- Welke model tomos heb je? S25
Uit welk jaar komt de tomos ? 1983
Is het een snor of een brommer? Snor
Wanneer ontstond het probleem? N.v.t.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nog niet.
Enige tijd geleden heb ik een Tomos S25 gekocht. Ik wil deze rond de 40 laten lopen zonder al te veel visuele veranderingen (politie risico). Aangezien er een ei-cilinder onder ligt, dacht ik slim te zijn om een brommer blok op marktplaats te kopen. Dit omdat ik gezien had dat een ei-cilinder niet echt best is en het meest makkelijke is om een blok met een normale / nieuwe cilinder te hebben.
Nu heb ik het blok binnen gekregen maar ik schrok mij helemaal rot wat ik zag. De advertentie zei dat het een goed rijdend blok was, die er rijdend onder vandaag gekomen was. Ik zal eens wat feiten op een rij zetten waarvan ik vind dat dit haast geen rijdend blok geweest kan zijn.
- Vliegwiel / koppeling
Heeft niet vast gezeten, de bout waarmee die vast hoort te zitten zat los.
Het resultaat kun je goed zien aan de carterdeksel. De koppelingssegmenten
zijn zoals je ziet weg gerot. Waarschijnlijk komt dit door gebruik van
verkeerde olie.
Spiebaan van het vliegwiel is beschadigd. Die heeft er blijkbaar schreef opgezeten waardoor die uit de baan is gaan lopen.
- Carter
Deze is compleet lek. Aan alle kanten lopen er resten van olie uit.
Hierdoor krijgen we dit blok nooit meer goed sluitend.
- Cilinder
Hier is een compleet stuk afgebroken. Opzich is dit niet zo erg, maar het
past wel bij het algehele status van het blok.
Het kleine beetje olie die er uit kwam was dus helemaal vertroebelt. Mogelijk door de restanten van de koppeling die daarin gekomen zijn en zand door de lekke carter.
Nu heb ik al een paar keer gebeld en gemaild met de verkoper maar die blijft voet bij stuk houden dat het een goed blok is, en wil hem niet terugnemen of geld terug. Nu zit ik dus met een ei-cilinder blok die opzciht best netjes is van binnen, en een zeer slecht brommer blok. Er zijn wat mogelijkheden, ik ben benieuwd wat jullie zouden doen:- Brommerblok zien te reviseren, dit gaat echt een klus worden. Alleen al om aan die onderdelen te komen en om die carter weer goed dicht te krijgen.
- Ik weet niet of het kan / past, maar de kapotte onderdelen uit het ei-cilinder halen en in het brommer blok zetten. Volgens mij heeft dat brommer blok een ander type ontsteking dan het ei-cilinder blok. Het leek wel of het brommer blok nog 1 heeft met contactpuntjes.
- Heel nieuwe blok kopen, maar dat voelt helemaal klote. Ik vond de 65 euro extra voor het brommer blok al veel omdat ik dacht in eerste instantie een goede brommer + blok te kopen.
- Andere ideeen?
- Vliegwiel / koppeling