• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok wil niet stationair lopen na reviseren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 10 nov 2022 22:07

Twee weken geleden heb ik mijn eerste brommer gekocht en jawel, het is een Tomos! Toen ik hem kocht was alles zo goed als standaard voor een snorfiets. Het is een A35 snor uit 1999. Sinds dien heb ik de ontsteking op bromstand gezet, nieuw (snel) membraan geïnstalleerd en het spruitstuk ontgrenst.

Nu heb ik mijn cilinder vervangen en kwam ik erachter dat die goed beschadigd was. Voor de zekerheid heb ik het hele blok gesplitst. Tot mijn verbazing zat er nauwelijks ATF-olie in het carter. Nu zit het blok weer helemaal in elkaar maar liep het nauwelijks. Starten ging alleen op de choke en bij gasgeven stopt het direct met lopen. Ook kwam er ontzettend veel witte rook uit de uitlaat.

Ik heb voor de zekerheid de krukaskeerring aan de koppelingszijde vervangen. Het blok gedraagt zich nog steeds hetzelfde en nog steeds veel rook. Ook heb ik even gekeken of er iets met de uitlaat aan de hand was door zonder uitlaat te draaien en met uitlaat maar zonder demper. Hierbij viel mij op dat er een zoot olie in de uitlaat zat. Zoals het er nu naar uitziet lekt er ergens ATF-olie de cilinder in. Maar met die logica zou het blok niet zo stug moeten lopen.

Tot slot mijn vraag naar jullie lezers: Voordat ik het hele blok weer uit elkaar trek. Waar kan het mogelijke defect zitten? Dingen waar ik op moet letten of preventief moet vervangen? Alvast bedankt voor de reactie!

FYI: Het kan zijn dat de witte rook nog weg moet verbranden en de witte rook niet het probleem is van het slecht lopende blok.

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 11 nov 2022 13:22

Kleine update:

Heb onder de cilinder leeg laten lopen, zat nog ontzettend veel olie in. Hij lekt met het de nieuwe keerring niet meer. Heb het blok gevult met olie en gekeken of het door kon stromen.

Zonder uitlaat en op de choke loopt hij nu stationair. Met uitlaat en/of zonder choke valt hij uit. Ook reageert hij niet op gas geven. Het lijkt erop dat hij nu dus ergens valse lucht trekt maar niet uit het carter. Ik heb de membraan pakkingen al vervangen eerder dus denk dat het een van de cilinder pakkingen moeten zijn. Iemand nog ideeën of trucs?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 nov 2022 13:31

Deo test doen en je weet waar hij valse zuigt.

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 14 nov 2022 22:00

Met de deo test lijkt het probleem uit de voetpakking tekomen. De vorige eigenaar heeft aardig wat butsen gemaakt bij de randjes op het carter. Heb de omhoogstaande butjes voorzichtig weg gesneden met een pakkingkrapper. Verder viel het op dat de voetpakking die bij de pakkingsset zat heel erg dun is. Heb bij de bromboer een nieuwe gehaald en die erop gezet. Morgen even uittesten of het probleem verholpen is. Als dit niet helpt zal ik het carter laten vlakken

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 nov 2022 09:32

Bij een voetpakking mag je een heel dun laagje vloeibare pakking gebruiken omdat daar geen hoge druk is....NOOIT bij een koppakking gebruiken want dat wordt door de hoge druk van de compressie eruit geperst.

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 15 nov 2022 17:48

Heb bij de voetpakking een laagje vloeibaar pakking gebruikt. Nu doet hij wel nogsteeds hetzelfde. Op het moment dat je een beetje toeren wil maken hoor je ook getik uit het blok komen. Daarna valt de brommer vaak stil. Weet niet of het getik uit de koppeling komt. Die was namelijk wel redelijk op. Het enige wat ik kan bedenken is dat er valse lucht door het carter heen komt maar er lekt nu geen atf meer dus denk niet dat het dat is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 nov 2022 19:47

Welke maat sproeier heb je er nu in? en heeft de sproeier het inc logo?

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 15 nov 2022 21:21

Momenteel is het sproeier 54 en het heeft niet het inc logo. Ik heb alle sproeiers tussen maat 50 en 56 geprobeerd. Momenteel heb ik het blok weer uit elkaar om toch de pakking tussen de carterhelften te controleren

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 nov 2022 21:53

54 zonder logo moet aardig kloppen voor een snor, keerring achter de ontsteking nog goed.....als het daar vettig is zou ik hem vervangen.

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 15 nov 2022 21:54

Niet vettig dat ik kan zien

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 16 nov 2022 09:19

Ik heb de oplossing! Ik heb de inlaatpoorten van de cilinder nooit afgewerkt. Hierdoor kan het membraan niet openen. Pindabrein is de juiste tag voor mij. Ik ga vandaag een dremel halen om de inlaatpoort af te werken. Ik zal laten weten of dit idd het probleem is

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 nov 2022 09:59

Dan zou ik ook de poorten afwerken-bevelen want die zijn bij de budget cilinders scherp waardoor de zuigerveer sneller slijt.

Stinos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stinos » 16 nov 2022 17:55

Heb de poorten nu nog niet afgewerkt. Zie de post nu pas. De tomos loopt wel weer helemaal. Dus probleem opgelost. Mocht ik binnekort de tomos openhalen voor bijvoorbeeld de hogedruk kop dan zal ik de poorten afwerken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers