• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Problemen na vervangen zuiger en pakkingen / welke tomos heb ik nou eigenlijk :)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 28 aug 2020 22:57

Hallo allemaal,

ik heb mijn zuiger, membraan en pakkingen vervangen. Nu heb ik het probleem dat hij wel start met de choke aan maar geen toeren krijgt en niet zonder choke stationair wil lopen en snel af slaat. Met remreiniger valse lucht test gedaan en bij de cilinder slaat hij af.Nu ben ik er steeds vanuit gegaan dat ik de spullen nodig had voor de A35 maar nog is goed gekeken en zag dat bijv de voetpakking helemaal niet de juiste is. De A55 lijkt er meer op. Nu vraag ik me eigenlijk af welke tomos ik nou eigenlijk heb en welke producten ik moet bestellen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 aug 2020 02:55

Jij hebt een a52 blok (grote spoelpoorten) en A5 cilinder (kleine spoelpoorten). Dit staat ook op het stickertje dat onder de motorkap zit op je foto.

Daar hoort idd een pakking op van de a55, de a35 pakking zal lekken in 1 van de hoeken van de spoelers.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 29 aug 2020 11:09

Jij hebt een a52 blok (grote spoelpoorten) en A5 cilinder (kleine spoelpoorten). Dit staat ook op het stickertje dat onder de motorkap zit op je foto.

Daar hoort idd een pakking op van de a55, de a35 pakking zal lekken in 1 van de hoeken van de spoelers.
Bedankt. Enig id uit welk jaar deze Tomos komt?

Gebruik ik ook de a55 koppakking?

https://www.tomos-parts.nl/koppakking-c ... QREALw_wcB

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 aug 2020 11:15

Ik zou het je niet exact kunnen zeggen. Op basis van achterrekje, plaats van de carburateur en velgen ergens tussen 1998 en 2004? Daarvoor hadden deze frames plaatstalen dragers. Frame is altijd hetzelfde gebleven van dit model. Pas vanaf 2006 zijn de ronde frames erbij gekomen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 29 aug 2020 12:02

Koppakking maakt niet uit, voor iets meer compressie GEEN dikke nemen van 1 mm dik.

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 30 aug 2020 19:38

bedankt allemaal, nieuwe onderdelen zijn besteld, hopen dat het nu wel goed gaat en ik weer lekker kan snorren :-)

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 02 sep 2020 15:11

Even een update, kan misschien andere nog helpen. Eindelijk de juiste pakking erop gezet, alles weer in elkaar gezet maar nog steeds liep hij niet stationair en liep hij bijna alleen maar goed met de choke aan. Weer valse lucht test gedaan en dat ging gelukkig nu wel goed bij de cilinder en uitlaat. Ik van alles proberen, toen de nieuwe luchtfilter eraf gehaald. Dat was dus ook een probleem, ik had een nieuw luchtfilter met dat begrenzer buisje erin erop gezet. Even gekeken bij de oude die erop zat en die had dat buisje er niet op. Buisje eraf gesloopt en nu draait hij weer goed :-)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2020 21:00

Dat u-vormig buisje is voor de snorversie. Als je een bromversie hebt dan kan je die idd weglaten.

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 03 sep 2020 18:50

Thanks. Heb nu wel een ander probleem. Als hij koud is dan is hij niet vooruit te branden. Komt slecht in zijn snellere toeren. Na een paar rondjes komt hij wel op gang.

Komt dat omdat het een nieuwe zuiger is en moet ik geduld hebben?

Wat ik nog meer gedaan heb is
- carb schoongemaakt.
- nieuw membraam en pakking 2x
- spruitstuk bus eruit gehaald
- nieuwe zuiger en veren en pakkingen
- nieuwe luchtfilter

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 sep 2020 20:54

Welke sproeier zit er in de carb.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 04 sep 2020 00:13

Bedankt. Enig id uit welk jaar deze Tomos komt?

Gebruik ik ook de a55 koppakking?

https://www.tomos-parts.nl/koppakking-c ... QREALw_wcB

Ik heb destijd zo`n zelfde Tomos standaard 25km gehad. Die ik in 2011 verkocht heb.
Toen de tomos nieuw gekocht had was het 2004. Maar een hele scherp gok denk ik vanaf 2004 aangezien toen alles EURO 2 werd en dus op die nieuwere type tomos frame een EURO 2 uitlaat ophanging aan zit.
En dan denk ik tot 2008 / 9 nog geleverd. Hoofdzakelijk tot 2007 als hoofd verkoopt. En dan nog een 2 jaar uitloop voor de restanten die nog in de winkels stonden.

Weet alleen niet wanneer de olie tank erbij kwam, zal wel 2010 / 2011 geweest zijn.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 04 sep 2020 00:17

Even een update, kan misschien andere nog helpen. Eindelijk de juiste pakking erop gezet, alles weer in elkaar gezet maar nog steeds liep hij niet stationair en liep hij bijna alleen maar goed met de choke aan. Weer valse lucht test gedaan en dat ging gelukkig nu wel goed bij de cilinder en uitlaat. Ik van alles proberen, toen de nieuwe luchtfilter eraf gehaald. Dat was dus ook een probleem, ik had een nieuw luchtfilter met dat begrenzer buisje erin erop gezet. Even gekeken bij de oude die erop zat en die had dat buisje er niet op. Buisje eraf gesloopt en nu draait hij weer goed :-)
Met welke sproeier rijd je als ik vragen mag? En welke zuiger? Eentje met sleuven of eentje zonder?

Wat ik nog meer gedaan heb is
- carb schoongemaakt.
- nieuw membraam en pakking 2x
- spruitstuk bus eruit gehaald
- nieuwe zuiger en veren en pakkingen
- nieuwe luchtfilter

Spruitstuk begrenzer moet je erin laten zitten als je een 14/9 carb gebruikt.. Deze begrenzer zit daar voor een reden om de 14/9 een mooier flow te laten krijgen.. Mengsel gaat wel door een 14mm van het spruitstuk zijde.. Maar moet het wel doen met de 9 mm om lucht bij te mengen.. Als je de prop uit het spruitstuk haalt krijg je juist meer oppervlakte in het spruitstuk kanaal en kan de brandstof flow gaan verstoren.. En dan loopt het juist slechter.
Overigens is die prop eruit halen zonder van je tijd, mits het niet anders kan en je toch dat spruitstuk nodig heb als je bijvoorbeeld een brom carburateur erop wilt zetten.. Naar mijn idee kan je dan beter een brom spruitstuk kopen.
Want als je dan ooit nog een snor spruitstuk nodig hebt dan hoef je niet te rommelen om dat weer te moeten begrenzen.

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 04 sep 2020 11:59

Welke sproeier zit er in de carb.
Dat is een hele goede vraag :-) de standaard die er normaal in zit, alles is nog standaard.

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 04 sep 2020 12:08

Spruitstuk begrenzer moet je erin laten zitten als je een 14/9 carb gebruikt.. Deze begrenzer zit daar voor een reden om de 14/9 een mooier flow te laten krijgen.. Mengsel gaat wel door een 14mm van het spruitstuk zijde.. Maar moet het wel doen met de 9 mm om lucht bij te mengen.. Als je de prop uit het spruitstuk haalt krijg je juist meer oppervlakte in het spruitstuk kanaal en kan de brandstof flow gaan verstoren.. En dan loopt het juist slechter.
Overigens is die prop eruit halen zonder van je tijd, mits het niet anders kan en je toch dat spruitstuk nodig heb als je bijvoorbeeld een brom carburateur erop wilt zetten.. Naar mijn idee kan je dan beter een brom spruitstuk kopen.
Want als je dan ooit nog een snor spruitstuk nodig hebt dan hoef je niet te rommelen om dat weer te moeten begrenzen.

Ok ik ga is proberen hoe hij loopt als ik de begrenzer er weer in zet, als dat nog kan, vast wel toch? :)

svanz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor svanz » 08 sep 2020 21:12

Bus in het spruitstuk weer erin gezet maar nog steeds hetzelde probleem. Koud trekt hij bijna niet op en valt hij uit als ik stil sta. Snap er niks meer van, iemand nog suggesties? Al aan het spelen geweest met de stelschroef en gaskabel spanner maar helpt ook niks. Of is het toch zo dat een nieuwe zuiger en veren ingereden moeten worden of is dat alleen als de cilinder ook is vervangen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 sep 2020 08:53

Het klinkt of hij iets te arm loopt, als er een sproeier 49 in zit kun je 50 of 51 proberen zodat hij misschien koud beter trekt.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 11 sep 2020 00:58

Zit de prop nog in het luchtfilter?? Dan loopt hij het `beste` op sproeier 49.. Lager en hoger moet je dan niet gaan.
Want 48 zal die weg vallen omdat hij dan te weinig benzine krijgt.. Bij hoger dan 49 zal die gaan stotteren en dus verzuipen. Ik heb dit namelijk al zelf getest. En kom tot die conclusie..

Overigens is het afstellen van de carb een heel gevoelig iets bij tomos.. 1 sproeier maat verschil kan een hoop veranderen aan het mengsel..

Als je sneller wilt rijden dan 25km/u dan is het NIET aan te raden om met de originele filter prop te blijven rijden en sproeier 49.. Hij blokje heeft dan gewoon meer mengsel nodig om sneller te mogen gaan want dan hoort hij gewoon meer te gebruiken. Want sneller rijden op zo`n arme standaard afstelling is niet echt gezond.

Ik heb zelf ook al geprobeerd om het zonder filter prop te rijden.. Alleen bij sproeier 51 rijd hij dan wel redelijk. Zal met 14/9 in het begin een heel klein beetje stikken in de lucht als je aan de gashendel draait.. En daarnaast krijg je problemen met de doorlaat van het choke plaatje.. Origineel staat er nummer 40 erop.. Maar deze afstelling matched niet meer met de afstelling van de choke. Sproeier 52 rijd hij ook redelijk mee, maar wel wat meer stotteren op top.. En de choke problemen worden erger..

De choke problemen houden in, dat hij moeilijk gaat doen om normaal op de choke te lopen.. Normaal hoort hij daar op te draaien als die geactiveerd is.. Maar dan zal die steeds minder toeren maken en dan valt die uit.. Of het starten op de choke wilt niet echt meer.

Wat ik heb gedaan is er een sproeier 51 erin gezet.. Liefst had ik een uitgeruimde sproeier gehad die op een halve maat groter gemaakt kon zijn want dat was de afstelling veel zuiverder.

En het luchtfilter buisje iets ingekocht (een imitatie exemplaar) door dat hij wat korter is heb ik de bocht wat minder gebogen gemaakt zodat hij wat meer lucht kan pakken uit het filterbox..

Hij loopt nou redelijk goed voor 65 procent.. Alleen op top doet hij nog wat lastig.. Ik heb dan wel een 31 tandwiel achter. Maar ben aan het denken om toch nog iets te verkleinen wegens de bromuitlaat die eronder zit. Als die dan te hard loopt kan ik er altijd nog een snor type eronder zetten met een iets flauwere uitlaat bocht.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers