• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bougie zwart

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 22 okt 2019 16:19

Hallo ik heb een tomas gekocht maar nu is mijn bougie zwart na een stuk rijden ik zie overal dat je dan een te grote sproeier hebt maar ik heb sproeier 53 dus standaard is en voor de rest is de tomas ook orrigineel ik heb wel het luchtfilter ontgrenst dat kleine slangetje eruit gehaald waardoor die meer lucht krijgt kan het zijn dat hierdoor mijn bougie zwart is of maakt dat niet uit?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 okt 2019 01:25

Een zwarte bougie kan ook betekenen dat je een te koude bougie kan hebben gemonteerd. Dan komt de bougie niet op werktemperatuur om zichzelf te kunnen reinigen. Een te koude bougie en korte ritjes leveren ook een zwarte bougie op. Gaandeweg kan de bougie zover vervuilen dat deze interne kortsluiting (door koolaanslag) kan krijgen en stopt je motor ermee.

Helaas geef je weinig informatie m.b.t. de setup van je Tomos om gerichter antwoord te kunnen geven. Een sproeier 53 kan in een 14/9 carburateur net teveel zijn. Jij noemt dit standaard, maar elke motor en carburateur hebben hun eigen afstelling.

Bij een goed afgestelde motor (ontsteking tijdstip, lucht-brandstof verhouding en juiste mix (1:50) van de brandstof en bougie-warmtegraad) hoort de bougie na enige tijd koffie-met-melk bruin te kleuren. Zoals je ziet zijn er meerdere factoren afhankelijk hoe je motor kan presteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 23 okt 2019 11:04

Bedankt voor je reactie mijn cabarateur is 14/12 is dus mijn sproeier dan te groot er zit een 50cc op en een snellere uitlaat en sproeistuk is eruit gehaald waardoor die sneller zou moeten lopen. Ik heb zelf nog noet echt eem langs stuk met de tomas gereden hooguit een kilometer is dit dan te weinig om te zien of je bougie goed is en kan die dan nog verkleuren

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 okt 2019 11:45

53 klopt aardig in een 12 mm carb, welke bougie zit erin (bij een Bosch bougie is een hoger nummer warmer, bij ngk is het net andersom en is een hoger nummer dus kouder)

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 23 okt 2019 16:39

Er zit nu een bougie van denso in een W20FR-l

Ik heb zelf nog een nieuwe ngk B5H S liggen

Maakt kan het daarnaan liggen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 okt 2019 19:15

Ik ken die bougie niet maar als hij te koud blijft wordt hij gewoon zwart.
Een ngk b5hs kan prima tot 6500 toeren, probeer die gewoon.

Om optimaal te presteren mag de temperatuur van de isolatorneus niet langdurig hoger zijn dan 850°C, ook mag de temperatuur gedurende langere tijd niet beduidend lager zijn dan 530° C

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2019 00:06

Ik heb eens gekeken bij de bougie types die jij noemt van Denso. Ik ben bang dat dit een scooter bougie is en niet geschikt voor Tomos. Scooters hebben hoogtoerige motoren en genereren dan ook veel warmte.

Dit is ook een R-type wat aangeeft dat deze een extra ontstoorde versie is. Die kun je beter niet gebruiken in een Tomos motor, want dit geeft weerstand in de ontsteking met de nodige problemen in prestatie tot gevolg.

Als ik de cross-reference chart erop naloop en de standaard bougie van NGK voor Tomos (B6HS) vergelijk met Denso, krijg ik bij Denso een W20FS-U. Niet het type dat jij aangeeft.

Mijn advies is dan ook die andere bougie te proberen (zal qua hittegraad sneller op werktemperatuur zijn (= standaard snor) maar wellicht beter voor het komende winterseizoen) en rij eens een lang stuk (liefst ergens een keer minimaal 2 kilometer voluit als de motor op bedrijfstemperatuur is). Als de neus van de isolator en massa electrode mooi bruin kleurt is de afstelling in orde.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 24 okt 2019 12:36

Bedankt ga dit proberen. dan ben ik dus beter als ik die NGK bougie die ik heb liggen erin doe waardoor die wss beter gaat lopen

Miss is het probleem wat ik ook heb is dat die kort voor de 2e versnellijg happerd en niet mooi gelijk overpakt naar versnelling 2 ook opgelost door de betere bougie

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 24 okt 2019 13:00

Maakt die bougie die ik heb liggen is ngk b5hs maakt dit uit omdat dit een ander type is dan die origineele die er normaal op hoord

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 24 okt 2019 15:12

Maakt die bougie die ik heb liggen is ngk b5hs maakt dit uit omdat dit een ander type is dan standaard

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 okt 2019 19:49

Maakt niets uit, die van mij loopt prima op een ngk b5hs.

arjantomas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjantomas » 24 okt 2019 23:52

Oke top ga het uittesten van het weekend ik ga ook nog een kleinere sproeier kopen denk ik om te kijken wat die dan doet denk zelf dat 53 toch net iets te hoog is omdat die niet mooi overechakeld naar de 2e versnelling en blijft happeren aan het einde van de 1e versnelling

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers