• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A35HDA afvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 29 okt 2019 21:54

Beste mensen, gister heb ik een tomos a35 hda gekocht 2005
Blauw kenteken loopt 50 met een bullit uitlaat
Ik wil hem liever 34 laten rijden
Huidige setup=
Powerfilter
Bullit uitlaat en een 52/54 sproeier

Nou heb ik vernonem van de vorige eigenaar dat met de standaard uitlaat en 50 sproeier die 38 gaat, nog steeds wok dan kunnen we er net zo goed 70 van maken :)

Is het mogelijk om powerfilter standaard uitlaat en een 48/46 sproeier om hem onder de 35 te laten gaan.
Of is dat geen goede samenstelling

Alvast bedankt ik weet niet veel dus alvast sorry als ik domme dingen vraag

Groet tomosliefhebber

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 29 okt 2019 22:54

Hoe heb je de snelheid gemeten?

Std luchtfilter erop dat scheelt veel geluid.
Met een speedy uitlaat gaat je top wel een stuk omlaag.

Welk achterstand wiel zit erop?

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 29 okt 2019 23:15

Hoe heb je de snelheid gemeten?

Std luchtfilter erop dat scheelt veel geluid.
Met een speedy uitlaat gaat je top wel een stuk omlaag.

Welk achterstand wiel zit erop?
Snelheid door gps
Speedy erop en 50 sproeier liep idd. 38 net te hard
Tandwiel geen. Idee als het goed is origineel
Mijn plan was dus speedy uitlaat en 46 of 48 sproeier alleen kan dat wel samen met het powerfilter
Groet

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 29 okt 2019 23:30

Met een te kleine sproeier loopt het zaakje kapot-vast, je kunt beter een kleine uitlaatpakking monteren zodat hij minder gassen kwijt kan...of er een maken.

wtg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wtg » 30 okt 2019 00:39

er is ook wel een klein verschil met werkelijke snelheid en rollerbanken. Mijn quadro snor loopt 37 op de teller en 33 op gps, maar op de rollerbank kwam ik uit op 25. Iemand in mijn klas met een ontgrensde scooter die 65 loopt ging op de roller maar 48.

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 07:40

er is ook wel een klein verschil met werkelijke snelheid en rollerbanken. Mijn quadro snor loopt 37 op de teller en 33 op gps, maar op de rollerbank kwam ik uit op 25. Iemand in mijn klas met een ontgrensde scooter die 65 loopt ging op de roller maar 48.
Ah dat is fijn om te horen

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 07:43

Met een te kleine sproeier loopt het zaakje kapot-vast, je kunt beter een kleine uitlaatpakking monteren zodat hij minder gassen kwijt kan...of er een maken.

Maar speedy uitlaat power filter sproeier 50 is dus gewoon goed

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 07:47

Dus je denkt 38 op gos wordt geen wok op de rollerbank

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 okt 2019 09:15

Mijn ervaring is dat gps zeer goed klopt met de rollerbank, bij een meting op de rollerbank gaat er gelukkig nog 5 km correctie vanaf.

Bij welke snelheid krijg je een wok melding?

Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.

Dus een bromfiets kan een wok melding krijgen vanaf 56 km en een snorfiets vanaf 35 km.

Dus een bromfiets kan een wok melding krijgen vanaf 56 km en een snorfiets vanaf 35 km.

Echter geld de rollerbank marge van 5km alleen als de snelheid van de scooter word gemeten op de rollerbank. Als de snelheid van de scooter word gemeten tijdens het rijden is de marge lager, dit betekend dat je eerder een wok melding kunt krijgen.

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 10:07

Mijn ervaring is dat gps zeer goed klopt met de rollerbank, bij een meting op de rollerbank gaat er gelukkig nog 5 km correctie vanaf.

Bij welke snelheid krijg je een wok melding?

Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.

Echter geld de rollerbank marge van 5km alleen als de snelheid van de scooter word gemeten op de rollerbank. Als de snelheid van de scooter word gemeten tijdens het rijden is de marge lager, dit betekend dat je eerder een wok melding kunt krijgen.
Oke maar dan heb ik dus een probleem want ik wil hem het liefst 34 laten lopen, maar standaard uitlaat power filter en 48 sproeier gaat volgens mij niet goed samen

lethalbas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lethalbas » 30 okt 2019 11:38

Ik weet niet welke overbrenging je er nu op hebt zitten maar ik had eerst een (weet ff niet wat voor en achter betekend) "motor tandwiel" van 22 tands en een "wiel tandwiel" van 26, ik heb er afgelopen weekend een "wiel tandwiel" van 37 op gezet en hij ging direct van 46 naar 32. misschien kan je dit ook doen.
;)

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 11:39

Ik weet niet welke overbrenging je er nu op hebt zitten maar ik had eerst een (weet ff niet wat voor en achter betekend) "motor tandwiel" van 22 tands en een "wiel tandwiel" van 26, ik heb er afgelopen weekend een "wiel tandwiel" van 37 op gezet en hij ging direct van 46 naar 32. misschien kan je dit ook doen.
Bedankt ben daar alleen niet zo technisch mee

lethalbas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lethalbas » 30 okt 2019 11:43

is vrij simpel opzich hoor. dit was mijn eerste klus die ik aan een brommer gedaan heb (ben pas begonnen met sleutelen) maarja als je het niet ziet zitte niet doen natuurlijk maar is makkelijk en goedkoop en je trekt ook nog sneller op :)
;)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 okt 2019 12:51

Powerfilter in de kliko gooien wat dat filtert slecht en laat water door + maakt ook extra aanzuig geluid.

En kijken welk tandwielen erop zitten want met tandwiel 26-31 zou je bij 38 km/h 7289 toeren draaien, wat mij een beetje veel lijkt voor een std cilinder (of de uitlaatpoort is groter gemaakt, of er zit een snelle cilinder op)

Met een tandwiel verhouding 24-31 zou hij dan 35 km/h lopen.

Met 24-33 33 km/h

Met 24-37 29,3 km/h

Met 26-37 31,8 km/h

Dit alles is met 7289 toeren per minuut berekent, ga je lichter vertanden dan kan hij nog iets meer toeren draaien.

Darkpound
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Darkpound » 30 okt 2019 13:45

Powerfilter in de kliko gooien wat dat filtert slecht en laat water door + maakt ook extra aanzuig geluid.

En kijken welk tandwielen erop zitten want met tandwiel 26-31 zou je bij 38 km/h 7289 toeren draaien, wat mij een beetje veel lijkt voor een std cilinder (of de uitlaatpoort is groter gemaakt, of er zit een snelle cilinder op)

Met een tandwiel verhouding 24-31 zou hij dan 35 km/h lopen.

Met 24-33 33 km/h

Met 24-37 29,3 km/h

Met 26-37 31,8 km/h

Dit alles is met 7289 toeren per minuut berekent, ga je lichter vertanden dan kan hij nog iets meer toeren draaien.
Powerfilter heeft er een plastic rondje omheen zitten wat het water tegenzou gaan
Voor de rest is alles volgens mij origineel

Ik denk als ik het originele uitlaatje erop zet en een kleinere sproeier maat 48 dat die dan onder 35 zou moeten lopen alleen het probleem is volgens mij gaat powerfilter standaard uitlaat en sproeiermaat 48 niet samen of kan dat wel?

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 30 okt 2019 14:12

Beste Fons, kun je een voorbeeld geven hoe je dit berekeningetje maakt?
Ik kom er niet uit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 okt 2019 18:24

Jaap's puch calculator hier downloaden http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

In het progje snelheid,toeren selecteren en de interne verhouding veranderen in 16,1189 (dat is de verhouding van de 2e versnelling van tomos) voor de 1e versnelling interne verhouding 25,4117 als je die wil berekenen.
Tandwielen invullen.
Snelheid of toeren invullen.
Het overgebleven lege vak het rondje ervoor aanklikken(wordt blauw)
Op berekenen klikken en hij rekent het uit.

Je kunt ook de snelheid en toeren invullen met alleen het voortandwiel dan berekent hij het achtertandwiel...en

Wielomtrek moet je even exact nameten want bij mijn puch maxi met een 17 inch heb ik 170,5 gemeten, bij de tomos heb ik wiel nooit nagemeten.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 30 okt 2019 19:03

bedankt, ga het bekijken.
Ik weet nu waar mijn vergelijk mank ging, de verhouding van de kettingwielen.
In de berekening van de vertraging moet je het achtertandwiel delen door het voortandwiel.
Bij de verhouding 26-31 met je dus rekenen met 31/26 en dat scheelt nogal wat.
Alles hangt en staat wel met wielomtrek, als ik reken met een diameter van 53 cm dan is de omtrek (maal Pi) 166,5 cm.
Bij invering van de band zal het nog iets minder zijn, meten (belast) is zuiverder.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 okt 2019 13:02

Druppel verf op de band doen en op de brommer gaan zitten en 2 meter rijden, dan afstand van de afdrukken opmeten...zo heb ik het gedaan bij de puch maxi.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 31 okt 2019 14:53

Ventieltje beneden, net boven de voeg tussen 2 stoeptegels. Langzaam met de tomos naar voren tot het ventieltje weer beneden staat. Plaats gemerkt met een klein steentje.
Weer even terug naar het beginpunt en op de tomos gaan zitten, naar voren tot het ventieltje weer beneden staat. Deze weg was ongeveer 6 cm korter!
Opgemeten: Onbelast 161 cm, belast 155 cm. Scheelt nogal wat met Puch.
Mijn bandenmaat is 2,25 x 16.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki