• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

quadro rijdt bagger op top

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
ruup
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ruup » 14 mei 2007 17:54

Hallo, ik heb een snor quadro, ik wou hem harder laten lopen dus heb het een en ander eraan gedaan.
- carburateur uitgeboord tot 12mm, en powerfilter erop
- groter sproeier (de lucht-benzine verhouding is goed, want de bougie is gewoon mooi koffiebruin...toch?)
- zit bromuitlaat onder

Mijn probleem:
hij trek gewoon goed enzo, maar op de top (30/35kmh) rateld/hapert hij, je voelt hem afremmen.. ik rijdt dus maar half gas.
Mijn vraag:
waar kan het probleem liggen?? licht dat aan de ontsteking, zit er een begrenzer op ofzo??

Alvast bedankt voor de reacties :!:

groeten, ruben

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2007 18:04

Heb je het spruitstuk ontgrenst, heb je de "flippo" uit je filterkast gehaald, heb je de ontsteking naar brom gezet? Tandwielverhouding aangepast?

Zo nee, doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ruup
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ruup » 14 mei 2007 19:53

Ik heb inderdaad die ring uit het spruitstuk gehaald, onsteking niet afgesteld... en tandwielen ook niet... misschien dat je de brom-maten/afstelling kan geven? Hoeveel tanden voor en achter, en de onsteking, vroeger of later :?:
Ik heb er niet veel verstand van, maar sleutelen ken ik wel.
ik hoor het graag, alvast bedankt :P
owja; wat is de flippo uit de flippokast?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2007 20:41

Ontsteking afstellen staat wel op het forum hoe dat moet. Het eenvoudigst is de electronische ontsteking. Punten vergen iets meer geduld en concentratie om deze goed af te stellen.

Wil je er compleet brom van maken of slechts een paar kilometer winnen? Je kan achter van 33 (standaard snor) terug naar 28, 24 en 22. Voortandwiel wordt niet zo vaak gedaan. Let er wel op dat de trekkracht dan afneemt.

Die "flippo" zit in je luchtfilterhuis (bij carburateurs aan de zijkant). Daar waar deze aansluit op je carburateur zit een soort van schijfje met een u-vorm slang eraan. Als je je luchtfilter openhaalt zie je wel wat ik bedoel. Deze kun je uit de rubber manchet trekken. Eerlijkheid zegt mij wel dat ik de flippo nog steeds in het huis heb zitten. Ik heb wel het spruitstuk ontgrenst en een snelle imitatie eronder gehangen. Nu rij ik met verder standaard snor setup spul (twv 26/33, 14/9 carb, sproeier 50) ongeveer 40-45 km/uur. Verder zou je in de snelheidstabel op dit forum kunnen kijken wat anderen voor setup hebben en welke snelheden daarbij bereikt worden.

Verder kun je met een imitatie snelle uitlaat (zelfde model als de standaard uitlaat alleen met dikkere bocht en zonder s onder het blok door) ook wel wat snelheid winnen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ruup
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ruup » 14 mei 2007 21:12

okee, ik heb nu sproeier 68 geloof ik en dikke powerfilter, maar kan ook veel kleiner, met kleinere luchtfilter (de origineele zonder dat slangetje).

maare, misschien domme vraag, maar wat is; twv 26/33 bijvoorbeeld 8)7

Ik heb een uitlaat met gewone bocht, dus zonder S-bocht.
Maar de ontsteking afstellen zal wel het meest schelen(met het haperen op de top)? en in snelheid?
Ik wil hem het lieft gewoon op de 40kmh hebben, dan ben ik al tevreden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2007 21:26

twv= tandwielverhouding en wordt meestal aangeduid met de maten voor/ achter. Dus in het geval 26/33 is het voortandwiel 26 tands en achter 33.

Als je 40 wil rijden, en niet wil stotteren moet je idd je ontsteking afstellen. Vaak is een iets zwaardere vertanding (bijvoorbeeld 26/28 of 26/26 wel voldoende om èn trekkracht èn snelheid te krijgen) om niet op de top te rijden. Verder ervoor zorgen dat het hele electrische gebeuren in orde is (dus ook bougie+kabel en bobine (bij punten)/ electronic box (bij electronische ontsteking). Kwestie van goed afstellen.

Powerfilters ben ik zelf niet zo mee bekend, maar lees hier en daar positieve en negatieve berichten.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 mei 2007 22:42

Ontsteking afstellen staat wel op het forum hoe dat moet. Het eenvoudigst is de electronische ontsteking. Punten vergen iets meer geduld en concentratie om deze goed af te stellen.

Wil je er compleet brom van maken of slechts een paar kilometer winnen? Je kan achter van 33 (standaard snor) terug naar 28, 24 en 22. Voortandwiel wordt niet zo vaak gedaan. Let er wel op dat de trekkracht dan afneemt.

Die "flippo" zit in je luchtfilterhuis (bij carburateurs aan de zijkant). Daar waar deze aansluit op je carburateur zit een soort van schijfje met een u-vorm slang eraan. Als je je luchtfilter openhaalt zie je wel wat ik bedoel. Deze kun je uit de rubber manchet trekken. Eerlijkheid zegt mij wel dat ik de flippo nog steeds in het huis heb zitten. Ik heb wel het spruitstuk ontgrenst en een snelle imitatie eronder gehangen. Nu rij ik met verder standaard snor setup spul (twv 26/33, 14/9 carb, sproeier 50) ongeveer 40-45 km/uur. Verder zou je in de snelheidstabel op dit forum kunnen kijken wat anderen voor setup hebben en welke snelheden daarbij bereikt worden.

Verder kun je met een imitatie snelle uitlaat (zelfde model als de standaard uitlaat alleen met dikkere bocht en zonder s onder het blok door) ook wel wat snelheid winnen.
Ik zou geen 28 achtertandwiel nemen want je blokkie gaat wel erg hard draaien om een beetje vooruit te komen. Kan je beter vanaf 26 monteren achter.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.

ruup
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ruup » 15 mei 2007 11:28

bedankt voor te tips enz.
eigelijk best logisch wat twv betekend :roll:
maar ik ga wat uitproberen, ff nieuw setje voor en achter tandwielen met nieuwe ketting(is beter), met 22 achter. Ik neem aan dat hij wat minder snel trekt, maar top iets hoger licht...
In ieder geval bedankt, _O_

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 15 mei 2007 20:22

sproeier 68 is echt veels te groot

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2007 22:00

Ik zou geen 28 achtertandwiel nemen want je blokkie gaat wel erg hard draaien om een beetje vooruit te komen. Kan je beter vanaf 26 monteren achter.
:roll: :roll:

Ik neem aan dat Ruup een standaard snorvertanding heeft, dwz een 33 tands achtertandwiel. Als hij/ zij dan een 28 achter neemt dan draai je minder toeren bij dezelfde snelheid. Als hij/ zij dezelfde toeren draait rijdt hij/ zij wel harder.

T1nge
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T1nge » 16 mei 2007 12:37

Ik heb wel het spruitstuk ontgrenst en een snelle imitatie eronder gehangen. Nu rij ik met verder standaard snor setup spul (twv 26/33, 14/9 carb, sproeier 50) ongeveer 40-45 km/uur.
waar heb je die snelheid mee gemeten? ik rij met zelfde setup 38 op fietsteller die tot op een halve kilometer per uur nauwkeurig is...

maakt het spruitstuk ontgrenzen wel iets uit met 14/9 carb. ??
snorren is de bom

viewtopic.php?t=5931

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 16 mei 2007 16:24

nee dat maakt niet uit tenzij je een grotere carb hebt
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2007 21:17

Ja maakt wel uit. Met die begrenzing reageerde de Tomos slecht op gasgeven. Busje eruit gehaald en je moet je goed vasthouden. Hij sleurt me onder me r##t vandaan.
waar heb je die snelheid mee gemeten? ik rij met zelfde setup 38 op fietsteller die tot op een halve kilometer per uur nauwkeurig is...
Ik heb een vrij nauwkeurige teller op m'n Tosje zitten. Kan ook niet anders met ori spullen van Tomos. Heb dit overigens gecontroleerd met navisysteem (TT). Komt op een paar kilometer na precies zo uit.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers