• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Warmloper waarom ?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Midel7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Midel7 » 07 mar 2020 20:27

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum, en heb dit account speciaal aangemaakt omdat ik er niet uitkom.
Ik heb niet veel ervaring met sleutelen aan brommers.

Ik heb laatst een tomos s1 gekocht via marktplaats, heb alle pakkingen vervanger, carburateur enz. Schoongemaakt.

Nu wilde ik laatst naar werk rijden en na 5 km viel me brommer uit, ik kon hem gewoon weer starten en dit gebeurden nog 6 keer totdat hij helemaal niks meer deed.
Hij ging steeds slechter lopen en als ik iets teveel gas gaf viel die uit.
Me vader heeft me opgehaald met de brommer en wat blijkt, dat me brommer thuis gewoon weer starten.
Nu heb ik ff gegoogled en dit lijkt op een warmloper, maar hoe ik het kan verhelpen weet ik niet.

Mijn brommer gaat 35 km per uur dus zou ik denken dat de cilinder niet zo heet zou moeten worden.
Waar ik zelf aan zit te denken is misschien omdat er een ei cilinder opzit en dat die kleine koelvinnen heeft hij daardoor niet veel koelt? Is het de bougie ( bh6) ? Misschien de ontsteking? Ik heb een verstelbare sproeier, maar ik denk dat die goedstaat.
Want hij klinkt goed. Enige rare is dat als hij op zn zijstandaard staat en ik start hem dan gaat hij al rijden en trek hij zichzelf van zn standaard dat lijkt me niet goed.

Sorry voor dit lange verhaal maar kan iemand mij helpen?

Groetjes mitchell

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 mar 2020 21:59

Als eerste een andere bougie proberen.

Een oude condensator wil nog wel eens moeilijk doen als hij warm wordt, als je hem laat afkoelen dan start hij weer. als hij niet meer start even een reserve bougie in de dop drukken (scheelt tijd en blaren) en kijken of hij nog mooi blauw vonkt...geel of orange is niet goed...of helemaal geen vonk meer.

Als een brommer heel schuin staat klopt het brandstof niveau in de vlotterbak niet meer waardoor hij misschien minder benzine aanzuigt (armer loopt) dan loopt hij stationair meestal iets harder dan normaal....als je de brommer netjes recht houdt en je draait de benzinekraan dicht gaat hij op zijn laatst ook harder stationair lopen en valt dan uit.

SoLer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SoLer » 09 mar 2020 18:26

is het wel een warmloper? kan me niet voorstellen tenzij je te weinig olie bijmengt? ik heb er 1 met grote cilinder en kop die 32 loopt, die wordt amper handwarm. bougie is volgens mij eerder te koud voor 35/u, zou die eerst uit/aflezen of die niet vet slaat icm die condensator die fons noemt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mar 2020 12:20

Ik neem aan dat je wel mengsmering tankt of zelf benzine mengt met 2 takt olie, zonder 2 takt olie loopt hij inderdaad warm of vast...krukas en de lagers gaan ook kapot zonder die 2 takt olie.

Midel7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Midel7 » 10 mar 2020 23:45

Bedankt voor jullie reactie ik meng zelf mijn benzine 1:50, en ja ik denk dat het een warmloper is geweest want toen die af was gekoeld deed hij het gewoon weer.
De bougie is nieuw koffie bruin en vonkt heel goed dus denk niet dat dat het is. En ja je zou inderdaad zeggen dat hij niet te warm zou moeten worden

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mar 2020 12:02

Je mag de brandstof voor het inrijden wel iets vetter maken (1:45) om de kans op warmlopers te verkleinen. Precies 1:50 mengen maakt het mengsel erg schraal, zeker bij de oudere tomosjes kan dit problemen geven. Ik heb zelf een ei-cilinder (brom setup) en ik heb geen probleem met warmlopers. Het lijkt mij dan ook niet een probleem met de koelvinnen te zijn of dat deze onvoldoende koeling geven.

Is het geen probleem met de ontsteking? Als deze er door omstandigheden ermee ophoudt, krijg je ook dergelijke klachten, zoals fons716 al aangeeft.

Vwb de sproeier, check de electrode van de bougie eens als dit gebeurd. Elke kleur anders dan koffie-met-melk-bruin is niet goed. Kan liggen aan o.a. brandstof/ lucht verhouding, ontstekingstijdstip, zelfreinigingstemperatuur van de bougie etc.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2020 16:45

Een bougie kan heeel goed vonken als de condensator nog koud is....een interne bobine ook, maar als ze warm worden kunnen ze er ook heeel goed mee kappen.

Een warmloper voel je als je op de tomos rijdt, zuiger klemt in de cilinder en heeft dus veel meer weerstand.

Heb je er een nieuwe zuiger in gezet?

Midel7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Midel7 » 11 mar 2020 18:02

De brommer doet het nu gewoon weer ik heb iets meer gesmeerd dit keer, toen het gebeurde viel er wel veel regen misschien ia dat de reden geweest. Het is trouwens wel een 25 cc en ik rij er 35 mee, denk niet dat dat zo raar is.
Wat ik ga doen is een nieuw blokje erop zetten met 50 cc, zodat ik het oude blokje nog netjes kan houden voor als ik hem ooit wil verkopen.

Of het nou een warmloper is geweest weet ik niet maar toen het gebeurde leek het net alsof me brommer hard remde, ik viel ook bijna. Maar als de bougie ermee zou kappen dan rijd je brommer tog gewoon rustig uit? Denk ik.

In iedergeval bedankt voor jullie reactie :)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2020 19:56

Maar als de bougie ermee zou kappen dan rijd je brommer tog gewoon rustig uit? Denk ik.

Nee.

En een 25 cc bestaat niet, snor en brom hebben beide een 49,9 cc cilinder.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 mar 2020 11:41

Als hij uitvalt door regen zou ik de bougie dop checken, moet water dicht zijn.
Bougie kabel moet ook netjes zijn, dus niet uitgedroogd zijn door ouderdom omdat de spanning dan doorslaat als hij nat wordt.

Als hij uitvalt remt hij behoorlijk af door de compressie, koppeling loopt dan nog niet vrij.
Probeer maar als je 35 rijdt en je zet de tomos uit, hij remt dan behoorlijk af en gaat pas vrij lopen als je bijna stil staat.

Midel7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Midel7 » 12 mar 2020 12:59

Vandaag weer regen en precies hetzelfde dus ik ga inderdaad die kabel maar even checken. Wel toevallig dat ik 2 keer in de regen heb gereden en 2 keer dit gedoe heb gehad😅

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers