• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Weinig compressie/slecht stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 18 jun 2021 20:02

Beste

Tomos origineel 38.mm
14 carb met 49 sproeier
Snor pijp en kop
Onsteking op bromstand
Origineel filter met begrenzer

Ik kreeg een tomos a52 van de buurman voor reparatie, stond zoon 7 jaar stil. Na verse benzine en een bougie starte die en reed prima voor een originele snor. Stationair totaal niet en schroef helemaal in nog niet, altijd choke erop om te starten en gelijk eraf anders viel die weer uit. Bougie wit van kleur! Valse lucht....

Diagnose gemaakt en de 2 keeringen lagen er scheef in(uitgeploft) vervangen en precies hetzelfde lopen maar bougie zwart. Blok gesplitst en carter pakking ook gedaan. Compressie gemeten en maar 2 bar, tja dan denk je logica. Nieuwe cilinder erop(dmp 38mm) door lage compressie geen volledige verbranding is dus bougie zwart. Na een nieuw cilinder en de juiste(grote poort) pakkingen nog steeds 2 bar compressie en hetzelfde lopen. Nu loopt ie enigzins stationair met de schroef helemaal in.

Tussen de kop reageert ie nog met remreiniger, maar zou absoluut niet weten dat meer dicht te krijgen alles is nieuw, kortom ik vind het nog te weinig compressie. Maar dat krijg ik niet goed, kop nog nagekeken op vlakke plaat.

Alles gebeurt met precisie en juiste gereedschap en handigheid
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 jun 2021 12:45

Een snor heeft std idd een hele lage compressie, nooit gemeten hoeveel dat eigenlijk is met een compressie meter maar sta er niet van te kijken als dat maar 2 bar is.
Als de cilinder en kop 1 of 2x goed warm is geweest kopje natrekken als hij helemaal afgekoeld is kan helpen tegen valse lucht.
Welke koppakking heb je ertussen, wordt hij vettig ergens bij de koppaking?

Een dell carb heeft een idle jet-stationair gaatje wat de meeste mensen niet zien omdat het erg klein is, draad uit een staalborstel trekken en schoon raggen en daarna met de compressor doorblazen....ding heeft 7 jaar droog gestaan en dan zit er wat aanslag in de kanaaltje-gaatjes.
Bij de rode pijl op de foto zit een gaatje dat veel kleiner is dan 1mm.
Afbeelding
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 jun 2021 17:41

Als je 0 compressie hebt heb je al een druk van 1 bar dus 2 bar lijkt me extreem weinig. Neem daarbij dat het verschil tussen je oude en nieuwe cilinder 0 is...

Zou ik eerder denken dat je meter niet deugt.

Volgens mij (ook geen snor gemeten) zou je toch minimaal rond de 5 bar moeten meten lijkt me.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 20 jun 2021 00:06

Een snor heeft std idd een hele lage compressie, nooit gemeten hoeveel dat eigenlijk is met een compressie meter maar sta er niet van te kijken als dat maar 2 bar is.
Als de cilinder en kop 1 of 2x goed warm is geweest kopje natrekken als hij helemaal afgekoeld is kan helpen tegen valse lucht.
Welke koppakking heb je ertussen, wordt hij vettig ergens bij de koppaking?

Een dell carb heeft een idle jet-stationair gaatje wat de meeste mensen niet zien omdat het erg klein is, draad uit een staalborstel trekken en schoon raggen en daarna met de compressor doorblazen....ding heeft 7 jaar droog gestaan en dan zit er wat aanslag in de kanaaltje-gaatjes.
Bij de rode pijl op de foto zit een gaatje dat veel kleiner is dan 1mm.
Afbeelding
Ik heb een dikke koppakking gekregen, zwartgrijs met chrome ring, die is als ik de kop loshaal wel vettig/nat. Ik snap niet wat ik daar beter aan kan doen, de logica voor mij is alle pasdelen zijn vlak. Dat gaatje ga ik proberen te porren, blazen had ik al gedaan.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 jun 2021 10:30

Die dikke koppakking met ring sluit beter af dan bv een aluminium koppakking al zou de kop of cilinder niet 100 % vlak zijn.
Hoe heb jij gecontroleerd of het wel zuiver vlak is?
Mocht hij toch iets lekken dan kun je de cilinder en het kopje simpel vlakken door een groot vel schuurpapier met spuitlijm op een glasplaat of iets dergelijks te lijmen.

Meet de compressie eens zonder carb op het spruitstuk, denk dat je dan misschien iets meer meet.
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 20 jun 2021 11:07

Vlak gechecked met controle vloeistof en vlak geschuurd p1000, compressie gemeten zonder carb.
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 20 jun 2021 11:10

Vlak gechecked met controle vloeistof en vlak geschuurd p1000, compressie gemeten zonder carb.
Halve kick heeft het nodig, gelijk 2 bar en niks meer
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 jun 2021 13:26

Net even met een goedkope compressiemeter gemeten wat bij mijn de compressie is, Airsal 65cc cilinder met een gevlakt HD kopje van dmp 44mm om de squish netjes op 0,9mm te krijgen.
1x kicken met vol gas is 130 PSI 130 x 0.0689= 8,957 bar.
4x kicken met vol gas is 175 PSI 175 x 0.0689= 12,0575 bar.

Denk dat je meter misschien niet goed werkt.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 jun 2021 14:46

Living on the edge Fons ;)

(175 psi is best pittig voor een luchtgekoeld cilindertje al is een goedkoop metertje misschien niet super nauwkeurig)

Zal is een keer kijken hoe dat simuleert en wat dat doet met de tempraturen en of je dat dan weer moet compenseren met overrijk mengsel. (denk even hardop)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 jun 2021 18:35

Ik heb het mengsel idd wat rijker en de bougie is eigenlijk te donker, heb nog geen knikkers gehoord in de cilinder.
Mocht hij kapot lopen dan ligt er nog een compleet blokje met een bewerkte std cilinder die weinig onder doet voor de 65cc...op het koppel onderin na.
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 20 jun 2021 20:09

Morgen weer op de werkplaats, dat stationair gaatje ga ik even doen, de meter ff dubbelchecken. De eerste beste brommer had 8 bar, dus ga er vanuit dat ie prima werkt(nieuwe) Wel een hbm china kwaliteit.

Ik wil hem gewoon fatsoenlijk hebben lopen voor de buurman natuurlijk, nu rijd ie prima maar stationair nog onregelmatig dus
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 jun 2021 20:37

Als je geen knikkers hoort en de bougie donker is zal het wel goed zitten toch.

Bougie kan een beetje verneukeratief zijn omdat de temperatuur wel is veel hoger kan zijn bij max koppel vs max rpm. T'is maar net waar/ wanneer je je bougie bekijkt dus.

Daarover gesproken, mijn (kleine) ervaring is dat de champignon lc86 bougies beter werken dan ngk om de eoa reden. Misschien helpt dat wat in je stationair probleem.

ps, ik gebruik geen koppakking met gevlakte kop en cilinder en dat gaat prima.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jun 2021 10:01

Morgen weer op de werkplaats, dat stationair gaatje ga ik even doen, de meter ff dubbelchecken. De eerste beste brommer had 8 bar, dus ga er vanuit dat ie prima werkt(nieuwe) Wel een hbm china kwaliteit.

Ik wil hem gewoon fatsoenlijk hebben lopen voor de buurman natuurlijk, nu rijd ie prima maar stationair nog onregelmatig dus
Geen idee hoe nauwkeurig mijn meter is, meer als 35 jaar geleden gekocht toen ik mijn 1.8 gti blokje wat sneller heb gemaakt (van 112 pk naar 149 pk)....@ief ik heb iets met compressie want het gti blokje was niet meer rond te krijgen met de originele starmotor....opgelost door een startmotor van een diesel.
Afbeelding
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 21 jun 2021 17:52

Gek genoeg heb ik dezelfde compressie met carb erop of eraf. Wil dat nog wat zeggen, membraan??

Gaat van de carb is gewoon prima open, sproeier van 49 naar 51 komt ie niet meer vooruit bwoap. Wat is origineel voor een maat 45 dacht ik....
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jun 2021 18:59

Sproeier 49 met het diamant logo is std.
Imitatie sproeiers zijn kleiner en hebben dat logo niet erin gedrukt.
Afbeelding
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 21 jun 2021 21:57

Ik las vanmiddag hier op het forum over bramen aan de DMP membraampoort, ik haal mijn membraam eraf.... zag dat de klepjes al krom stonden voor ik de membraam eraf haalde. Ik haal het membraam eraf en was goed misvormd. Om het allemaal mooi af te maken begon die ook wit te roken ineens, keering dus die er nieuw inzit
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jun 2021 22:27

Witte rook betekent atf olie verbranden, je had toch al de krukas keerringen vervangen.... of mis ik iets?
Het membraan dient idd niet belemmert te worden door bramen van een budget cilinder, poorten in de cilinder zijn vaak ook een drama en dienen aan de onder en bovenkant netjes afgewerkt te worden zodat de zuigerveer niet meer hapt....cilinder- zuigerveren maakt dan ook minder herrie...een tik geluid.
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 22 jun 2021 11:29

Witte rook betekent atf olie verbranden, je had toch al de krukas keerringen vervangen.... of mis ik iets?
Het membraan dient idd niet belemmert te worden door bramen van een budget cilinder, poorten in de cilinder zijn vaak ook een drama en dienen aan de onder en bovenkant netjes afgewerkt te worden zodat de zuigerveer niet meer hapt....cilinder- zuigerveren maakt dan ook minder herrie...een tik geluid.
Ja indd de keeringen vervangen, nadat ik de kop nog een keer los heb gehad en weer gemonteerd heb ik witte rook. De nieuwe cilinder heeft de buurman zo geleverd, heb zelf nog nooit iets moeten aanpassen dus zo gemonteerd
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 jun 2021 15:06

Als de keerringen nieuw zijn en juist zijn geplaatst lijk mij het sterk dat hij de atf olie op zuipt...zit er misschien nog wat oude atf olie in de krukas ruimte?

Als er een dichte zuiger (snor) in zit is de inlaatpoort maar heel kort open en kan hij maar weinig lucht aanzuigen...een 9mm spruitstuk belemmert ook het aanzuigen....daarom meet je waarschijnlijk een hele lage compressie....een andere verklaring kan ik niet verzinnen...tenzij je bv de zuigerveren gebroken hebt.
Omhoog

cbrstunter
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011 11:24
  • Citeer

Berichtdoor cbrstunter » 22 jun 2021 18:51

Als de keerringen nieuw zijn en juist zijn geplaatst lijk mij het sterk dat hij de atf olie op zuipt...zit er misschien nog wat oude atf olie in de krukas ruimte?

Als er een dichte zuiger (snor) in zit is de inlaatpoort maar heel kort open en kan hij maar weinig lucht aanzuigen...een 9mm spruitstuk belemmert ook het aanzuigen....daarom meet je waarschijnlijk een hele lage compressie....een andere verklaring kan ik niet verzinnen...tenzij je bv de zuigerveren gebroken hebt.
Dat komt zinnig over van de compressie, ik heb nu alles van de cilinder bewerkt en een nieuwe membraam. Nu loopt ie vrij aardig. Ik kon de luchtfilter begrenzer verwijderen en liep beter, grotere sproeier en liep weer beter. Vind het nu goed zo, gaat nog aardig rap.

Zuigerveren ook vervangen, zager er niet goed uit. Glad en scherp met rare hapjes. Indd weer 2 bar op de meter erna, ik meet 4 bar als ik de losse pen op de kop druk die bij de compressie kit zit 12cm staaf tegenover de 40cm slang(2bar)

De keering nagekeken en zat verder prima, met alles openhalen zag ik allemaal doorzichtige druppels, een leek zou zeggen water. Na wat rijden is het roken gestopt, of dat zo blijft kan ik nog niet zeggen.

Mijn eindconclusie is daarom,

Cilinder zomaar erop gezet, membraam kapot gedrukt.
Zuigerveren gelijk slecht door niet bewerken
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.