• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos krijgt geen benzine

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 14 aug 2008 21:21

  • Welke model tomos heb je?
    weet ik niet, ik ben nieuw maar het heeft een a3 cilinder (s25 staat erop??) een Ei vormig, dus ik denk A3 blok
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    onbekend, kenteken van 2001 zit erop
    Is het een snor of een brommer?
    onbekend, ik weet meer van scooters, en lijkt net alsof er een 70cc cilinder op zit omdat zuiger groot is.
    maar ik weet niet of dit bij brommers ook zo is met 50cc oid
    Wanneer ontstond het probleem?
    heb het als probleemding gekregen:D

    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    heb net nieuwe contactpuntjes geplaatst en hij vonkt weer, meer niet

    Wat is het probleem?
de cilinder krijgt geen benzine.

bij scooters weet ik dit wel op telossen.
maar bij brommers?
ik heb eergister een tomos gekregen van iemand uit de straat die hem weg wou gooien.
ik wilde hem hebben om er aan te gaan sleutelen met mijn pa. ik heb zelf een scooter.
lekker opgefokt met allemaal onderdelen dus weet wel het een en ander.

behalve van electice meuk zoals ontsteking. heb mijn eigen wel eens moeten vervangen
en bij deze wist mijn pa dat de contactpuntjes verrot waren. nu vonktie lekker

en als je mengsmering in bougiegat stopt en kickt dan looptie. maar valt de tomos uit omdat de cilinder voorderest geen benzine krijgt.

how to oplossen?
Greets
Omhoog


Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 14 aug 2008 21:27

heel simpel, staat het benzine kraantje open? :P of zit er een luchtbel in de benzine slagn tussen frame en carb.
is de benzine filter verstopt?
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 14 aug 2008 21:29

houd rekening hé ik weet weinig van brommers;p

nja iig. kraantje staat open ja:)

en waar kan ik het benzine filtertje vinden? maar dannog volgens mij loopt de carb wel zelf vol.
ik ga er zowieso zaterdagmet mijn pa even naar kijken, hij zal wel oplossing weten
maar ik wil hem voor zijn :D
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 14 aug 2008 21:34

dat ding waar het slangetje aan zit vanaf het frame ;)
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 14 aug 2008 21:40

vroeg t ff aan me pa: geen benzine filter en geen vacuum.
want t vlottertje houd benzine tegen ofzo
hij zegt dat als een brommer lang(heel lang minstens 10 jaar dus) heeft stilgestaan, dat benzine dan rubberachtig kan worden en dus in de carburateur alles verstopt maakt.

dit ding heeft ook echt lang stilgestaan hoor
dus daarom halen we zaterdag die carb eraf(wat kutwerk is bij tomos:S)

want hij zit onder t frame..

maar dan spoelen we m eens helemaal schoon:D
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 14 aug 2008 21:59

Kutwerk valt wel mee, je moet er ff handig in worden. Wat je pa zegt klopt indd, ik had het laatst nog met mijn suzuki. De olie in de benzine vergomd waardoor alles dicht gaat zitten. Ik raad je dan aan meteen je tank te spoelen en de benzine kraan eruit te halen. Hierop zit nlk een filtertje die ook verstopt kan zitten.

Zelfde geldt voor de carb maar die gaat toch al uit mekaar hoor ik.
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 14 aug 2008 22:10

ja precies, hij zei dat het vergomd!

net als kauwgom weetjewel haha
maar als ik slangetje van filter naar carb eraf haal. dan komt er gewoon mengsmering doorheen:)
dus dan zit dat wel snor lijkt me=D
dan zou het alleen de carburateur moeten zijn :)

hoe kan ik die het beste schoonmaken?
tis een Sha 14/ 9 (lijkt me klein)
zelf heb ik een 21 mm stage 6 dellortho o mn scoot:D wat standaard ook maar 12 mm gurtner was:P
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 14 aug 2008 22:32

Met rem reiniger gewoon overal doorheen spuiten. En 14/9 is normaal maar wel klein ja.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2008 08:24

Ei-cilinders zijn er niet te krijgen voor Tomos met een 65 of 70cc uitvoering, simpel omdat er dan te weinig oppervlak overblijft om te koelen. Daarom zijnde grote membraancilinders op de markt gekomen. Maar wat noem jij groot qua zuiger. De boring is 38 mm, ik weet niet wat jij in je scooter hebt. Voor een snor is een 14/9 carburateur normaal, daar loopt ie prima mee.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 15 aug 2008 18:47

dan zal de mijne wel snor zijn

best.
maar carb schoongemaakt en nog geen verschil
conclusie benzine kraaktje spoelt nie goed dor
alleen als je brommer schud.
dus tank schoonmaken danmaar?

lel
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 aug 2008 18:52

Ja en meteen kraantje terug spoelen of nieuwe erop fixen.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2008 20:16

dan zal de mijne wel snor zijn

best.
maar carb schoongemaakt en nog geen verschil
conclusie benzine kraaktje spoelt nie goed dor
alleen als je brommer schud.
dus tank schoonmaken danmaar?

lel
De vette tekst, is je tank niet gewoon leeg? zet je kraan eens door naar reserve (naar achter wijzend ipv naar beneden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 17 aug 2008 13:43

nou weer eens een update
na een zaterdagje sleutelen:P
sproeier hadden we flink schoongemaakt
en carb ook.
wat een k*t werk met zo'n vlakschuifje
enne t moet een brom zijn want t heeft nog een kenteken van 2001 voor de brom

maargoed. nog liep dat ding niet, en toen gingen we benzine kraantje eens goed clenaen
en de tank ook.

nou hij liep maar viel uit doordat het kraantje niet goed stroomde
tank eens lekker geschud met mengsmering erin(hele dure mengsmering van mn pa:D lekker groen(H) )
en MIJN bougie van mn peugeot scootertje gepakt( b7hs) en de brom heeft b8hs maar het is dus vrijwel tzelfde
en hij liep!
maar zodra je erop zit rijdtie niet
tenzij je beetje aanloopt
dan rijdtie wel
maar niet extreem hard.
terwijl als je m op standaard zet en schuin houd, het wiel van de grond komt
en flink gas geeft
hij dan tering hard gaat en herrie maakt van jewelste!

daar komt dit bij: geef je geen gas, dan valt de brommer uit! en wel direct.

dus gas blijven geven;p
lol

en nog een probleem
na beetje langxzaam gereden te hebben , viel ie uit.

kwam net achtr: sproeier verstopt dus de tank heeft nog wel beetje smurrie
na tijd moet dat er wel uit zijn.

(tank zit helemaal vol met mengsmering total )
maar nog een probleem mijn pa denkt dat de mengsmering te rijk is voor de cilinder
oftewel de carb is te groot
maar er staat 14.9 op
en er zit een ander spruitstuk op met 12 mm ??

klopt geen hout van toch?

dit was lang verhaal en ik stop er ff mee, iemand idee om dit dingetje goedte laten lopen?

Greets
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 17 aug 2008 15:04

oo laat maar:P

hij rijd nu opeens wel goed xD

en wel 25 km per uur xD leeeelijk! :O
met brom kenteken?

raar:O maar ik wil nagaan of hij van iemand is enz
TGB-979 is kenteken

2001.
maar dan kan ik m ooit op mijn naam laten zetten, anders snorframe kopen met kenteken

Gr
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 aug 2008 16:35

Het kenteken dat je geeft is geen geldig kenteken.

Oftrewel: is het niet een oud verzekeringsplaatje waar je t over hebt? Vooral omdat er 2001 opstaat... Zoek de maten van een echt kenteken maar eens op op www.rdw.nl.

Dan kan het zomaar zijn dat je een snorbrommertje hebt (hee en je hebt ook een snorcarburateur!). Deze moet dus gekeurd worden bij de rdw voordat je er een kenteken op kunt zetten. Deze grap gaat je dan 140 euro kosten.
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 18 aug 2008 15:06

ikga niet in die grap trappen Pim:P
ik koop gewoon een tweedehands frame met kenteken
maar allereerst

stationair istie niet te krijgen..
en ik hou altijd de choke uit dus moet ik met gasgeven kicken want de shoke wilt niet terug als je m indrukt
maar dat maakt niet uit
hij wilt alleen maar 25 en sloom trekken en 30 met wind mee
wat zal ik er allemaal aan kunnen doen om m sneller te maken? door niet te betalen of goedkoop uit te zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 aug 2008 19:02

....(knip) want de shoke wilt niet terug als je m indrukt.....(knip)
Denk er eens aan om de vrije slag van je gaskabel eens af te stellen. De reden waarom de choke er niet af komt is omdat de gaskabel de gasschuif niet hoog genoeg kan trekken om de pal de ontgrendelen. Door de vrije slag korter (speling) te maken kan je de choke er wel afkrijgen.

Misschien gaat ie ook harder rijden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

markdesign
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2008 21:16
  • Citeer

Berichtdoor markdesign » 19 aug 2008 13:57

....(knip) want de shoke wilt niet terug als je m indrukt.....(knip)
Denk er eens aan om de vrije slag van je gaskabel eens af te stellen. De reden waarom de choke er niet af komt is omdat de gaskabel de gasschuif niet hoog genoeg kan trekken om de pal de ontgrendelen. Door de vrije slag korter (speling) te maken kan je de choke er wel afkrijgen.

Misschien gaat ie ook harder rijden.
en hoe ga ik dat doen? want ik snap niet helemaal wat een vrije slag is:P
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 aug 2008 17:55

Stel met de nippels aan je gashendel en op de carburateur de speling af van de gaskabel. Waarschijnlijk kun je je gashandvat nu al een eindje draaien zonder dat er iets gebeurt. Dat heet vrije slag, en die moet zo minimaal mogelijk zijn. Teveel vrije slag heeft tot gevolg dat de choke niet meer vrij komt. Afstellen dus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.