Hoi fons,Misschien heb je hier iets aan. http://vintagemoped.nl/english/tomos/frameno2.htm
Bedankt voor de info, heeft u misschien ook een verklaring voor het 5-cijferige framenummer? In de link van Fons eerder stonden alle framenummers als 6-cijferig, is dit een fout of iets jaarspecifieks? In ieder geval bedankt voor de info, ik ben weer een stuk wijzer!Als het gaat om de rode op de foto, dat is een A3B met banaanzadel (niet de originele) en spaakwielen in de kleur magig red, het simpelste model uit de serie, naast hetzelfde type met zweefzadel (1 zitter). Aangezien het een ei-cilinder is en 2-speed is het een brommermodel (45km/uur) wat ook wordt bevestigd door de gele haan op het voorspatbord wat gebruikelijk was in die tijd voor de kentekenplaten invoering (vanaf 2005).
Het nummer beginnend met NL op je balhoofd is een type goedkeuringsnummer. Wanneer er B, K, L of M voor het 4 cijferig nummer (00xx) staat is het frame een bromversie. Staat er een R,S of U is het een snorframe, hier kijkt men naar bij de kentekenkeuring van RDW. Mocht je deze Tomos op straat willen gebruiken moet er een kenteken op. Ik begrijp uit je verhaal dat er geen kenteken op zit. Voor als je er een kenteken op wil hebben tzt raad ik je aan de pagina's van RDW te raadplegen hoe en wat.
Het "verzekeringsplaatje" is van 1987, dat is niet het bouwjaar. Die van jouw Tomos ligt ergens tussen 1975 en 1986, De A3 ei-cilinders zijn gemaakt tot 1990 (m.u.v. de introductie van de 1-speed S25 (snorfiets) met ei-cilinder tot eind 1992). Vanaf 1990 kwamen de bromversie memebraancilinders op de markt en later, ik meen 1995, werd de S25-2 geïntroduceerd met 2-speed bak. Sindsdien zijn alle Tomos versies met 2-speed automatic versnellingsbak uitgevoerd. Extra luxe werden later e-start en aparte mengsmeringpomp toegevoegd (ook vanwege milieueisen) wat stamt uit medio 2007. Het model is in basic altijd hetzelfde gebleven en de blokken zijn onderling met elkaar uit te wisselen.
Vroeger kon je via Tomos Nederland (fabriek in Epe) of de importeur Moteo nog aan de excate info komen, helaas gaat dit niet meer aangezien beide de deuren hebben gesloten en Tomos in Slovenië failliet is. Mocht je de Tomos gekentekend krijgen dan zal er bij het bouwjaar staan "voor 2005".
Voor nu even genoeg info, mocht je nog meer specifieks willen weten, dan hoor ik t wel.
Maar mijn goedkeuringsnummer bevat dus geen u maar een o, die moet nog aangepast worden dus? Want bij mij mist het bovenste deel van de o, is dat een probleem?Ja, ze kijken naar typegoedkeuringnummer in het balhoofd, je framenummer en motornummer (al wordt die laatste niet op je papieren gezet). Ook kijken ze naar de technische staat van je brommer/ snorfiets en of deze voldoet aan de eisen qua constructiesnelheid.
Hoe kun je foto’s uploaden, kan dit via mobiel of moet dat via laptop?Ik denk dat wel een 0 moet zijn, aangezien deze niet vooraan staat. Het gaat om de eerste letter na het NL teken in het rondje (B,K,L of M voor brom-, R, S of U voor snorfietsframes).
Kun je een foto plaatsen van het typegoedkeuring?
Op mobiel zie ik dat niet, vanavond is onze laptop weer beschikbaar, dan kijk ik daarop wel ffVia je bericht kun je foto's toevoegen toch via het tabblad "bijlagen"?
Terug naar “Kenteken/keuring & Verzekeringen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten