• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt ongelooflijk herrie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 18 mar 2008 19:58

• Welke model tomos heb je?
    Tomos A52
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Geen idee, tis een oudje.
    Is het een snor of een brommer?
    Brommer
    Wanneer ontstond het probleem?
    Nadat ik het voortandwiel er opnieuw had opgezet.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Zie hierboven.

Wat is het probleem?
Toen ik gister van school naar huis wilde brommen, bleek mijn ketting eraf te zijn gegaan. Al eerder was de bout van het achterwiel niet goed bevestigd, dus het voorwiel ging een stuk naar voren waardoor mijn ketting slapper hing. Ik ben gestrand op een stuk ver van mijn huis en kon geen kant meer op. De ketting zat vast tussen het voortandwiel. Ik ben toen opgehaald door m'n schoonmoeder en we hebben de tomos in de auto gezet. Het kan zijn dat er toen dus wat olie en benzine eruit is gelekt (weet het wel zeker, benzine op grond).Dus we hebben het voortandwiel een stuk eraf gehaald thuis, ketting erop en blok er weer op.

Toen we probeerde te starten, wat trouwens heel lang duurde, liep de brommer ongeveer 3 secondes en daarna kwam er echt een pokkeherrie uit het rechterblok OF de cilinder. Het is echt keihard en klinkt alsof er iets aanloopt ofzo. Toen heb ik nog een aantal keren gestart, soms loopt ie een tijdje en kan ik ook rijden en daarna begint het weer, dat takkegeluid en daarna slaat de motor altijd af. Toen ik de laatste keer starte kwam er een grote 'boem' uit m'n uitlaat.

Ik zat zelf te denken aan de zuiger, die heb ik er net nieuw ingezet inclusief cilinder (heeft wel een tijdje perfect gelopen), dat daarvan de zuigerveren gebroken zijn.

Groet,

Tom
Groen Metallic Tomos Brom
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
12mm ontgrenst spruitstuk
15/15 Dellorto carburateur
Bullit uitlaat
Standaard tandwielverhouding

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 18 mar 2008 20:42

Ik heb net het rechter blok eraf gehaald, er zit daar niks fout zover ik kan zien, ook de cilinder eraf gehaald, geen grote krassen of inhammen, ook niks aan de zuigerkop of zuiger zelf. Wel is er een heel klein stukje van de zuigerveer afgebroken. Kan dit het probleem zijn? Ik ga in ieder geval de zuigerveer vervangen. Kan dit zo'n takkeherrie veroorzaken met het gevolg dat de motor uitvalt? Thanks in advance! :mrgreen:
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mar 2008 18:19

Het kan zijn dat je het kettingwiel niet goed gemonteerd hebt waardoor het middentandwiel in de bak scheef loopt. Dat kan de herrie veroorzaken. Verder kan ik mij niet voorstellen dat een ritje in de auto iets te maken heeft met de herrie dat ie nu produceert. Ik denk zelfs nog eerder dat door het vastslaan van de ketting er iets in de bak is kapotgelopen (lagers/ tandwielen/ vraagtekenveertje/ koppelingsegmenten).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 19 mar 2008 23:48

Het kan zijn dat je het kettingwiel niet goed gemonteerd hebt waardoor het middentandwiel in de bak scheef loopt. Dat kan de herrie veroorzaken. Verder kan ik mij niet voorstellen dat een ritje in de auto iets te maken heeft met de herrie dat ie nu produceert. Ik denk zelfs nog eerder dat door het vastslaan van de ketting er iets in de bak is kapotgelopen (lagers/ tandwielen/ vraagtekenveertje/ koppelingsegmenten).
Daar zat ik idd ook aan te denken, aan dat laatste. Maar wat blijkt nou:

Ik heb vandaag met een vriend van mij de oude cilinder erop gegooid, de 50cc DMP welteverstaan. Zuiger erin met goede zuigerveren, alles er weer op zetten, nieuwe cilinderkoppakking en blokpakking, nieuwe carterolie, en toen maar starten.

Het starten begon met weer dat rare ratelende geluid. Toen viel de motor weer uit. Ik opnieuw kicken, en hij bleef maar lopen. Uitzetten, nog een keer kicken, en een stuk rijden. Rijdt perfect. Dus ik kan er denk ik vanuit gaan dat het toch de zuigerveren waren? Ik heb er nu 20 km mee gereden, ook tijdje vol gas, alles gaat goed.

Dus morgen ga ik met dezelfde vriend de 70cc Airsal er weer opzetten, met nieuwe zuigerveren. Kijken of het dan nog steeds goed gaat.
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 21 mar 2008 13:35

De nieuwe 70cc airsal zit er weer op. Na 20km (hard) gereden te hebben, begon het probleem weer. Ik hoorde weer dat harde, ratelende geluid, de brommer begon te schokken om vervolgens uit te vallen. Starten doet ie gewoon niet meer. Ja, heel soms, en dan valt ie binnen 1 seconde weer uit met dat ratelende geluid. Ook komen er soms knallen uit de uitlaat. Het lijkt van voren te komen, maar het is dus niet de cilinder.

Ik ben radeloos. Ik kan alles wel vervangen denk ik, maar ik wil gewoon weten waar het probleem zit. Wat zal ik allemaal eerst checken?
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 21 mar 2008 14:37

Waar je het over had dat er geratel uit je blok komt, moet je even onderstaande link bekijken.
viewtopic.php?f=54&t=6404&p=71822&hilit ... tel#p71822

Ik heb laast op een topic geantwoord die hetzelfde probleem had als jou, ik zal even kijken waar dat topic gebleven is.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 21 mar 2008 15:54

Hoi Thomazzi, ik denk eigenlijk zelf niet dat het de koppeling is want het geluid komt echt uit de cilinder. En de brommer rijd soms wel even weg, alleen valt dan wel weer uit. We hebben net de 50cc dmp er weer opgezet, en hij ratelt echt als een gek. Ook gaat de cilinder trillen, dat zie je echt van een afstandje gebeuren. Ik denk zelf dat het de krukas is, dit is maar een vermoeden want ik heb er weer niet zoveel verstand van. Dat deze kapot is gegaan omdat de ketting vastliep.

Als je die topic even zou kunnen opzoeken, heel graag!!
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 21 mar 2008 16:07

Jullie monteren de zuiger veren wel goed lijkt me? Dus de uiteinden bij de slotjes.

Als je je krukas verdenkt zou je even je cilinder moeten verwijderen en kijken voor speling op de lagers. Dus probeer de zuigerstang naar buiten te trekken (rustig) wanneer hij op zn bovenste punt is. Als dit zo is kan je zuiger tegen je cilinderkop komen. Ook kan hij wast speleing zijwaarts hebben, maar dat mag (paar mm).

Zit je vliegwiel wel goed? Als deze loszit kan hij ontzettend trillen en tegen je carter schuren. Die knallen uit je uitlaat kunnen veroorzaakt worden door een verkeerd ontstekings tijdstip. Dus ook even naar je vliegwiel+ontsteking kijken.

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 21 mar 2008 16:37

De zuigerveren zijn inderdaad goed bevestigd en sluiten perfect aan. Ik ga zo even kijken voor die zuigerstang, deze heeft wel wat speling zijwaarts (had ik eerder al gecontroleerd, enkele milimeters).

Misschien een stomme vraag, maar hoe weet ik dan precies of die lagers speling hebben. Dus ik moet de tang naar het bovenste punt krijgen (hoe doe ik dit eigenlijk, met de kickstart gaat ie gelijk weer terug), en dan naar boven trekken. Hoeveel mag ie dan naar boven gaan?

En de ontsteking afstellen zijn de contactpunten toch? Waar zitten die? En is daar ook een FAQ voor toevallig? :)
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 21 mar 2008 17:53

Als je de zuiger eraf haalt kun je gewoon aan de zuigerstang trekken, dan komt hij omgooh en schiet hij niet terug (zoals waneer je kickt). Er mag GEEN speling op zitten. Dus als hij op zn hoogste punt staat mag je hem niet omhoog/omlaag kunnen bewegen, zonder dat de krukas draait. Dus: trk er zachtjes aan en duw zachtjes, maar wel zo zacht dat de krukas niet gaat draaien. Voel je beweging dan heb je een verneukt bigend.

Er is indd een faq voor het afstellen van de ontsteking, maar het gaat mij ook om het vliegwiel zelf. Je moet kijken of deze wel goed vastzit. faq

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 23 mar 2008 18:59

We wilden het blok vervangen door een ouder blok net, dus ik haal de linkercarterkap eraf, komt er een grote moer eruit vallen. Ik dacht eerst dat het van het frame was. Dus ik het vliegwiel ronddraaien, en ja hoor, ik kon hem er zo afhalen :D :D Bleek die moer van het vliegwiel te zijn. Ik heb nu even een pauze (lekker eten). En dan alles er weer op.

PimW, je had dus inderdaad gelijk, het was dus het vliegwiel. Ontzettend bedankt! :)

Ik laat jullie het horen als hij weer loopt.
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar