kijken als daar het probleem ligt .

Ik heb nooit gehad dat de asmoeren vanzelf los gingen

En ik kan de lager er zoveel mogelijk inslaan als ik wil maar wilt er vanzelf uitvallen als je het wiel omdraait. (Mischien op te lossen met loctite en een klein pit maken in de zitting?)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 aug 2018 15:39

Met loctite proberen te "lijmen" is misschien een oplossing. Zoals ik al aangaf is loszittende lagers zowiezo funest voor de levensduur.

Volgens mijn info is de maat voor de tussenbus van de lagers (bij sterwielen) achter 65 mm en voor 40 mm. Meet dit eens na met een schuifmaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skdeijk
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 21:26
  • Citeer

Berichtdoor skdeijk » 07 aug 2018 18:04

Heb het nagemeten en het busje is 63mm op het moment. Kheb nieuwe lagers die onderweg zijn en zal proberen ze vast te lijmen met loctite
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.