Maar zou een 17.5mm bijv wel er onder te krijgen zijn? Of welke zou je wel aanraden. Want had op een tomos gereden met een 65cc tuned airsall en 21 mm carb met tandwielverhouding 28/22 en wanneer die warm was kon je een power wheelie trekken bij optrekken en een zeer hoge top.De doorlaat van het membraan is veel te klein voor een 21mm carb, meet de oppervlakte maar eens op en kijk maar eens hoever de klepjes open kunnen....een 21mm klinkt leuk maar help voor geen meter.
Oke nu snap ik het. Dat is dus duidelijk. Weet u toevallig of een 65cc polini onder een tomos past (zonder lassen/ frezen) en er was toch ook nog een 70cc parmakit/ metrakit ofzo die ook zou moeten passen. Want anders is mijn keuze uit cilinders een 65cc gebruikte dmp of een 50cc airsall nieuw. Want de levering van airsall/ dmp 65 duurt nog minstens 2 maanden hoorde ik van verkopers. En welke zou u trouwens kiezen uit dit lijstje?Probleem is dat het membraan maar een doorlaat heeft voor maximaal een 15 of 16mm carb en het spruitstuk daarvoor is ook maar 14mm helaas...ga je het spruitstuk groter maken (16mm) dan hou je maar 1mm wanddikte over op het deel wat er in de carb schuift...dat is gewoon te dun en is dus vragen om problemen.
Het verschil tussen een 15 en een 17,5 mm carb is ook niet zo groot al zou je een ander membraanhuis en groot membraan hebben.
Een cilinder de flink getuned is begint pas bij 9000 rpm wat koppel te geven, bij 5000 rpm trekt hij nog geen worst uit een pan.
Als je een power wheelie wilt maken, op de bagagedrager gaan zitten.
Oei, dat zal vast kloppen. Die phbg carburateurs zijn vele malen precieser af te stellen. Maar ik denk dat er maar 1 manier is om het zeker te wetenMag ik hier iets theoretisch aan toevoegen?
Fons heeft het helemaal bij het rechte eind maar ik denk dat ie iets mist en dat is tijd. De doorgang van het membraan, of de poorten, of de uitlaatpoort etc etc wordt niet bepaald door de doorgang op zich maar wel hoe veel iets in of uit kan laten in een bepaalde tijd.
In dit geval, het KAN zo zijn dat een bepaalde cylinder (en de rest van de setup) er voor zorgt dat het membraan langer open staat en dus meer mengsel in laat.
Dat weet Fons want is bekend met zuigergestuurde inlaat.
(misschien kan je beter zeggen, dit membraan heeft een maximale mogelijkheid om x vermogen te leveren, lijkt hetzelfde, is het niet maar is theoretich, praktisch ontloopt het elkaar niet zo veel )
Ander dingetje wat nu speelt is de vraag over carb grootte. Kan het verschil het em niet in iets ander zitten dan de diameter?
Tomos carbs zijn super simpel, hoe optimaal werken die dingen als je iets veranderd, een voordeel van een andere/ grotere= andere? carb zou kunnen zijn dat ie veel beter af te stellen is. Ergo, een 21 mm is in theorie waardeloos maar omdat ie een beter mengsel geeft hier en daar werkt ie toch beter als de originele carb?
Maar waar moet je dan je carb laten als deze niet naar de zijkant wordt gebogen?Wat wel een stuk beter loopt is een kort recht spruitstuk, de flow is bij het std spruitstuk namelijk ook een drama.
Ik heb een kleine testje gedaan met de membraampjes.De doorlaat van het membraan is veel te klein voor een 21mm carb, meet de oppervlakte maar eens op en kijk maar eens hoever de klepjes open kunnen....een 21mm klinkt leuk maar help voor geen meter.
Oke, dan komt de rest later wel ja. Om je ontsteking boven de 10K rpm te krijgen, dat is toch alleen mogelijk met een HPI onsteking/ ZA50 onsteking? Heeft het trouwens nog erg veel zin om de onsteking nog precieser te zetten dan brom stand, oftewel heeft het zin om nog want uurtjes in de onsteking te steken, om te kijken welke stand het beste/ vroegste is voor mijn cilinder? Dus valt daar nog veel uit te halen?Mooi dat nr 2 grotere gaten heeft die bijna tegen de boutjes van het klepje lopen....alleen gaat daar het klepje niet open.
Je berekening is leuk alleen ik zie niets van de lift hoogte en de hoek van het klepje....dan kom je nog niet aan de helft van de oppervlakte wat doorlaat betreft....vandaar max een 15 of 16mm carb.
Zorg eerst eens dat je een snelle cilinder met een 15mm goed aan het lopen krijgt want dat kan met wat kleine aanpassingen zoals spruitstuk 15mm maken, luchtfilter aanpassen en de squish moet juist zijn.
Als je de cilinder dan ook nog bewerkt dat is de ontsteking het probleem, die wil geen 12000 rpm draaien terwijl dat makkelijk kan met een 15mm carb en de juiste uitlaat.
Dan houd ik het inderdaad hier wel bij. Het mebraam ga ik later nog wel naar kijken als ik er zin in hebt.Kan aan mij liggen maar heb je een tomos blokje (modern, grote spoelers) wel is 10 k rpm horen draaien?
Dat vind ie niet fijn, imho
Is het niet zinniger om zeg 10 k als maximum te bestempelen en daar dan het maximale uit te halen?
Dan is er ook nog de wet van "deminishing returns". Het is veel makkelijker om van 2 pk naar 5 pk te gaan dan het is om van 5 pk naar 6 pk te gaan met de navenante kosten als bijkomd effect. Of dat het je waard is is aan jezelf uiteraard.
Wbt je mebranen, je kan is kijken of je de slag niet langer kunt maken door de gaten in de stoppers iets naar achter te brengen, langere gaten schaden volgens mij niets dus altijd beter. Het mebraan opent daar in verhouding maar een beetje maar elk beetje help en je hebt ook zijdelinkse uitstoming.
Ik herrinner me dat olie verhaal nog en het kwam mij wel logisch over, elk voordeel heeft zijn nadeel maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast