even een (redelijk) simpel voorbeeld van wat een grotere cilinder op het verbruik voor invloed heeft.
je hebt een 50cc cilinder. hij doet 6000 toeren per minuut om 40 te rijden. met deze snelheid constant te houden kom je op verbruik van 1 op 50(wilde gok)
als je een grotere cilinder neemt. krijg je vermogen winst(hoef niet perséé toerenwinst te zijn. immers 50cc kunnen vaak hogere toeren dan 70cc) maar je inhoud neemt toe waardoor er meer brandstof moet toegevoerd worden.
je hebt een 70cc ciliinder. hij doet 3000 toeren per minuut om 40 te rijden, verbruik 1 op 60(weer gok.)
dit komt doordat de extra beschikbare vermogen er voor zorgt dat je genoeg kracht hebt om op een bepaalde snelheid te komen met een zwaardere vertanding. hierdoor neemt het toerental af.
echter. practijk en theorie verschilt vaak. een goed geflowde(geen beknellingen of begrenzingen in de vloei van het mengsel door luchtfilter, carb, cilinder, uitlaat, demper) zorgt vaak voor een betere resultaat in zowel vermogen, torque en benzine verbruik.
er is een heel hoop te zeggen over wat er zuiniger is. maar wat ik zeker weet is dat een tos gemakkelijk 1op80 kan halen geheel standaard. dan heb ik het over een snortos. door de lage toerentallen en het traag optrekken zal er minder benzine verbruikt worden. ook hoef je niet altijd te remmen. waardoor je gemiddelde snelheid dicht tegen je topsnelheid ligt.
mijn tip? wil je zuinig rijden, rij zo constant mogelijk en nooit vol gas. jammer dat het aard van het beestje is zo hard mogelijk te gaan