• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

even voorstellen maar!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Kerwin1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kerwin1987 » 08 mei 2019 00:17

Een hele goede avond/nacht allemaal! Na wat zoeken ben ik hier terecht gekomen en via de search engine heb ik een antwoord willen vinden op mijn vraag.. helaas is mijn woord keuze niet specifiek genoeg haha. Dan maar even via deze weg, hoop niet dat het erg is?
Anyway, mijn naam is Kerwin en ik woon in IJmuiden samen met mijn vrouw en 3 dochters. Ik ben een groot liefhebber van ''ouwe meuk'' Even kort stukje geschiedenis: eerste auto rij ervaring was op mijn 14e in een dikke Trabant 601! Sinds jaar en dag verliefd op dit monsterlijk machientje! Op mijn 16e gaan scooteren in de vorm van een aprilia sonic AC. Nooit opgevoerd o.i.d gewoon leuk knutselen aan de buitenkant. Een hele tijd een Puch maxi gehad naast mijn auto. Puch verkocht. Vrouwtje, kinderen, nu 1 grote auto (Scenic) en met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van Truuske. Mijn lieftallige Suzuki Alto MK2 uit 1987! '' ouwe meuk'' zeg maar.

Nu komt het, van een vriend van me heb ik een Tomos standard gekregen (snor) deze heeft een ronde koplamp en een enorm lelijk rekje aan de voorkant met een mandje hahaha. Ik vind m geweldig als ik eerlijk ben :) De Tomos heeft een flinke tijd stil gestaan aan een ketting buiten. Remmen zaten vast (heveltje van de kabel bewoog niet meer) Inmiddels wel opgelost en rolt weer soepeltjes! Gek genoeg startte hij wel meteen op de laatste druppels en dampen van de oude benzine. Heb inmiddels toch even de carb schoongemaakt. Bleek wat vuiligheid te zitten in t filtertje onder het pijpje waar je benzine slangetje op aangesloten zit. Ook heb ik de benzine kraan losgehaald en ook hier weer het inwendige filtertje schoongemaakt. Zat ook aardig wat vuiligheid in. Nieuwe brandstof er in gegoten (1:50) zelf gemengd, 1 keer Kicken en hij liep als een zonnetje. Met de nadruk op liep.... want na dat ik vol goede moed even de benen wilde strekken door naar t werk heen en weer te rijden, begon het blokje te protesteren. Even als omschrijving, een hond aan de riem. De hond trekt maar de persoon die de riem vast heeft trekt de hond terug. Zo voelde dit op de Tomos. Hij wilde wel gewoon door maar werd tegen gehouden. Niet veel later na protesteren stopte het blokje met draaien en hoorde ik als afsluiter een ''plof' uit de uitlaat komen. Sinds dien, weer de carb schoongemaakt, weer de filters, bougie vonkt mooi blauw en de bougie vertoont geen aanslag. Nog steeds start hij niet... ik ben even het spoor bijster. Een Honda vision met-in uit 93 die 7 jaar stil had gestaan kreeg ik met heel veel minder moeite weer tot leven hahaha. Heeft iemand tips, tricks, know-how's??? Please HELP! Ik wil m dol graag weer laten rijden en m gewoon gebruiken als dagelijks vervoersmiddel!

Wanneer er nog vragen en/of opmerkingen zijn, vraag/deel ze! Mocht de Tomos het weer doen dan ben ik van plan geruime tijd hier te blijven hangen! Kennis delen en opnemen ben ik een groot voorstander van.

Heren en dames, een hele goede nacht (inmiddels) gewenst en hopelijk tot horens!!!

Groetjes Kerwin

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 mei 2019 07:33

Ben bang dat door t lange stilstaan de krukaskeerringen het begeven hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Kerwin1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kerwin1987 » 08 mei 2019 09:18

Ben bang dat door t lange stilstaan de krukaskeerringen het begeven hebben.
Ja deze nare berichten kwam ik inderdaad al eerder tegen... hmmm
Ik ben ondertussen bezig met een boodschappenlijstje.. ik twijfel nu of ik alleen de keerringen ga vervangen of ook meteen de krukaslagers. Is dit ''simpel'' te doen tegelijkertijd met de keerringen? Of zeggen jullie, laat het lekker zitten.. Heb niet het idee dat er heel erg veel met de snorbrommer gereden is..
Laatst gewijzigd door Kerwin1987 op 09 mei 2019 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 mei 2019 12:38

Een voordeel van tomos is dat je het blok niet hoeft te splitsen voor de keerringen te vervangen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2019 19:43

Wiki
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Kerwin1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kerwin1987 » 22 mei 2019 11:15

Zo, ondertussen een tijdje verder. Heb de keerringen set in huis en heb de keerring aan de kick start zijde vervangen. Bij het los halen van het vliegwiel en ontsgteking kwam de oude keerring al naar buiten vallen🤦🏻‍♂️.
Vandaag heb k alvast de atf olie afgetapt en wat ruimte gemaakt om zonder geklooi te rommelen. Moet zeggen, de atf olie stonk enorm maar benzine! Lijkt mij niet heel normaal toch...?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 mei 2019 14:44

Atf hoort idd niet naar benzine te ruiken, dus ff een nieuwe keerring monteren.

Kerwin1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kerwin1987 » 22 jul 2019 15:41

Hallo Tomos vrinden! Het werk heeft eventjes stil gelegen aan de tomos de laatste weken. Kwam een auto tussendoor, neefje geboren, druk met werk etc.. nu eindelijk heb k 2 weken de tijd om de tomos af te maken. De keerringen zitten erin, nieuwe atf olie ook. Heb de Carters en kickstart er op gezet alleen start de tomos nu heeeeeeel erg slecht... de ontsteking heeft er even afgelegen namelijk. En naar mijn idee heb k m weer zo terug geplaatst als op de foto die k gemaakt had toen der tijd. Heb t idee dat hij slecht of laat vonkt ofzo.. Kan iemand mij vertellen welke kant ik de ontsteking op moet draaien om het vonken te veranderen? Hij staat gewoon netjes in Snor stand overigens en dat moet hij eigenlijk ook gewoon blijven😁 alle tips zijn welkom! K ga er morgen middag na t werk mooi aan beginnen👍🏻

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 jul 2019 17:52

Op snor stand moet hij idd ook goed starten, op brom stand ook maar dan loopt hij net iets beter.

Geen idee of de oude keerringen al langer iets lek waren en daarom misschien een grotere sproeier is gemonteerd, dus even checken of er 49-50-of 51 in zit...zit er een grotere in dan krijgt hij nu te veel benzine.

Kerwin1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kerwin1987 » 31 jul 2019 11:14

Hij staat op brom stand en starte direct. Sproeier 50 zit erin. Dus de brommer lijkt me volledig standaard. Hij giert wel erg.. maar toch zit alles weer in t Carter zoals het hoort, afgaande van de foto’s die ik gemaakt heb. Ik heb ook geen onderdelen over gehouden...
hoe hard zou die nu ongeveer lopen op de brommer stand? T moet namelijk leuk blijven. Tis woon werk verkeer en heb met regelmaat controles onderweg omdat k dicht bij een middelbare school woon hahaha

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers