Als de motor achteruit loopt staat de ontsteking idd te vroeg. Dan zal ook de maximale vonk niet aanwezig zijn, want de magneten komen op de verkeerde manier langs de spoelen.
Vliegwiel merken op het punt dat deze in bromstand (voorontsteking +/- 1.8-2.0 mm voor BDP, let op pijlrichting (=draairichting motor) op vliegwiel) staat en met de scope daarna controleren of de markering op je vliegwiel overeen komt met je bovenste streep in het carter. Maar dat zal waarschijnlijk niet nu.
Ik heb het vermoeden dat jouw ontsteking als op je eigen afbeeldingen toch van een imitatie product is. Dit op basis van het ontbreken van een zwarte kunststof afscherming voor de bedrading die bij een origineel er wel zit tussen de ontsteekspoel en een lichtspoel (zie afbeelding hieronder in linker bovenhoek ter illustratie) en het feit dat de draadkleuren niet overeenkomen met een OEM Tomos ontsteking. Ook de omwikkeling van de ontsteekspoel is anders.
Zoals vaker hier aangegeven, imitatie komt niet goed als je de merktekens aanhoudt. Als je (nog) een origineel hebt kun je dit proberen om te zien of deze wel werkt en je motor draait.