• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Big end lager krukas blijft vastlopen 65cc

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
SJ2006
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 26 jun 2024 21:49

Hallo forumleden,

Hieronder kort mijn setup

Tomos A35 2005
65cc (merk onbekend), met afgevlakte 65cc cilinderkop
originele 15/15 dellorto carb met 15mm spruitstuk
Power filter
Technigas next r terugloop uitlaat
Malossi Snel Membraam
Ontsteking op bromstand
TWV 26-22

Ik heb een probleem met mijn tomos waar ik geen raad mee weet. Ik heb in de laatste 3 maanden 2 keer mijn tomos blok volledig moeten reviseren. Hier zijn beide keren nieuwe NTN krukaslagers in gegaan, nieuwe pakkingen, enz. Nou komt daar het probleem, deze 2 revisies zijn het gevolg van het vastlopen van mijn krukas. Beide keren is het naadlager van het big end van de krukas kapot gegaan. (1x zelfs volledig ontploft). Beide waren standaard krukassen, maar toch zie ik iedereen met een 65cc rijden met originele krukas. Mijn vraag is dan ook, hoe kan het dat die krukas 2x is vastgelopen. Ik wil graag met een 65cc blijven rijden en ik vind een race krukas toch wel een beetje een dure optie en blijkbaar overbodig, want bijna iedereen rijdt een standaard krukas. Hoe kan dit steeds gebeuren en wat kan ik er tegen doen?

Alvast bedankt voor de reacties en eventuele hulp!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jun 2024 16:26

In eerdere berichten had je een probleem dat het zaakje veel te heet werd, dan kan het big end lager verkleurt zijn....einde oefening.

Met een 2e handse krukas kan er vanalles zijn gebeurt, vaak met het verwijderen van de cilinder valt er roest van de tap einde in het carter, blokje dien je dan op kop te hangen en de krukas ruimte goed te spoelen....als je kijk hoe sommige sleutelen is het niet raar dat er van alles mis gaat.

SJ2006
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 28 jun 2024 16:06

Klopt, mijn blokje had toen valse lucht waardoor hij te arm liep en veelste heet werdt. Ik heb daartoe een nieuw carter gekocht met rechte pasvlakken en alles netjes gemonteerd, toen had hij geen valse lucht meer. Hij werdt toen ook een stuk minder heet, maar toch liep de krukas weer vast. Toen ik mijn cilinder eraf haalde zat heel mijn cilinderkop en de bovenkant van de zuiger onder een soort 'slurrie' noem ik het maar even. Ik heb een foto bijgevoegd hoe de cilinderkop eruit zag,
Cilinderkop.jpg
de stukjes metaal zijn van het kapot gespatte Big end lager. Toch hoort deze zwart/bruine substantie niet in mijn cilinderkop te zitten. Ik weet niet of dit komt door een lekke krukaskeering, wat onwaarschijnlijk is want deze zijn netjes vervangen en hij rookte ook niet. Toch komt er ook uit mijn uitlaat dezelfde soort zwarte 'slurrie' als in mijn cilinderkop. Ik weet dat een 2 takt altijd wel wat uitscheid uit de uitlaat, maar dit is wel erg extreem.
uitlaat spetters.jpg
(Het is deel weggeveegd, het was veel erger, maar dit is ook wel te zien aan de grote van de vlek.

Mijn bougie is ook netjes koffiebruin (sproeier 69 dellorto). Is deze slurrie een bekend probleem bij 65cc/tomos en komt iemand dit bekend voor en zo ja wat is hier de oorzaak van? Ook is mijn vraag, kan een originele krukas de power van een 65cc aan of is een race krukas echt noodzakelijk voor een 65cc? Alvast bedankt voor eventuele hulp en reacties!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jun 2024 23:44

Meer cilinder inhoud is meer benzine verbruik en dus ook meer olie door je uitlaat, kopje ziet er niet overdreven vet uit.
Heb je 1 midden carter vervangen of beide midden carters waar de krukas in zit?

Met een originele krukas kun je prima met een 65cc rijden, dat doen de meeste die een 65cc hebben.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2024 15:06

Vaak is het ook een kwestie van smering. Misschien iets vetter verhouding mengsmering gebruiken?

Btw, die "smurrie" die je noemt, dat is normaal voor een 2-takt. Daarom zie je die motoren ook walmen. Brandstof en mengsmeringolie zal nooit volledig verbranden en komt er dus een deel in de kop/ cilinder en uitlaat terecht. Als het proces van verbranding juist verloopt en de motor is goed op temperatuur, zal dit uiteindelijk verkolen (kop). Uitlaat moet je eens in de zoveel tijd uitbranden of vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers