• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snelle zuiger

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Orio_fout
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2007 18:43
Locatie: Leiden

Berichtdoor Orio_fout » 27 jan 2007 18:52

Ik heb een snellere zuiger geplaatst in mijn Tomos snor. De zuiger heeft een gaatje aan de kant van de uitlaat.
Mijn snor trekt nu erg slecht en komt met moeite op snelheid.
Weet iemand waaraan dat ligt?
Andere sproeier misschien?

verder heb ik:
Bromkop
Bromuitlaat standaard
Onbegrensd spruitstuk
Kleiner tandwiel achter
Omhoog


Gebruikersavatar
a35-limited
Vaste forummer
Berichten: 302
Lid geworden op: 17 jul 2006 13:14
Locatie: Nieuw-Balinge

Berichtdoor a35-limited » 27 jan 2007 18:55

dat gaatje moet aan de inlaatkant zitten volgens mij :?
-----------------------
Omhoog

Orio_fout
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2007 18:43
Locatie: Leiden

Berichtdoor Orio_fout » 27 jan 2007 19:15

Niet volgens de brommerboer. Op de kop van de zuiger staat een peil die nu naar boven wijst. Mijn snor loopt ook niet goed stationair en valt stil.
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03

Berichtdoor Volty » 27 jan 2007 19:27

Je brommerboer is dus niet terzake kundig..

dat pijltje moet naar je uitlaatpoort wijzen.. dus het gaatje in de zuiger moet aan de bovenkant zitten!
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Tossie » 27 jan 2007 19:49

Pijltje moet idd richting de uitlaatpoort dus je zuiger zit er verkeerd om in, dit even veranderen, even rustig inrijden en gassen maar.
Omhoog

Orio_fout
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2007 18:43
Locatie: Leiden

Berichtdoor Orio_fout » 27 jan 2007 19:52

Ik ga het proberen. Bedankt voor jullie vlotte reactie !!
Omhoog

mlvdk
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:36
Locatie: omgeving Rotterdam

Berichtdoor mlvdk » 27 jan 2007 20:18

een klein vraagje ... waar is dat gaatje in je zuiger voor ? en wat als het gaatje groter is ?

michael
Omhoog

Orio_fout
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2007 18:43
Locatie: Leiden

Berichtdoor Orio_fout » 27 jan 2007 22:23

Het is gelukt. Hij rijdt weer perfect, trekt harder en gaat iets sneller. De oude zuiger en veren waren duidelijk versleten. Beetje jammer van die brommerboer hier in Leiden.

Ik kan weer lekker tuffen.

Ik ben geen expert maar volgens mij komt door dat gaatje er eerder en meer mengsel in de cilinder waardoor de explosie na de vonk van de bougie groter is en dus meer kracht heeft.

Correct me if I'm wrong... :?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 27 jan 2007 22:27

Je hebt helemaal gelijk. 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

mlvdk
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:36
Locatie: omgeving Rotterdam

Berichtdoor mlvdk » 27 jan 2007 22:31

:idea: dus met zo snelle zuiger heb je eigenlijk een 50 cc snel ?

michael
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 27 jan 2007 22:34

:idea: dus met zo snelle zuiger heb je eigenlijk een 50 cc snel ?

michael
Nee, zo simel is het nou ook weer niet. Je trekt alleen langer mengsel naar binnen (tijdsduur) waardoor je cilinder beter (=meer) gevuld wordt. Levert iets meer prestaties dan een standaard zuiger.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)

Berichtdoor steeksleutel » 28 jan 2007 13:17

als je dat gaatje grooter maakt wat gebeurd dan? is dat sneller?
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 28 jan 2007 13:24

nee wel als je er naast nog een bij maakt :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 29 jan 2007 21:18

Pieter Zundapp wil je je verder verklaren? want een oude 70cc van mij liep goed met een zuiger met 1 groot gat @ inlaat kant.
Jij zegt dus dat als ik een dichte 70cc zuiger neem en 2 gaten erin maak dat dat sneller is? want oppervlakte van inlaat gat op de zuiger is dan toch kleiner. Wat een kleinere mengsel inlaat betekent en dus ook een minder krachtige verbranding?

Of heb ik het nou fout?
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 30 jan 2007 21:16

Sorry geld alleen voor menbraam cilinders ,zit aan de ene kant een gat ,als je je zuiger naar beneden duwd ( door te kijken ontdek je erg veel ) zullen de gassen door de zuiger een rare werveling /vulling krijgen ,omdat toch het menbraam zorgt voor de max inlaattiming kan je rechts ook een gat bij boren en beiden iets groter maken ( geeft een beetje het zelfde effect als een grotere carb )

Meer power is eigenlijk te halen door een dunnere koppaking te monteren ,standaard zijn ze zo rond de 1 a 2 mm ( ook nog afkelijk brom of snor ) door er bv een van een zundapp of puch maxi in te zetten ( 0,2 mm ) scheeld dit al een berg

Verder de uitlaatpoort ,kan je in de bak van bv karwei een slijpsteenen set ( 2,50 > 5 stuks ) kopen deze in de boormachine en poort breder en een mm of 3 hoger maken >15 minuten werk en goed voor 70 km/h :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
dodo
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:42
Locatie: amersfoort

Berichtdoor dodo » 30 jan 2007 22:51

dei gaten zorgen er gewoon voor dat je poort langer openblijft en dat er dus meer mengsel is om te verbranden.
normaal heb ik geleerd als je een zuiger ''opvoert '' dat je de vleugeltje korter maakt om de poorten langer open te houden met die sleuven eriin geeft ongeveer het zelfde effect
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 31 jan 2007 00:09

Ja, maar dan wordt je zuiger weer minder stabiel. En kan die weer makkelijker gaan kantelen.

Overall is het het niet waard om een zuiger te "tunen", een snellere zuiger werkt idd wel heel goed.

wat je wel kan doen is je zuiger afvlakken waardoor de verbrandings kamer groter wordt, en dat ivm een snelle zuiger kan een goede compressiewinst veroorzaken. :wink:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Tossie » 31 jan 2007 12:33

zuiger afvlakken waardoor de verbrandings kamer groter wordt, en dat ivm een snelle zuiger kan een goede compressiewinst veroorzaken. :wink:
ehm grotere ruimte is minder compressie... kijk maar naar een snor en bromkop.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 31 jan 2007 18:38

Ja, ik bedoelde niet compressie :? ik bedoelde gewoon meer ruimte voor een grotere explosie :lol:

mijn fout :evil:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Orio_fout
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2007 18:43
Locatie: Leiden

Berichtdoor Orio_fout » 31 jan 2007 21:44

Die snelle zuiger bevalt wel maar geeft alleen wat meer trekkracht als ie eenmaal op snelheid is. Verder lijkt hij langzamer op te trekken vanuit stilstand. Ik heb ook een nieuwe standaard snelle uitlaat erop gezet (de oude was verrot). Dat geeft een nieuw geluid en ik kan nu niet nagaan of de cilinder nu lekt op de pakking waardoor ik trekkracht mis.
Is er een makkelijke manier om na te gaan of de pakking lekt?

De snelle zuiger heeft dus een gaatje aan de kant van de luchtinlaat. In de cilinder zitten twee openingen voor de luchtinlaat. Kan ik er eentje bijboren ter hoogte van de andere gleuf luchtinlaat? Of maakt dat niet veel uit? Ik heb een snor van zo'n 4 a 5 jaar oud.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.