• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Valse lucht bij voetpakking --> verschillende spoelpoorten op cilinder en carter?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
LuukBe
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2024 16:40
  • Citeer

Berichtdoor LuukBe » 10 jul 2024 17:23

Hoi, graag vraag ik jullie hulp voor een probleem waar ik tegen aan loop. Het is misschien een lap tekst, maar dan weet je als het goed is meteen alles wat je moet weten :wink: .

Korte beschrijving van je probleem:
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Tomos Quadro in slechte staat gekocht als hobby project. Ik heb hem destijds probleemloos naar huis kunnen rijden. Daarna heb ik veel vernieuwd, zie verderop de belangrijke aanpassingen.

Ik heb afgelopen weken na lang niks doen alles weer in elkaar lopen zetten en opgeknapt. Tot groot succes: hij ziet er veel netter uit en hij loopt weer. Echter loopt hij niet geweldig: hij slaat af bij stationair lopen, en sinds mijn ketting erop zit slaat hij bij vol gas ook af. Ik heb getest met remmenreiniger of/waar de valse lucht zit. Die zit zonder twijfel bij de voetpakking aan de kant van het vliegwiel (dus zeker niet bij het inlaatspruitstuk).

Ik heb de cilinder eraf gehaald en gekeken welke spoelpoorten er op mijn brommer zitten, ik las op dit forum dat dat belangrijk is voor de soort pakking die je moet installeren. Nou heeft mijn carter grote spoelpoorten, en mijn cilinder (denk ik) kleine :? . Ik had eerst een voetpakking voor kleine spoelpoorten erop gezet, en daarna voor grote spoelpoorten. Beide zonder succes. De ene pakking sluit perfect aan op de carter, maar slecht op de cilinder, en de andere pakking precies andersom...

Nu de vragen:
1. Hoe ziet een cilinder met grote spoelpoorten eruit? Voorbeeld met linkje/foto zou top zijn :)
2. Hoe kan het dat er eerst geen valse lucht was (ik heb immers vorig jaar probleemloos teruggereden), en nu wel, terwijl ik dezelfde cilinder en hetzelfde type carters heb, en beide pakkingen heb getest?

Wanneer ontstond het probleem:
Na in elkaar zetten brommer.

Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Motorische aanpassingen, andere lijken me niet nuttig:
  • Nieuwe carterhelft aan kant van e-start
  • Blok gereviseerd (o.a. zuiger met sleuven erop gezet)
  • Hogedruk kop erop gezet
  • Oliepomp verwijderd
Type tomos (brom of snor) en model:
Tomos quadro, bouwjaar 2011. Blauw kenteken, maar wel volledige brom setup nu (op groot tandwiel achter na).

Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
Carb: 14/12, verschillende sproeiers geprobeerd, er zit nu 52 op.
Standaard luchtfilter, ontsteking staat op brom.
Tandwielverhouding: voor:achter --> 26:33
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jul 2024 13:52

https://www.tomoshop.nl/tomos-revival-t ... YMEALw_wcB

Je kunt beter zelf een voetpakking snijden die wat dikker is bv van 1mm dik papier (spoelpoorten van een originele a5 cilinder zitten te laag en gaan niet helemaal open als de zuiger op het odp is)

Zoiets wordt het dan.
Afbeelding
Omhoog

LuukBe
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2024 16:40
  • Citeer

Berichtdoor LuukBe » 11 jul 2024 18:46

https://www.tomoshop.nl/tomos-revival-t ... YMEALw_wcB

Je kunt beter zelf een voetpakking snijden die wat dikker is bv van 1mm dik papier (spoelpoorten van een originele a5 cilinder zitten te laag en gaan niet helemaal open als de zuiger op het odp is)

Zoiets wordt het dan.
Afbeelding

Thanks, goed idee, ik ga het sowieso even proberen. Ik zal hier na het proberen laten weten of het is gelukt.

Heb jij toevallig ook antwoord op mijn eerste vraag? Ik wil graag weten welke cilinder op mijn Carter hoort te zitten :lol:
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jul 2024 19:32

https://www.tomoshop.nl/tomos-revival-t ... YMEALw_wcB
Omhoog

LuukBe
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2024 16:40
  • Citeer

Berichtdoor LuukBe » 18 jul 2024 18:13

Hoi,

Dank voor de hulp. Ik heb een 1,5 mm dik stuk pakkingspapier gekocht en hier goed en zorgvuldig een voetpakking op maat van gemaakt. Later meer over mijn aanpak: wie weet helpt dat andere sleutelaars.

Ik heb nog een vraag: als een Tomos stationair loopt, hoort de gas schuif dan iets open te staan? Of helemaal dicht?

Ik moet alle plekken waar ik de gasschuif kan afstellen namelijk helemaal op z’n maximum draaien, wil mijn brommer stationair lopen. Hierdoor zit er een kleine opening bij de gasschuif zonder gas te geven. Ik vraag me af of dit hoort…
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 jul 2024 18:24

De gasschuif stel je enkel af met de stationair schroef op de carburateur....die schroef duwt de gasschuif omhoog.
Op de gaskabel moet je iets speling hebben (2mm a3 mm) anders gaat hij met het sturen al iets gas geven.

Gasschuif staat idd heel iets open.
Omhoog

LuukBe
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2024 16:40
  • Citeer

Berichtdoor LuukBe » 18 jul 2024 18:29

De gasschuif stel je enkel af met de stationair schroef op de carburateur....die schroef duwt de gasschuif omhoog.
Op de gaskabel moet je iets speling hebben (2mm a3 mm) anders gaat hij met het sturen al iets gas geven.

Gasschuif staat idd heel iets open.
Je hebt ook aan einde en begin gaskabel plekken om hem op een andere manier af te stellen (binnen kabel t.o.v. buitenkabel). Er zit nog genoeg speling zodat hij geen gas geeft bij sturen.

Ik vraag me vooral af of er een opening hoort te zitten bij de gasschuif als hij stationair loopt. Lijkt me wel toch?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 jul 2024 19:18

Gasschuif staat idd heel iets open.....zal misschien 1,5mm open-omhoog zijn.
Omhoog

LuukBe
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2024 16:40
  • Citeer

Berichtdoor LuukBe » 18 jul 2024 20:22

Gasschuif staat idd heel iets open.....zal misschien 1,5mm open-omhoog zijn.
Dank, dan was dat gelukkig gewoon het probleem.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.