• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Eerste klussen tweedehands tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Stijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijn » 13 mei 2020 21:06

Hallo allemaal,
Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb vorige week een Tomos Pack’r uit 2007 op marktplaats gekocht. Dit is mijn eerste tomos en tevens mijn eerste brom/snorfiets. Het is een snor, dus met blauw kenteken die met 1x kicken start en dan 25 km/u loopt. Is van een oude vrouw geweest dus die heeft nooit behoefte gehad om hem sneller te laten lopen.

Nu heb ik de Tomos ongeveer een week en beginnen de eerste vragen en klussen in me op te komen. De vrouw van wie hij geweest is deed altijd onderhoud bij een brommerzaak maar heeft er de laatste 2.5 jaar weinig op gereden en dus ook geen onderhoud meer aan laten doen. Het laatste onderhoud is dus van 2.5 jaar geleden.

Ik had het idee om sowieso de ATF olie te vervangen, verder weet ik nog niet zo goed wat wijsheid is om te doen. Ik heb wel het idee dat hij bij het eerste stukje optrekken een gek rammelend geluid maakt (zie video 1). En bij hogere snelheid en toeren sputtert (video 2). Voor het sputteren had ik bedacht om een setje sproeiers te kopen en te kijken of hij bij een kleinere maat niet meer sputtert. Voor het andere geluid heb ik echt geen idee wat het is en of het überhaupt iets schadelijks is dus hoopte ik dat een van jullie me kon helpen.

Ook leek het me leuk om de Tomos iets sneller te laten lopen door er deze nieuwe uitlaat op te zetten. https://www.tomos-parts.nl/tomos-pack-r ... -tomos-a35. Klopt het dan dat ik de oude uitlaat er gewoon af kan schroeven en de nieuwe uitlaat met een nieuwe pakking ertussen erop kan schroeven?

Kortom, mijn lijstje van klusjes wat ik bedacht heb is als volgt:
- Nieuwe ATF olie
- Sproeier aanpassen voor sputteren hoge toeren (als dit ook echt het probleem is)
- Andere rare geluid oplossen als het schadelijk is, weet niet hoe en of het wel nodig is, iemand tips?
- Nieuwe uitlaat voor iets sneller lopen.

Dit waren de eerste dingen die ik in gedachten had om te doen. Heeft iemand tips? Kan ik beter beginnen met andere dingen controleren/vervangen? Of kan ik lekker aan de slag met wat ik nu in gedachten heb.

Video 1: https://youtu.be/xilTa2Eg6mc
Video 2: https://youtu.be/NeNFwi7tO68

Hopelijk doen de videos het, laat even weten als dit niet zo is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2020 23:03

Het geluid als je weg wil rijden kan de 1e versnellingskoppeling zijn die klappert. Dat is bekend en staan wel wat tips en how-to's op het forum. Meestal is het de diafragmaveer in de 1e versnellingskoppeling die slap is geworden waardoor er speling ontstaat tussen segmenten en koppelinghart. Kwestie van de lippen iets meer om te buigen zodat er meer druk staat tussen koppelingsegmenten en koppelinghart. Hiervoor moet je wel de koppeling volledig demonteren. De veer die in de segmenten ligt staat vrij strak en kan soms lastig zijn om weer terug te plaatsen. Er zijn wel video's over hoe en wat. Of in onze wiki. Je kan het ook laten het kan in principe geen kwaad. Het is alleen een rotgeluid wat met de tijd toch weer terugkomt.

Het geluid op top is normaal en typisch snor gedrag. Dit heeft te maken met de ontsteking en andere begrenzingen om de Tomos 25 km/uur te laten rijden. Dit heet 4-takten op top en is ook in meerdere topics voorbij gekomen. Niet gaan liggen klooien met sproeiers als je toch al van plan bent de uitlaat te vervangen. Eerst kijken of dit tot verbetering leidt. En misschien de volgende tip kan ook je probleem verhelpen.

Je moet wel weten welk type ontsteking je hebt (met of zonder pick-up). Als je het laatste type hebt kun je niets wijzigen aan het ontstekingstijdstip, als je geen pick-up hebt kun je de ontsteking proberen wat vroeger te zetten door de grondplaat wat met de klok mee te draaien naar het bovenste streepje in je carter. Kijk in onze wiki hoe en wat.

Vwb de uitlaat zelf, kijk welke uitlaat je er nu op hebt zitten en welke cilinder je er op hebt (a5 of a55). Dit heeft te maken met de hoek van de aansluiting op de uitlaatpoort. Bij de A55 cilinder staat de pijp iets richting voorwiel gericht, terwijl bij de A5 deze loodrecht naar de grond staat. Ook de ophangingbis belangrijk (euro1 of 2) en geeft te maken of de uitlaat met 1 of 2 ophangpunten aan het frame bevestigd is. Als je eeen Euro1 uitlaat koopt bestel dan ook een verloopplaatje mee als je frame een euro 1 aansluiting heeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Stijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijn » 14 mei 2020 13:23

Bedankt @shadowranger voor je uitgebreide antwoord. Als ik het zo hoor dan laat ik het geluid bij wegrijden even voor wat het is aangezien het dus in principe geen kwaad kan en voor een beginner als ik als een vrij lastige klus klinkt.

Ik heb even naar het 4-takten gekeken wat je noemde en zie inderdaad dat het in verschillende topics voorbij komt. Ook heb ik de wiki bekeken. Hiermee moet het wel lukken om de ontsteking af te stellen. Ik begrijp alleen nog niet hoe ik kan zien of ik wel of geen pick-up heb en kan dit niet zo goed terugvinden. Hoe zie ik dit?

Over de uitlaat heb ik nog een vraagje. Ik snap nu het Euro1/Euro2 systeem en ik moet dus een euro 1 verloopstuk bijbestellen. Bedankt voor die tip. Ik begrijp alleen nog niet zo goed wat de invloed van a5 of a55 cilinder is. Moet ik afhankelijk van welk type ik heb ook een soort verloopstukje kopen omdat de uitlaat anders niet op de uitlaatpoort kan oid?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2020 17:39

De uitlaatbocht is voor A55 cilinders verder doorgebogen om mooi aan te sluiten op de cilinder. Kijk dus als je een uitlaat zieg of deze speciaal is voor A55 cilinders. Er hoeft geen apart verloop gekocht te worden.

Mbt de pick-up: aan de buitenzijde van het vliegwiel kan een verhoging zitten op de zijkant. Zit kort daarbij een zwart kastje aan de buitenkant gemonteert waar die verhoging langs loopt heb je een pickup ontsteking (zie foto). Je kan het ook zien aan je CDI, die heeft dan 4 draden ipv 2 (rood, bruin, wit & zwart). Dan hoef je het deksel er niet af te schroeven.
Bijlagen
10404_afstandsbus_pickup_tomos_det02.jpg
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Stijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijn » 15 mei 2020 14:08

Oke top, dan denk ik dat het gaat lukken met de uitlaat en de ontsteking. Hartstikke bedankt voor de hulp!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers