• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

trekt traag op en duurt lang voordat 2e versneling gaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
ghossy
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:34
  • Citeer

Berichtdoor ghossy » 26 aug 2008 14:43

  • Welke model tomos heb je? Snorbrommer A25
    Uit welk jaar komt de tomos ? bouwjaar 1998
    Is het een snor of een brommer? snorbrommer
    Wanneer ontstond het probleem? spontaan is het probleem gekomen[/b]

    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Uitlaat is vervangen daar ik dacht dat dat het was maar na 1 week keerde het probleem terug


De tomos start en loopt gelijk.
Bij het optrekken duurt het even voordat hij wat vaart heeft en het duurt vrij lang voordat hij uberhaupt over schakelt naar de 2e versnelling.
Heb er een nieuwe uitlaat (origineel) onder gezet daar ik het vermoeden had dat deze compleet dicht zat.
Hierna ging het een stuk beter en liep hij eigenlijk weer als vanouds.
Na een week is het probleem weer terug gekeerd en is het weer zoals boven besproken.
De carb is schoon gemaakt en er is een nieuwe bougie ingegaan.
Wie heeft er een idee wat het kan zijn.
alvast bedankt.
Omhoog


Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 26 aug 2008 15:38

blablablablabla...

koppeling kapot?
welke achtertandwiel heb je
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 26 aug 2008 17:04

Naar mijn idee is de kurk op de koppeling versleten, kijk even in de FAQ waar deze toturial staat.
Klik gelijk even op het kopje - als je toch in de FAQ kijkt: vraagtekenveertje vervangen, naar mijn idee is deze ook gebroken.

Maar dat kan ook niet zo zijn, want dan hoort deze helemaal niet of nauwelijks over te schakelen.
koppeling kapot?
welke achtertandwiel heb je
Als Ghossy aangegeven heeft dat het probleem spontaan begonnen is, ligt het dus niet aan het achtertandwiel, en hoeft hij/zij deze dus niet te vervangen. (natuurlijk wel als ze dusdanig versleten zijn :P )
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

ghossy
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:34
  • Citeer

Berichtdoor ghossy » 26 aug 2008 19:54

Naar mijn idee is de kurk op de koppeling versleten, kijk even in de FAQ waar deze toturial staat.
Klik gelijk even op het kopje - als je toch in de FAQ kijkt: vraagtekenveertje vervangen, naar mijn idee is deze ook gebroken.

Maar dat kan ook niet zo zijn, want dan hoort deze helemaal niet of nauwelijks over te schakelen.
koppeling kapot?
welke achtertandwiel heb je
Als Ghossy aangegeven heeft dat het probleem spontaan begonnen is, ligt het dus niet aan het achtertandwiel, en hoeft hij/zij deze dus niet te vervangen. (natuurlijk wel als ze dusdanig versleten zijn :P )
Hoi,

Even wat zijinfo op jullie verhaal waarvoor dank.
Uiteindelijk haalt de tomos wel door naar de 2e versnelling alleen duurt dat vrij lang.
hij sukkelt eerst een tijdje in de 1e en uiteindlijk bij genoeg vaart dan schakelt hij wel over.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 aug 2008 20:38

Krachtverlies= lekkage--> krukaskeerringen????? Ik snap werkelijk niet waarom sommigen hier meteen beginnen te blaten dat de kurk op de koppeling op zou zijn.

Al vaker besproken. Zoals ik het verhaal begrijp is er met de koppeling niets mis, in eerste instantie na montage andere uitlaat deed alles het weer ok. Nu weer niet. Zolang TS geen veranderingen heeft gedaan aan carburateur of andere motorische onderdelen denk ik hieraan. 9 van 10 ontstekingskant, 8 van 10 versnellingsbakzijde. Beter om beide gewoon de vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 28 aug 2008 18:06

Krachtverlies= lekkage--> krukaskeerringen????? Ik snap werkelijk niet waarom sommigen hier meteen beginnen te blaten dat de kurk op de koppeling op zou zijn
Ik geef alleen aan wat ik denk, en wanneer ik eens een keer een fout maak hoeft hier van mij niet keihard tegen in te gaan.
Als Shadow denkt dat het aan de krukaskeering(en) ligt, volg dan zijn advies maar op.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

ghossy
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:34
  • Citeer

Berichtdoor ghossy » 28 aug 2008 19:11

Krachtverlies= lekkage--> krukaskeerringen????? Ik snap werkelijk niet waarom sommigen hier meteen beginnen te blaten dat de kurk op de koppeling op zou zijn
Ik geef alleen aan wat ik denk, en wanneer ik eens een keer een fout maak hoeft hier van mij niet keihard tegen in te gaan.
Als Shadow denkt dat het aan de krukaskeering(en) ligt, volg dan zijn advies maar op.
Bedankt allen voor jullie reactie.
Het bleek achteraf dat de kamer op het spruitstuk onder de zuiger dichtgekoold was waardoor hij zijn kracht niet kwijt kon en op kon bouwen.
Tip kreeg ik van ton van der ijssel in utrecht.
Heb de uitlaat eraf gehaald en de uitlaatkamer schoon gemaakt.
Nieuwe pakking ertussen en hij loopt gelukkig weer als een speer.
Toch allen bedankt en ik blijf op het forum, vindt het werelds.

groeten ghossy
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2008 20:41

Krachtverlies= lekkage--> krukaskeerringen????? Ik snap werkelijk niet waarom sommigen hier meteen beginnen te blaten dat de kurk op de koppeling op zou zijn
Ik geef alleen aan wat ik denk, en wanneer ik eens een keer een fout maak hoeft hier van mij niet keihard tegen in te gaan.
Als Shadow denkt dat het aan de krukaskeering(en) ligt, volg dan zijn advies maar op.
@ Thomazzi: Zie het niet als een persoonlijke aanval, maar ik wordt gallisch van personen die denken dat van een automatische bak in de olie de kurk binnen enkele weken eraf ligt.

Ik rij nog steeds rond met de originele koppelingssegmenten (19 jaar oude Tomos), dus mijn ervaring hierin is dat deze niet zo snel slijten.

Inmiddels reactie gelezen van TS, begrijp alleen niet hoe ign
het spruitstuk onder de zuiger dichtgekoold was
dit dicht kan kolen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 29 aug 2008 19:12

Krachtverlies= lekkage--> krukaskeerringen????? Ik snap werkelijk niet waarom sommigen hier meteen beginnen te blaten dat de kurk op de koppeling op zou zijn
Ik geef alleen aan wat ik denk, en wanneer ik eens een keer een fout maak hoeft hier van mij niet keihard tegen in te gaan.
Als Shadow denkt dat het aan de krukaskeering(en) ligt, volg dan zijn advies maar op.
@ Thomazzi: Zie het niet als een persoonlijke aanval, maar ik wordt gallisch van personen die denken dat van een automatische bak in de olie de kurk binnen enkele weken eraf ligt.

Ik rij nog steeds rond met de originele koppelingssegmenten (19 jaar oude Tomos), dus mijn ervaring hierin is dat deze niet zo snel slijten.

Inmiddels reactie gelezen van TS, begrijp alleen niet hoe ign
het spruitstuk onder de zuiger dichtgekoold was
dit dicht kan kolen.

ligt eraan hoe je rijd als je de heletijd met slipende koppeling rijd is ie zow versleten en als je fatsoenlijk rijd dan kunnen ze heel lang mee gaan.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 aug 2008 19:20

ligt eraan hoe je rijd als je de heletijd met slipende koppeling rijd is ie zow versleten en als je fatsoenlijk rijd dan kunnen ze heel lang mee gaan.
En hoe denk jij met slippende koppeling te kunnen rijden met een automaat? Alleen met een hand/ voetschakelbak kun je door aan de koppelingshendel te blijven trekken de platen laten slippen. En ja als je bewust de tomos op de plek laat staan en dan gasgeeft (niet wegrijden), dan kun je versnelt je koppeling oproken. Maar dan ben je nog steeds even bezig.

Als je wegrijdt kan het even doorslippen, maar zodra de motor op toeren komt wordt die slip steeds minder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 29 aug 2008 19:36

ligt eraan hoe je rijd als je de heletijd met slipende koppeling rijd is ie zow versleten en als je fatsoenlijk rijd dan kunnen ze heel lang mee gaan.
En hoe denk jij met slippende koppeling te kunnen rijden met een automaat? Alleen met een hand/ voetschakelbak kun je door aan de koppelingshendel te blijven trekken de platen laten slippen. En ja als je bewust de tomos op de plek laat staan en dan gasgeeft (niet wegrijden), dan kun je versnelt je koppeling oproken. Maar dan ben je nog steeds even bezig.

Als je wegrijdt kan het even doorslippen, maar zodra de motor op toeren komt wordt die slip steeds minder.
oke ik vergis me met een auto
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 30 aug 2008 17:35

Volgens mij bedoel jij gewoon dat de uitlaat poort dichtgekoold was?

Het maakt alles voor ons wel duidelijk als je het beestje bij de goede naam noemt. Kijk anders even in de faq bij termen rondom 2takt.

iig mooi dat het probleem verholpen is.
Omhoog

ghossy
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:34
  • Citeer

Berichtdoor ghossy » 30 aug 2008 22:41

Volgens mij bedoel jij gewoon dat de uitlaat poort dichtgekoold was?

Het maakt alles voor ons wel duidelijk als je het beestje bij de goede naam noemt. Kijk anders even in de faq bij termen rondom 2takt.

iig mooi dat het probleem verholpen is.
wat ik bedoel en ik ben geen brommertechneut maar onder het blok waar de uitlaat op het spruitstuk zit met 2 bouten waar ook de pakking van de uitlaat zit was het dichtgekoold.
heb het schoon gemaakt en nu rijd hij weer.

bedankt voor jullie reactie's
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 aug 2008 01:02

Dat is niet het spruitstuk :wink:

Jij hebt t indd over de uitlaatpoort en het kanaal wat eraan zit.

Maakt niet uit als het maar werkt :mrgreen:
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.