• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival (2003) kapot, meerdere problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
akaboekoe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor akaboekoe » 03 jul 2008 21:04

• Welke model tomos heb je?
    Tomos Revival uit 2003. Tweedehands overgekocht in Augustus 2007. Had destijds 3600 kilometer gelopen. Zit nu op 5500.

Uit welk jaar komt de tomos ?
    2003 dus

Is het een snor of een brommer?
    Een brommer. Er zit een Techno Racing Chrome uitlaat op en die bevalt uitstekend. Rijdt op de teller 64km/u. Verder is de brommer origineel.

Wanneer ontstond het probleem?
    'Spontaan'. M'n tos heeft het altijd trouw gedaan maar ging opeens kapot met een ritje vanuit school.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Nee. Heb in Februari ofzo een nieuwe uitlaat gemonteerd. Afgezien dat de pakking een beetje verrot was en de uitlaat vrij snel los ging zitten doordat de schroefjes los gingen zitten (of eruit vielen) maar altijd netjes weer aangedraaid.

Wat is het probleem?
Er zijn meerdere problemen. Maar het grootste probleem is natuurlijk dat hij niet meer rijdt. Ik reed terug van school, op de heenweg was er nog niks aan de hand. En opeens met een eng, vreemd geluid viel m'n Tos uit. Hij stond ook heel erg stil, het leek alsof de rem erop stond. Me tomos voelde heel erg heet (alhoewel, het was ook een warme dag, maar voelde écht heet). Ik kon direct nadat ie uitgevallen was, de Tomos voor m'n gevoel wel starten maar hij viel direct uit, dus kon ook niet eventjes gas geven ofzo. Na 2 minuten niks doen, beetje pielen, kon ik hem wel weer starten (afgekoeld ofzo?) maar viel na 200m met hetzelfde geluid weer uit. Vervolgens kon ik hem wel weer starten, maar reedt ie nog maar 20km/u (maakte heel weinig toeren) en dat werd steeds minder totdat ik vrijwel stil stond en hij weer uitviel. Dan kon ik wel weer opnieuw starten, maar kwam ik niet verder kan 5km/u en viel ie weer uit. Afijn, uiteindelijk toch thuisgekomen. Ik en mijn vader hebben niet echt verstand van brommers maar een vriend van me raadde aan om naar de ketting e.d. te kijken, dat daar het probleem zou kunnen zitten. Kijkend naar de ketting constateerden we toch wel dat deze ietwat los zat, dus maar gewoon spannen en kijken of dat verschil maakte. Hij deed het weer. Nog een aantal testrondjes om ons blokje gereden maar alles leek goed. Totdat ik de volgende morgen weer naar school ging. Na een kilometer of 3 weer hetzelfde enge geluid, viel uit en stond in no-time stil. Weer voelde de boel heel erg heet.

Steeds in kleine stukjes weer uiteindelijk op school gekomen (dat ging heeeel erg traag en was ook veel te laat) en later op de dag naar huis gekomen door gewoon niet harder dan 30km/u te rijden (hij ging ook niet meer 64km/u zoals origineel maar hooguit 50/55). Dat scheen te helpen want hij viel niet uit tot het eind bijna toen kreeg ik weer hetzelfde probleem etc. Sindsdien heb ik er niet meer op gereden omdat het me dat niet echt verstandig leek.

Nu ga ik hem sowieso naar een merkdealer van Tomos brengen voor reparatie + 5000km beurt (nog niet gehad namelijk) en dat wordt betaald door m'n ouders (verjaardagscadeau). Maar toch zou ik graag willen weten of iemand enig idee zou kunnen zijn wat het probleem is? Een vriend van me kwam ermee dat m'n tandwiel van de automaat kapot/versleten/tandje eraf zou kunnen zijn. Ik heb verder ook geen idee ofzo.

Daarnaast heb ik al een probleem sinds ik de brommer heb. Maar nu hij toch naar de dealer gaat zou ik er graag wat aan willen doen. Ik kon er altijd maar 2l in tanken terwijl de fabrieksspecificaties 3,5l aangeven incl. reservetank. Het was altijd zo. Ik kon altijd ongeveer een 3/4de litertje rijden op de 'normale' tank en dan nog 1,25l op de reservetank. Ik mis dus anderhalf liter, wat erg vervelend is qua actieradius. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Verder nog een kort vraagje. Hij rijdt dus ongeveer 64km/u door die nieuwe uitlaat. Nu heb ik wel een verschrikkelijk dood punt tussen 20 en 30kmu. Vlak nadat ie schakelt. Tussen 30 en 40 trekt ie ook nog langzaam op en vanaf 40 trekt ie weer gewoon goed snel op. Is er wat te doen aan dat dooie punt? Ik heb de uitlaat nooit afgesteld ofzo, gewoon gemonteerd en hij liep stationair goed dus. Ik hoef niet perse meer harder te gaan maar wil toch wel harder kunnen optrekken. Hebben jullie nog tips ofzo?

Alvast héél erg bedankt voor jullie help. Ik wil graag gewoon wat meer weten wat het eventueel kan zijn, zodat ik niet als een totale leek straks bij de dealer sta die me zoveel mogelijk geld wil laten aftroggelen. Ik moet me Tos nu al 2 weken missen en het doet me echt pijn :(

Greetzz,
Rick

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 03 jul 2008 21:17

Over dat eerste kan ik je niets vertellen.

Maar je tweede probleem ligt waarschijnlijk aan de uitlaat. Sommige uitlaten hebben een vroege en andere een late powerband. De jouwe waarschijnlijk een late vandaar dat ie pas laat begint op te trekken. Dit kun je wel veranderen door een andere uitlaat te kopen, met een dikke uitlaat bocht geloof ik maar dat weet ik niet zeker.

Correct me if I'm wrong
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2008 22:45

Wat tank je, gewoon euro95 of brommix? Sommige Revivals (en ook streetmates) hebben een aparte tweetakt-olie tank, die pas bijgemengd wordt bij de carbrurateur. Wellicht is de olietank leeg en heb je een vastloper/ warmloper gehad omdat je pure benzine hebt verbrand en is er geen smering meer geweest van lagers/ zuiger/ krukas e.d. Als je brommix (voorgemengt bij de pomp) tankt is er iets anders aan de hand.

Draai de bougie eens uit de kop en kijk naar de massa-elektrode (kromme haakje op de kop) wat voor kleur deze heeft. Normaal moet deze een koffie-met-melk bruine kleur hebben.

Ik hoop voor je dat de schade meevalt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 04 jul 2008 04:54

Maar je tweede probleem ligt waarschijnlijk aan de uitlaat. Sommige uitlaten hebben een vroege en andere een late powerband. De jouwe waarschijnlijk een late vandaar dat ie pas laat begint op te trekken. Dit kun je wel veranderen door een andere uitlaat te kopen, met een dikke uitlaat bocht geloof ik maar dat weet ik niet zeker.

Correct me if I'm wrong
Aan zijn snelheid te zien heeft hij deze al gemonteerd zitten. Wat hij kan doen om zijn dip onderin de 2e versnelling te verhelpen is de koppelingsveer van de 2e versnelling inkorten zodat hij later overschakelt.
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D

akaboekoe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor akaboekoe » 04 jul 2008 12:23

Correct me if I'm wrong
Aan zijn snelheid te zien heeft hij deze al gemonteerd zitten. Wat hij kan doen om zijn dip onderin de 2e versnelling te verhelpen is de koppelingsveer van de 2e versnelling inkorten zodat hij later overschakelt.
Dat zou in principe wel moeten werken, aangezien als hij koud is en voor het eerst schakelt hij pas bij 30km/u schakelt en dan trekt ie' veel lekkerder op :) Ik ga me er eens in verdiepen.

Wat tank je, gewoon euro95 of brommix? Sommige Revivals (en ook streetmates) hebben een aparte tweetakt-olie tank, die pas bijgemengd wordt bij de carbrurateur. Wellicht is de olietank leeg en heb je een vastloper/ warmloper gehad omdat je pure benzine hebt verbrand en is er geen smering meer geweest van lagers/ zuiger/ krukas e.d. Als je brommix (voorgemengt bij de pomp) tankt is er iets anders aan de hand.

Draai de bougie eens uit de kop en kijk naar de massa-elektrode (kromme haakje op de kop) wat voor kleur deze heeft. Normaal moet deze een koffie-met-melk bruine kleur hebben.

Ik hoop voor je dat de schade meevalt.
Ik tank gewoon euro95 aangezien ik een aparte olietank heb. Deze is tijdje terug (denk 2 weken voordat ie kapot ging) héél erg bijna opgeweest maar heb ik vervolgens weer volgegooid met nieuwe olie. Die olie (heb net nog even gecontroleerd) is gewoon goede tweetaktolie. Ik kan me niet voorstellen dat na 2 weken hij opeens ermee ophoudt omdat de olie op zou zijn geweest. Maar dat weet ik allemaal niet precies.

Voor het kijken naar de bougiekleur moet je toch eerst altijd even een stukje rijden? Dat is juist het probleem, dat gaat dus niet meer ^^ Dus ik kan ook niet naar die kleur kijken. Correct me if im wrong.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2008 17:24

Je hebt toch nog gereden? Draai nu de bougie eruit om te kijken. Je moet alleen en stukje rijden als je met de carburatie-afstelling hebt gespeeld en de motor eerst warmgereden moet zijn om een indicatie van de bougie te krijgen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

akaboekoe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor akaboekoe » 06 jul 2008 18:38

De kleur van de bougie is gewoon goed. Iemand anders nog tips/eventuele antwoorden op m'n vragen?

Alvast bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen