• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt niet stationair. Valt uit na max 10 minuten. Kan na paar uur weer gestart worden en het proces herhaalt zich

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 04 apr 2023 17:38

Een hele prachtige middag mijn mede tomos eigenaren!

Ik heb recent eindelijk mijn jongensdroom uit laten komen door een Tomos te kopen.

Zie het onderwerp voor het probleem in het begin. Na nader onderzoek te hebben gedaan heb ik besloten om toch het blok en de versnellingsbak uit elkaar te halen. Hier kwamen drie washers mij tegemoet in de versnellingsbak. Ook toen ik de versnellingsbak olie leegde van de olie kwam er een zilvere olie uit die glinsterd met metalen spekkeltjes. Dit gaf mij het idee dat de tandwielen het niet meer zo goed deden als origineel.

Uiteindelijk heb ik het blok opengemaakt en kwam ik dus die drie washers los tegen in de bak. Zou dat alleen al het probleem kunnen zijn geweest van het maximaal 10 minuten willen lopen en het onmogelijk kunnen stationair lopen?

De cilinder en zuiger zien er prima uit en er is in die regio niks geks opgevallen.

Maar, de tandwielen voor de 1e en 2e versnelling hebben beide redelijk wat schade maar niet super grote schade. Allemaal kleine afgebroken puntjes. Dit is misschien een domme vraag, maar zou ik die her kunnen gebruiken of zou dat het probleem al direct kunnen zijn? Ik wil nog niet zonder een conclusie alles uit de versnellingsbak halen.

Ik heb misschien ergens een voorgevoel dat het aan de krukas ligt maar ik hoop eerst van mede eigenaren hun mening te zien om dichter bij het oplossen van het probleem te komen.

Als P.S wil ik er nog bij zetten dat de hele elektronica gebeunt is door een 12 jarige. Ik wil dat gedeelte helemaal vernieuwen. Zou een slechte kabelboom in combinatie met een slecht bekabelde dynamo ook een probleem kunnen zijn?

Ik hoor graag jullie ideeen en bedankt voor het lezen! :)

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 04 apr 2023 18:49

Schade aan je tandwielen heeft niets te maken met het na 10 minuten uitvallen.

Kun je aangeven wat er gebeurt? Loopt ie koud wel goed? Begint hij te stotteren?

Wil hij na uitvallen misschien wel starten als je de choke gebruikt?

Het helpt als je meer details geeft over het fenomeen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 apr 2023 19:01

Als je de koppeling deksel verwijdert zitten die shim ringen vaak aan het lager geplakt door de olie, die vallen er soms af en dan liggen ze in de deksel of op de grond-vloer.....dus waar lagen die shim ringen?
Stukjes uit de tandwielen kom meestal door het vraagteken veertje wat afgebroken is, ?veertje is van staal maar de tandwielen niet....dus kijken of het ?veertje nog heel is.

Stationair lopen heeft daar niets mee te maken.

poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 04 apr 2023 20:16

Kun je aangeven wat er gebeurt? Loopt ie koud wel goed? Begint hij te stotteren?

Bedankt voor je reactie.

Hij is belachelijk luid bij het starten. Vaak na een dag niet gestart hebben starte die in 1x en viel ie direct uit. Hij wil pas echt "lopen" als je direct bij het starten er van door sjeest. Hij klinkt opzich wel goed maar na 10 minuten rijen voel je hem langzaam stotteren zoals je hebt vernoemd. Het schakelen duurt onmeunig lang en soms heb ik het gevoel dat ie niet eens naar zn 2 gaat. Ik ga van snelheden van rond de 40kmh ineens naar 19kmh .

Ik kan het stationair geluid niet goed beoordelen want dat is uberhaupt nooit gebeurt.

Toevoeging:

Met de choke er op starten lukt al uberhaupt niet. Wat raar is want volgensmij hoort de choke er op te zitten en nadat je bent opgewarmd en vol gas hebt gegaan gaat ie er natuurlijk af.

poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 04 apr 2023 20:23

Als je de koppeling deksel verwijdert zitten die shim ringen vaak aan het lager geplakt door de olie, die vallen er soms af en dan liggen ze in de deksel of op de grond-vloer.....dus waar lagen die shim ringen?
Stukjes uit de tandwielen kom meestal door het vraagteken veertje wat afgebroken is, ?veertje is van staal maar de tandwielen niet....dus kijken of het ?veertje nog heel is.

Stationair lopen heeft daar niets mee te maken.

Bedankt voor het reageren!

Dan zouden dat idd de shim ringen zijn. Mijn excuus ik heb 0 ervaring met dit apparaat. Ze lagen gewoon onderaan de deksel. Ik heb ze voor die reden ook nog bewaard.

Ik zou morgen even kijken naar het ?veertje.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 apr 2023 23:03

Die shim ringen horen op de Assen te zitten die in de lagers van de koppeling deksel komen, anders kunnen de Assen schuiven.

Gaat het om een brom of snor en welke sproeier zit er in de carburateur, en staat er het inc logo op de sproeier.

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 05 apr 2023 07:54

Bedankt voor je reactie.

Hij is belachelijk luid bij het starten. Vaak na een dag niet gestart hebben starte die in 1x en viel ie direct uit. Hij wil pas echt "lopen" als je direct bij het starten er van door sjeest. Hij klinkt opzich wel goed maar na 10 minuten rijen voel je hem langzaam stotteren zoals je hebt vernoemd. Het schakelen duurt onmeunig lang en soms heb ik het gevoel dat ie niet eens naar zn 2 gaat. Ik ga van snelheden van rond de 40kmh ineens naar 19kmh .

Ik kan het stationair geluid niet goed beoordelen want dat is uberhaupt nooit gebeurt.

Toevoeging:

Met de choke er op starten lukt al uberhaupt niet. Wat raar is want volgensmij hoort de choke er op te zitten en nadat je bent opgewarmd en vol gas hebt gegaan gaat ie er natuurlijk af.
Hmmm,.als je zonder choke start en meteen weg kunt rijden dan zou het maar zo kunnen zijn dat er een veel te grote sproeier in je carburateur zit. Dat sluit aan op dat ie als hij opwarmt begint te stotteren, afzakt in snelheid en uiteindelijk er mee stopt. Het zou maar zo kunnen dat ie dan verzopen is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 apr 2023 09:27

Vandaar dat ik wil weten welke sproeier er in de carb zit.

Met deze temp kun je normaal het ding niet starten zonder choke dus hij krijgt veel te veel benzine, bougie zal ook zwart zijn ipv koffie met melk kleur.

poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 05 apr 2023 10:08

Bedankt voor je reactie.

Toevoeging:

Hmmm,.als je zonder choke start en meteen weg kunt rijden dan zou het maar zo kunnen zijn dat er een veel te grote sproeier in je carburateur zit. Dat sluit aan op dat ie als hij opwarmt begint te stotteren, afzakt in snelheid en uiteindelijk er mee stopt. Het zou maar zo kunnen dat ie dan verzopen is.

Heb recent een nieuwe cabarateur er op gezet van dellorto. Is een 15mm cabarateur. Gelukkig heb ik een sproeier setje liggen van 50 tot 54 dus ik zou het blok in elkaar zetten en kijken of het daar aan ligt. De bougie is overigens niet zwart en best wel overeenkomend met de koffie kleur dus daarom weet ik het niet helemaal zeker.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 apr 2023 13:05

Is het spruitstuk wel ontgrenst zodat hij 14mm is, anders heeft die 15mm carb geen nut.

Als dat setje sproeiers imitatie is(zonder het inc logo erop), zijn ze veel te klein voor een 15mm carb.

Voor een 15mm carb is het originele luchtfilter ook te klein.

poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 05 apr 2023 15:12

Is het spruitstuk wel ontgrenst zodat hij 14mm is, anders heeft die 15mm carb geen nut.

Als dat setje sproeiers imitatie is(zonder het inc logo erop), zijn ze veel te klein voor een 15mm carb.

Voor een 15mm carb is het originele luchtfilter ook te klein.

Het spruitstuk is 18mm. Met meegeleverde power filter. De sproeier die er in zit is 68 ben ik begin van de middag achter gekomen. Veel te groot dus.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 apr 2023 16:33

Spruitstuk is buitenwerks 18mm.....je moet het inwendig meten....dus hoe groot het gat is waar het mengsel door moet-gaat.

Nieuw zit er in een 15mm idd sproeier 68 en dat is alleen goed bij een 65cc cilinder.

Heb je ook een gaas filter met dat zwarte kapje erbij anders krijgt hij bij vol gas te weinig lucht.

poemos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor poemos » 06 apr 2023 11:44

Spruitstuk is buitenwerks 18mm.....je moet het inwendig meten....dus hoe groot het gat is waar het mengsel door moet-gaat.

Nieuw zit er in een 15mm idd sproeier 68 en dat is alleen goed bij een 65cc cilinder.

Heb je ook een gaas filter met dat zwarte kapje erbij anders krijgt hij bij vol gas te weinig lucht.

Ik heb het gaas filter met kapje

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen