Setup
Ik heb een Tomos classic met euro2 blok en een 65 cc dmp cilinder met hoge druk kop, 15/15 carb met sproeier 66 en vermoedelijk Next-R uitlaat (of iets wat er heel veel op lijkt in ieder geval).
Probleem
Een week geleden heb ik een warmloper gehad waarbij de zuigerveren af zijn gebroken. Hij reed daarna wel nog, al nam de topsnelheid op een gegeven moment af naar 25-30kmu, toen ben ik maar gaan lopen. Er zit nu ook een dikke groef in de cilinder van uitlaatpoort richting deck, deze stopt op de plek waar zuigerveren nog komen op maximale hoogte. Het precieze moment dat deze groef is ontstaan was verder niet aan te voelen tijdens het rijden.
Wat is er allemaal veranderd
Maar goed ik heb de cilinder gehoond en de zuiger vervangen met een nieuwe airsal 44 mm. Ik heb ook de uitlaat poort meteen 2 mm omhoog gevijld en de spoelpoorten uitgedremeld om ze te laten passen op de bredere carter poorten. De spoelpoorten zijn dus alleen aan de cilindervoet uitgevijld, verder niet aan de binnenkant van de cilinder. Ik heb een poortmap gemaakt en de blowdown is nu precies 30.
Heb meteen ook maar het blok helemaal uit elkaar getrokken. De krukas kwam met lagers en al eruit. Deze lagers leken nog goed (draaiden soepel en hoorde of voelde geen geschraap of speling) dus die heb ik er ook op laten zitten. Op deze manier ook terug gezet in het blok (wel alvorens krukas met lagers en al in vriezer gelegd). Liep wel redelijk stroef voor mijn gevoel, maar na een paar tikjes links en rechts met de rubberen hamer liep het allemaal wel weer soepel. Nadat ik de keerringen erin drukte liep het wel weer heel stroef als ik aan de drijfstang trok. Maar goed, als ik aan vliegwiel draaide viel het op zich wel weer mee. Ik hoorde ook geen rare of schrapende geluiden terwijl ik dit deed. Overigens heb ik ook het naaldlager vervangen. Alles netjes geolied natuurlijk, ook tijdens het honen.
Bougiekabel heb ik ingekort, zodat ie nog net van bobine naar bougie kan. Ontsteking stond voorbij bromstand dus deze heb ik nu netjes terug op bromstand gezet ivm de kortere kabel. Bobine zelf is ook omgewisseld met een andere (gebruikte) bobine.
Ik heb ook het middenblok - zonder tapeindes en krukas - terug in elkaar gezet en de carter zijde van het middenblok plat geschuurd op een glasplaat waar ik een stuk schuurpapier op had gelijmd. Cilinder kop en deck ook vlak geschuurd. Voor de cilindervoet heb ik een tooltje ge-3d-print en wederom schuurpapier hierop gelijmd om deze ook vlak te schuren. Overal zal dus wel 0.1 - 0.2 mm af zijn gegaan.
Het blok loopt nu wel weer, maar loopt ongelooflijk warm. Met stationair schroef maximaal ingedraaid loopt hij nog net stationair. Tijdens eerste testrit wel ongeveer dezelfde maximum snelheid als voorheen gehaald, 67 kmu, maar hij trok enorm langzaam en ik miste dus duidelijk vermogen. Ook werd de cilinder gruwelijk heet, heb het meerdere malen gemeten met zo'n laser temperatuur meter en ik las 110+ graden celsius. Vanaf de tweede testrit kwam ik niet meer boven de 55 kmu en las ik zelfs 120 graden af.
Wat ik allemaal heb geprobeerd
Ontsteking heb ik doorgemeten op 330 ohm. Ik heb er nu een ander vliegwiel (van zelfde type) op zitten ook.
Met en zonder koppakking rijden, op dit moment zit er een verse koppakking in. Grotere sproeier (al leek bougie kleur wel prima maar toch). Carb is compleet gereinigd. Spruitstuk is ook helemaal schoon. Deo test gedaan (althans wel met remreiniger maar zelfde principe). Ik heb dus GEEN VALSE LUCHT of lekke koppakking. Ook geen witte rook van lekke keerringen ofzo. Bovendien zitten er van die groene, dubbele, keerringen in (met aan beide kanten van de keerring van die veertjes die hem om de krukas klemmen). Hooguit kan de keerring aan de ontstekingszijde lek zijn, maar dit lijkt me erg sterk omdat die splinternieuw is.
Dat hij niet meer lekker loopt zou eventueel door gekloot met poorttiming kunnen komen, maar dat de temperatuur hierdoor naar 120 graden stijgt lijkt mij zeer sterk. Bovendien liep hij tijdens het eerste testritje nog wel 67 en nu nog maar 55 met moeite. Ik zag verder niks bijzonders in cilinder toen ik koppakking plaatste.
Als het door mijn gevijl komt, prima, heb ik ook weer wat geleerd. Maar het vervelendste vind ik dat ik nu dus geen idee heb waardoor het allemaal komt.