• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling (veertjes)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 08 aug 2019 12:03

Ik heb een vraag over mijn koppeling:
Hoe lang horen de veertjes van de 1e en 2e versnelling standaard te zijn?
Het volgende probleem doet zich namelijk voor: wanneer ik gas geef, slaat mijn brommer de 1e versnelling over. (En pakt de 2e versnelling niet want die maakt dan veel te veel toeren om grip te krijgen op een stilstaande koppeling)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2019 10:27

Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 aug 2019 12:36

Koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Controleer de eerste koppeling maar want zoals gezegd kan hij de eerste versnelling niet over slaan, dus eerste koppeling grijpt niet aan en je komt niet vooruit.
Kom je wel vooruit maar gaat hij niet harden dan 10 km/h dan schakelt hij niet over naar de 2e versnelling.
Omhoog

Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 12 aug 2019 14:53

Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.
Omhoog

Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 12 aug 2019 14:54

Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.
Omhoog

Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 12 aug 2019 14:55

Het kan dat je het overschakelen niet voelt, alhoewel je wel in toeren zou moeten merken. Bij een heel lichte vertanding (als bij de snorfiets) op de kettingwielen (bijv. 26-31/ 33) gaat het overschakelen heel snel.

Wegrijden vanuit stilstand in de 2e versnelling kan niet, deze loopt vrij over de as en wordt aangedreven door de versnellingsbak tandwielen van de 1e versnelling. Pas bij een bepaald toerental komen de segmenten van de 2e versnelling uit tegen het koppelingshuis en gaat de rollenkooi (wat ervoor zorgt dat de 1e versnelling pakt) vrijlopen en neemt de 2e versnelling het over.

Lengte (en kleuren) van de veren zijn hier op het forum al eens benoemd. Ff zoeken dus.
Wanneer ik weg wil rijden, slipt de koppeling (of grijpt helemaal niet aan) tot ik 10km/u bereik door mee te rennen, dan pas merk ik dat hij pakt.

Als ik tijdens het rijden genoeg afrem, dat de 2e versnelling aan blijft, geen probleem. Dan rij ik zo verder.

Wanneer ik verder rem, grijpt niks aan tot ik weer mee ren.
Daarbij, heb ik de originele veertjes. Niet ingekort oid, vandaar de vraag. (De vorige eigenaar van deze brommer heeft meer gesloopt dan goed gedaan, dacht dat t aan zijn werk lag)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 aug 2019 15:45

Als je mee moet rennen om te kunnen rijden werkt je eerste koppeling niet, zo simpel is het.
Dus eerste koppeling checken.
Omhoog

Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 12 aug 2019 16:12

Als je mee moet rennen om te kunnen rijden werkt je eerste koppeling niet, zo simpel is het.
Dus eerste koppeling checken.
Haha ja dat zeg ik dus, maar met nieuwe veer en schoentjes doet ie het nog steeds (niet)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 aug 2019 18:52

Check even de vraagtekenveer of deze goed gemonteerd zit. Zo te horen lijkt deze verkeerd te zitten omdat de rollenkooi de 1e versnelling niet meepakt.

Even ervan uitgaande dat de kooi wel goed zit: de veer moet ingehaakt zijn op 90 graden links van de pen op de kooiring op het 1e versnellingstandwiel. Dan tegen de klok in (linksom dus) de veer achter de pen haken. Dan moet de 1e versnelling het doen. Check even de wiki op het forum onder "vraagtekenveer vervangen"..

Koppeling zal idd niet het probleem zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Jojo
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:36
  • Citeer

Berichtdoor Jojo » 13 aug 2019 15:34

Check even de vraagtekenveer of deze goed gemonteerd zit. Zo te horen lijkt deze verkeerd te zitten omdat de rollenkooi de 1e versnelling niet meepakt.

Even ervan uitgaande dat de kooi wel goed zit: de veer moet ingehaakt zijn op 90 graden links van de pen op de kooiring op het 1e versnellingstandwiel. Dan tegen de klok in (linksom dus) de veer achter de pen haken. Dan moet de 1e versnelling het doen. Check even de wiki op het forum onder "vraagtekenveer vervangen"..

Koppeling zal idd niet het probleem zijn.
De kooi zat sowieso niet goed, want de veer paste in eerste instantie niet. Is de 90 graden ten opzichte van de pen boven of onder?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 aug 2019 20:33

Pen boven houden. Dan zit t gaatje voor de veer tov de positie van de pen links op ongeveer 90 graden (of horizontaal gezien). Veer zit tegen de klok in gemonteerd. Als je de veer ervoor houdt zie je het wel hoe die moet zitten. In de wiki zie je ook foto's . Misschien maakt dat t makkelijker en begrijpelijker

Als je de kooi moet verdraaien is het handig om de seegerring(en) weg te nemen en dan de kooi op de juiste positie te zetten. Een speciale tang heb je hier wel voor nodig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.