• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

uitlaatpoort

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 13 mei 2006 19:18

Afbeelding

welke kant moet ik op frezen omhoog(geel) of omlaag(blauw)?

mvg Ard
Omhoog


Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 13 mei 2006 20:31

blauw. Alleen niet te hoog. 1mm kan al veel verandering geven. Ga je te hoog word je cilinder te hoog toerig.
Omlaag frezen (geel) zou ik niet doen, dan verneuk je alleen maar je timing mee.
Omhoog

Gebruikersavatar
dreeg
Vaste forummer
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 mar 2006 23:28
Locatie: udenhout
  • Citeer

Berichtdoor dreeg » 13 mei 2006 21:08

je kunt beter aan allebij de kanten de zijkant weg freze maar hoeveel dat moet moet je berekenen ik dacht 1/3 van de boring dat da het maximale was dus weet het nie zeker maar kijk eens op http://www.puchmaxi.nl daar staat alles over tuinen goed uitgelecht
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 13 mei 2006 22:58

Omlaag frezen (geel) zou ik niet doen, dan verneuk je alleen maar je timing mee.
OMFG

je bent nog te n00b om BKu gangster te worden.
Hoe denk je dat 2 takt werkt? timingen werken omhoog boven de zuiger langs. Als de pooprten onder ODp ook open zijn is niet erg, alleen beter smering. En geloof je me niet? Waarom heeft de 2f4r dan ook spoelers onder de spoelers? En werken cils met openen spoelers ook prima?
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin
Vaste forummer
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 feb 2006 21:32
Locatie: Oisterwijk (NB)
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 15 mei 2006 17:55

ook lekker aardig,
maar ik wil geen wannebe mod zijn maar ik mocht ook geen links naar puchsites eropzetten, dus ik zal het ook niet doen
het is wel die site die dreeg noemde
maar ga naar deze site hier staan 3 topics op om je cilinder te tunen (bij sleutelen) hier staan maten vermeld en staat een duidelijke tekening bij.
en proberen is juist goed, oefening baart kunst en aldoende leert men.
http://www.minarellitomos.web-log.nl
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 15 mei 2006 18:15

Maarja je kan een puch blok ook niet echt vergelijken met dit.
En idd proberen leer je van, maar beter goed proberen dan alles kapot maken :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin
Vaste forummer
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 feb 2006 21:32
Locatie: Oisterwijk (NB)
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 15 mei 2006 18:19

is ook weer zo, maar tgaat hier niet om blok maar om cilinder, een puchcilinder is haast niet anders dan tomos, ik bedoel de afmetingen zijn gelijk.
http://www.minarellitomos.web-log.nl
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 15 mei 2006 18:52

kan ik dan zo de how to van http://www.p*chmaxi.nl over tunen van cilinder en gebruiken op me standaard 50cc en me 70cc eurokit?

mvg Ard
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin
Vaste forummer
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 feb 2006 21:32
Locatie: Oisterwijk (NB)
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 15 mei 2006 18:56

volgens mij wel een vriend van me heeft het ook met deze siteinfo gedaan en hij reed goed. maar kweet niet 100 procent cker of alles klopt en of het 100 procent gelijk is aan tomos,
misschien zijn hier mensen die dat weten?
http://www.minarellitomos.web-log.nl
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 15 mei 2006 21:41

timingen zullen met de 50cc en de 70c verschillen. Beter zoek iemand die veel ervaring heeft met tunen, en laat hem dat berekenen.

En mensen, nuttige links mogen wel, geen spam
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin
Vaste forummer
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 feb 2006 21:32
Locatie: Oisterwijk (NB)
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 16 mei 2006 18:29

de link waar ik het over heb staat het berekend, en volgens freak mocht ik geen nuttige link naar een puchsite eropzetten, maar goed tzal wel
http://www.minarellitomos.web-log.nl
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 16 mei 2006 19:43

freak die is nog niet zo ervaren in het modden :P

dus freak, lees de regels aub nog eventjes door.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 16 mei 2006 22:14

als je al een vraag als deze stelt heb ik geen goede verwachting bij het idee dat jij een dremel in een *standaard cilinder ramt maar toch.

Als je effectief je uitlaatpoort een stukje wilt verbeteren begin dan met de heuvel aan de bovenkant van het KANAAL van de uitlaatgassen.
De blauwe kant maar niet de poort maar het kanaal, sluit vervolgens de poort aan op het kanaal met een maximum van 1/3e van de borin wat ongeveer 2mm verbreding en 2tot3 mm verhoging van de poort inhoud.

tevens zou ik je inlaat lager leggen en ook dat kanaal uit/afwerken.
Omhoog

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 17 mei 2006 16:50

ik kreeg pm van TQ rider of ik dit nog simpeler kan uitleggen en uigebreider

ik verwijs je door naar de biebliotheek op zoek naar een boek van Grahem Bell 2-stroke preformance tuning. lees het door en stel andere vragen.

Aangezien er gekozen is voor een algemeen en een opvoeren topic is er geen plaats voor tuning gevorderde, aangezien zoals maar weer blijkt, hier niet veel sprake van is.

Als er iemand zin heeft in door mij hierboven geplaatste stuk in leektaal te veranderen en er opvul/uitleg woorden tussen wil plakken. Voel je vrij je in de tekst van tuning te verdiepen en er wat van te bakken aangezien copyright mij te duur is.
Voor dit gebeurt stel ik wel voor dit dan toch naar opvoeren te verplaatsen inplaats van afdeling algemeen aangezien het toch prestatiegerichte tuning word ipv je uitlaatpoortje een beetje uithakken als je daadwerkelijk verder wilt met het bewerken van je poortmap/timingen
Omhoog

douweidzinga
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:24
Locatie: Bakhuizen Friesland
  • Citeer

Berichtdoor douweidzinga » 22 nov 2006 21:34

hallo

ik heb gemerkt dat als je je uitlaat poort ongeveer 4mm breder veild bij
een standaardtcilinder dan zitten de openingen van je zuigerveren in je uitlaat poort die van mij heeft mn hele zuiger daardoor kapot gemaakt
nu heb ik in een nieuwe zuiger de borg pennetjes veranderd . ik heb
nu een 70cc en daar is het ook zo bij dus je kan m maar een 1mm of zo
breder maken . heeft iedereen dit of is dit bij mijn 70cc dit toevalig zo?
merk van die van mij weet ik niet hij is zwart en heeft een groot gat in
de zuiger bij de inlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 22 nov 2006 21:57

aub niet kicken, en niet zo onzinnig.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Madpat
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:17
Locatie: IJsselstein
  • Citeer

Berichtdoor Madpat » 22 nov 2006 22:04

ik zal t proberen zo simpel mogelijk uit te leggen....
alleereerst kan je je uitlaatpoort gewoon alleen wat breder maken, je gassen kunnen iets beter weg en je zal dus iets meer vermogen krijgen over al je hele toerengebied. als je je uitlaatpoort naar voren legt dus richting blauw staat je uitlaatpoort langer open voor je spoelpoorten open gaan... de tijd die het duurt of eigenlijk het aantal graden wat je krukas moet draaien tussen de tijd dat de uitlaatpoort open gaat en de spoelpoorten open gaan heet de blowdown. hoe hoger de blowdown dus hoe langer je uitlaatpoort openstaat voor dat de spoelpoorten open gaan des te hoger het piekvermorgen en het toerental waarop die piek word afgeleverd wordt ook hoger dus dit gaat ook weer ten kosten van je trekkracht. ga dus nooit je uitlaat poort lekker naar voren frezen dan gaat ie niet meer lopen!! begin maar rustig aan met een paar millimeter breder (kijk goed naar je de slotjes in je zuiger) en leg hem een heel klein stukje naar voren 2 mm ongeveer werk alles mooi glad af en pas ook je zuiger aan. de open kanten (dus bij je spoelers) die kan je een stuk naar voren leggen kijk in je zuiger en je ziet het brede stuk waar je pistonpen door heen gaat hou ongeveer 1mm ruimte tot die verdikking in je zuiger tot daar je kan je de sleuven in je zuiger door trekken. en de flap aan de inlaatkant daar kan je ter breedte van je inlaatpoort ook nog 1mm naar binnen frezen. dus niet over de gehele breedte van de zuiger maar ongeveer 2/3 van je zuiger vanuit t midden gerekend 1mm naar der af. als je foto's wil kan ik die wel voor je maken ik heb het zelf namelijk ook gedaan bij mijn cilinder en zuiger en t loopt als een trein :)

makkelijker kan k t niet maken
Omhoog

xanderz
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 nov 2006 15:20
  • Citeer

Berichtdoor xanderz » 02 dec 2006 00:16

hmm. zouden de wijzen onder ons(A) een mooie trial maken van hoe ze hun 50cc cilinder getuned hebben, dus gwoon van hoe je het gedaan heb.. bespaard een hoop vragen van ons :). op dit moment maak ik een diagram van mn cilinder omdat ik die probeer te tunen(en op die puchblok vn me gooi) door middel van afkijken van een ander kan je meer leren dan alleen het theorie. hoewel zonder de theorie je nix kunt :) ook zou ik graag nummers wille hebben. van dat blowdown enzo. hoeveel graden je poorten open moeten zijn etc etc. ik begrijp dat dit verschilt per cilinder maar het zou een hoop helpen. :D:D
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.