• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Last van koude start

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
50 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 01 jul 2011 17:17

Kijk eerst eens of je spruitstuk ontgrenst is,ik denk het wel.
Kan zijn dat de vorige eigenaar er een 15/15 of 14/12 carb erop heeft gehad en bij de verkoop de 14/9 weer terug erop heeft gezet.
Volgens mij is mijn spruitstuk nog steeds begrensd, dat buisje (net als op de bovenste foto in dit topic: viewtopic.php?f=7&t=9625) zit er iig gewoon in.

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 01 jul 2011 17:42

misschien moet je eens wat gaan bekijken ipv te speculeren :P

en ja dan is je spruitstuk begrensd, dus beter bromcarb halen en ontgrenzen,

loopt gelijk soepeler dan

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 01 jul 2011 19:00

misschien moet je eens wat gaan bekijken ipv te speculeren :P

en ja dan is je spruitstuk begrensd, dus beter bromcarb halen en ontgrenzen,

loopt gelijk soepeler dan
Zie daarom dan ook mijn vorige post:

Aangezien er door de vorige eigenaar al heel veel is veranderd aan deze Tomos sluit ik niet uit dat er al een bromkop op zit. Dit omdat hij zelfs met standaardsneluitlaat en atw 26 wel heel erg snel optrekt (van 0 tot 50+ in amper 20 seconden). Het zou dan wel een originele kop zijn, want er staat Tomos op.

Ik kan 'm dus maar beter eerst er af draaien om te checken. Welke maat (pijp)sleutel heb je daar voor nodig, want die moet ik dan even kopen. En hoe vast moet je alles na afloop weer vastdraaien? Zo vast als maar kan?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 01 jul 2011 19:29

Pijpsleutel maat 11. Kruislinks aandraaien en nieuwe pakking plaatsen. Gewoon goed vast draaien, maar niet extreem vast.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 02 jul 2011 00:50

Wil je zeker weten of je spruitstuk wel of niet begrenst is,ff carb eraf halen en dan zie je of het busje/begrenzer er wel of niet inzit.
Als je dit niet zeker weet kunnen we blijven raden maar komt niemand iets verder.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 16:03

Wil je zeker weten of je spruitstuk wel of niet begrenst is,ff carb eraf halen en dan zie je of het busje/begrenzer er wel of niet inzit.
Als je dit niet zeker weet kunnen we blijven raden maar komt niemand iets verder.
Zoals je een paar posts terug hebt kunnen lezen gaf ik aan dat het buisje er idd nog inzat, waarop Alex bevestigde dat het spruitstuk inderdaad begrensd is.

Vandaag heb ik de cilinderkop eraf geschroefd, en mijn vermoeden was juist, het is inderdaad een bromkop. Voor de zekerheid nog even vergeleken met die van mijn andere, geheel originele, snortomos, en er is geen twijfel mogelijk.

Toevallig las ik een post in het "snelheidstabel" topic, over iemand die nagenoeg dezelfde setup had als ik, en EXACT hetzelfde probleem. Dus dat 'ie bij een koude motor niet goed stationair loopt en afslaat, maar wel goed loopt bij een warme motor. In zijn geval kwam het door de combi begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter, waardoor 'ie teveel lucht kreeg. Dus ik vanmorgen meteen het begrensde filter van m'n andere snor erop gezet, maar het probleem speelde nog steeds. Voor de gein toen even geprobeerd zonder luchtfilter, en nu bleef 'ie wel lopen, en zelfs harder! Betekent dit dat mijn Tomos juist te weinig lucht krijgt, of kwam het gewoon doordat mijn motor al wat warmer was?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 02 jul 2011 16:21

Als je zonder luchtfilter gereden hebt en de brommer presteerde beter, dan zou je de sproeiermaat kunnen verkleinen.
Je zou ook de stationairschroef iets meer open kunnen draaien.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 02 jul 2011 16:47

Zoals je setup nu is heb je er vrij weinig aan,het ene moment heb je te weinig lucht of dan weer teveel.
Je 9/14 carb rijd het beste met een begrenst luchtfilter en origineele uitlaat,haal je de begrenzer uit de luchtfilter heb je altijd wat probleempjes zoals jij nu hebt.
Je kan een andere uitlaat (snel) eronder zetten dan rijd je al stukken beter,maar met een begrenst luchtfilter en spruitstuk niet optimaal.
Of je haalt je cilinder eraf (tank leeg maken en benzinekraantje erafhalen eerst doen) en je ontgrenst je spruitstuk of koopt een 15 mm spruitstuk en zet die erop,ook ff pakking bij je spruitstuk vervangen
Dan kun je een 14/12 of (goedkoper) een 15/15 carb erop zetten,trek je een stuk beter mee op en start ook beter.

Heb zelf ook een quadro met 15 mm spruitstuk 15/15 carb en 26 tandwiel achter en standaard snel uitlaat,luchtfilter ontgrenst en zelf wat extra gaatjes erbij gemaakt,rijd gewoon prima en heb nooit de choke nodig,maar tis ook nog geen winter he :lol:

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 17:11

Als je zonder luchtfilter gereden hebt en de brommer presteerde beter, dan zou je de sproeiermaat kunnen verkleinen.
Je zou ook de stationairschroef iets meer open kunnen draaien.
Ik heb er juist een grotere sproeier onder gezet, omdat hij met die er eerst in zat (een 50) afwisselend inhield en versnelde op z'n top. De koude start-problemen waren toen ook al aanwezig.

Ik heb trouwens niet zonder luchtfilter gereden, alleen stationair gedraaid. Rijden gaat met m'n huidige setup probleemloos, het is alleen het stilstaan met lopende motor wat problemen geeft (al 'ie koud is). De stationairschroef staat al best ver uitgedraaid.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 17:21

Zoals je setup nu is heb je er vrij weinig aan,het ene moment heb je te weinig lucht of dan weer teveel.
Je 9/14 carb rijd het beste met een begrenst luchtfilter en origineele uitlaat,haal je de begrenzer uit de luchtfilter heb je altijd wat probleempjes zoals jij nu hebt.
Je kan een andere uitlaat (snel) eronder zetten dan rijd je al stukken beter,maar met een begrenst luchtfilter en spruitstuk niet optimaal.
Of je haalt je cilinder eraf (tank leeg maken en benzinekraantje erafhalen eerst doen) en je ontgrenst je spruitstuk of koopt een 15 mm spruitstuk en zet die erop,ook ff pakking bij je spruitstuk vervangen
Dan kun je een 14/12 of (goedkoper) een 15/15 carb erop zetten,trek je een stuk beter mee op en start ook beter.

Heb zelf ook een quadro met 15 mm spruitstuk 15/15 carb en 26 tandwiel achter en standaard snel uitlaat,luchtfilter ontgrenst en zelf wat extra gaatjes erbij gemaakt,rijd gewoon prima en heb nooit de choke nodig,maar tis ook nog geen winter he :lol:
Bedankt voor de tip. Er zit nu al een snelle uitlaat onder, maar weet niet of dit een bromuitlaat (rechte bocht zonder slinger), standaardsnel (iets dikkere rechte bocht) of een speedy (nog dikkere bocht) is.

Is het ook mogelijk om de problemen op te lossen door 'm iets terug te voeren? Eerlijk gezegd vind ik 'm nu al vrij snel gaan voor een snorfiets (53 op de tomosteller). Een snoruitlaat er onder heb ik liever niet, die gaan snel verstoppen.

Wat zou dan een goede setup zijn? Ik wil geen trekkracht inleveren, en qua snelheid vind ik 40 op de teller wel genoeg.

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 02 jul 2011 18:29

Ga eens langs iemand rijden die ongeveer zo snel rijd als jij,die tomos tellers kloppen niet altijd.

Wil je minder snel rijden zet je er een groter achtertandwiel op,bv 28 .

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 18:46

Ga eens langs iemand rijden die ongeveer zo snel rijd als jij,die tomos tellers kloppen niet altijd.

Wil je minder snel rijden zet je er een groter achtertandwiel op,bv 28 .
Dat 'ie niet echt 53 gaat geloof ik graag. Maar uitgaande van een afwijking naar boven van 10% zijn dat nog altijd 48 echte kilometers. Ik heb nu atw 26, dus als ik daar 28 van maak zal het weinig schelen, hooguit 4 km/h. En atw 33 met deze setup lijkt me niet echt relaxed rijden (overtoeren?). Bovendien is daarmee het probleem van de koude start niet opgelost. Ik wil 2 vliegen in 1 klap slaan: en van die koude start af zijn, en minder hard gaan. Wat zijn de opties?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 02 jul 2011 19:09

Geloof maar zeker dat ie veeeeel minder snel rijd als die km teller aangeeft.
Ik rijd met dezelfde setup als jij + een 15/15 carb en 15mm spruitstuk,geeft mijn teller 50 aan en daar kan ik zeker 5 km van aftellen als het om werkelijke km gaat.
Gewoon ff nadenken dat weet je dat een snorfiets nooit harder kan als een bromfiets door alleen een ander tandwiel en cilinderkop.
Gewoon lekker dom bezig blijven en het zelf beter weten,niets meer vragen dan en gewoon doen wat jij denkt wat goed is.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 19:29

Geloof maar zeker dat ie veeeeel minder snel rijd als die km teller aangeeft.
Ik rijd met dezelfde setup als jij + een 15/15 carb en 15mm spruitstuk,geeft mijn teller 50 aan en daar kan ik zeker 5 km van aftellen als het om werkelijke km gaat.
Gewoon ff nadenken dat weet je dat een snorfiets nooit harder kan als een bromfiets door alleen een ander tandwiel en cilinderkop.
Gewoon lekker dom bezig blijven en het zelf beter weten,niets meer vragen dan en gewoon doen wat jij denkt wat goed is.
Gaan we nou beledigd doen? Waarom? Ik stel een normale vraag. Ik vraag hoe ik (a) mijn snor langzamer kan laten lopen, zonder verlies van trekkracht of het optreden van overtoeren, EN (b) hoe ik iets kan doen aan het uitvallen bij stationair lopen met koude motor.

En dan het liefst een oplossing waarmee ik twee vliegen in 1 klap sla, dus doel a EN b bereik.

Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in een discussie over hoe hard mijn snor nu gaat in "echte kilometers", en ik heb ook gelijk aangegeven dat ik weet dat hij niet echt 53 gaat. Vandaar dat ik spreek over 53 "op de teller".

Het enige wat ik zeg is dat ik eigenlijk wel vind dat 'ie te hard gaat. Dus ik snap niet waarom je nou op de toer gaat van "je bent eigenwijs en je gelooft me niet". :? :?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 02 jul 2011 20:10

Omdat je als eerste begint te vragen met dingen die je niet zeker weet maar zelf zo had kunnen weten door eerste zelf te kijken.
Je denkt dat je luchtfilter ontgrenst is,issie ook,dan zet je die er weer in dan weer niet,het antwoord is al een paar keer gegeven.
Je hebt een 9/14 carb,daar kan niet meer lucht door als de 9 mm opening dus ontgrenzen van je luchtfilter werkt niet met een begrenst spruitstuk en origineel carb.
Dan lees je dat iemand met dezelfde setup als jij dezelfde problemen heeft,dus dan moet je daar iets aan veranderen maar op alle antwoorden heb je weer een ander tegen antwoord.
Zegt iemand om een kleinere sproeier te gebruiken ....jij neemt een grotere???
Nu wil je 40 km rijden,die teller van jou klopt niet,je rijd nu gewoon al 40 ipv 50 dus gewoon zo laten.
Vind je dat te snel gewoon een snorkop erop zetten,nee je wil dalijk weer iets anders he.
Nee je bent niet eigenwijs,je hebt een beeld van hoe je graag wilt dat je snorfiets zou moeten rijden,dat lukt met het materiaal wat je nu hebt niet.
Je wilt geen discussie over hoe hard je snorfiets rijd,km eraf halen en gewoon gaan rijden,weet je niet hoe hard je rijd.

Aangezien hij met deze combi zelfs met wind tegen nog 45 loopt,
Nu rij ik zelden vol gas, want 50 zonder helm is toch een beetje link
Of de zuigerveren na 3600 km al versleten zijn kan ik me niet voorstellen. Als die km-tellerstand klopt

Oh? Ik had juist op dit forum gelezen dat een ontgrensd luchtfilter alleen beter liep als ook het spruitstuk ontgrensd en de carburateur aangepast was.....(ga daar dan eens verder lezen)
(van 0 tot 50+ in amper 20 seconden).

Je gaat dingen berekenen ,je denkt dat je brommer 53 rijd - 10% = 48km,nou als jij dat al weet is het toch goed.
Als mensen hier je dan tips geven bv een andere uitlaat of carb dan heb jij je antwoord al klaar en spreekt alles tegen of geeft er geen reaktie op.
Geloof nu eens dat je je snorfiets noooooooooooooit goed afgesteld krijgt met een bromkop begrenst spruitstuk standaard snel uitlaat en begrenst luchtfilter.
De opties die je hier hebt gekregen staan jou niet aan dus wat wil je dan???
Lees je eigen vragen eens terug en de antwoorden die je al hebt gekregen.
Echt een slim persoon kan uit jou vragen en de antwoorden die je gekregen hebt tot een conclusie komen hoe hij het beste jou snorfiets kan afstellen.
Nu de vraag of jij het wilt geloven wat je als antwoord hebt gekregen.
Lees eens wat andere vragen en de reakties daarop,die zijn 100% anders als de reakties die jij geeft,die andere personen proberen uit wat hun word aangeraden.

Nog een poging,wat wil je nu precies,langzamer,harder optrekken,zeg het maar.
Sommige dingen gaan niet samen met het materiaal wat je nu hebt maar vooruit probeer eens wat uit.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 22:04

Hoi Henk, bedankt voor je antwoord. Het is absoluut niet zo dat ik iedereen tegenspreek, of alle suggesties in de wind sla. En het is ook helemaal niet waar dat ik niet uitprobeer wat wordt aangeraden. Sterker nog: Het overgrote deel van de tips heb ik uitgeprobeerd, of waren niet van toepassing omdat ik het al gedaan had. Lees het topic nog maar even terug.

# Alex zei dat mijn sproeier te klein was, dus heb ik een grotere geplaatst. Dus die tip volgde ik op.
# Brombertje zei dat ik dan een 52 moest proberen. Dat heb ik gedaan, en aangegeven dat 'ie toen beter liep op z'n top, maar helaas nog steeds koude startproblemen had. Dus die tip volgde ik op.
# Alex zei dat ik een bromkop de problemen zou verhelpen. Ik hoefde echter geen bromkop te plaatsen, want die bleek er al op te zitten. Dus dat was ook niet de oorzaak van het probleem. Dus die tip kon ik niet opvolgen.
#2Pac zei dat ik altijd met choke moest starten, ik gaf aan dat ik dat altijd deed. Dus ook die tip volgde ik (al).
# OmeHenk zei, kijk of je spruitstuk begrensd is. Ook dat heb ik gedaan.
# Ome Henk zei, neem een snelle uitlaat. Die zit er al op.
# Stealthspy zei: sproeier verkleinen en stationairschroef verder opendraaien. Die tip heb ik niet opgevolgd omdat (a) mijn stationairschroef al ver open staat en (b) Alex en Brombertje mij juist een grotere sproeier adviseerden .
# Stealthspy zei, vervang zuigerveren. Dat heb ik nog niet gedaan.
# Alex zei: Ontgrens je spruitstuk en neem een bromcarb. Heb ik nog niet gedaan.

Dus zoals je kunt zien heb ik veel tips wel opgevolgd, en als ik dat niet gedaan heb kwam dat meestal omdat ik van mensen tegenstrijdige tips kreeg of omdat de tip niet van toepassing was.

De enige tips die ik niet heb opgevolgd zijn zuigerveren en bromcarb icm ontgrensd spruitstuk. Die zuigerveren begin ik niet zelf aan, daarvoor breng ik 'm wel naar een dealer.

Maar goed je vraagt wat ik nu eigenlijk wil. Dat zijn twee dingen:
* Ik wil af van de koude startproblemen
* Ik wil graag minder hard gaan dan nu, maar wel graag trekkracht behouden en GEEN overtoeren krijgen.

En hoe hard ik wil gaan? 40 OP DE TELLER. Ik weet dat dat geen echte geijkte km's zijn, dus misschien is het in werkelijkheid maar 30, maar dat doet er niet toe. Je moet toch een ijkpunt hebben, en bij gebrek aan rollenbank of GPS (die ook een afwijking hebben, trouwens), moet ik het hier maar mee doen.

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 02 jul 2011 22:11

stationairschroef moet je dichtdraaien he (indraaien dus)

en als je volledige bromsetup heb loopt hij het beste (aangezien je zelf ook kan bedenken dat deels snor onderdelen/setup en deels brom kan conflicteren)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 jul 2011 22:32

en als je volledige bromsetup heb loopt hij het beste (aangezien je zelf ook kan bedenken dat deels snor onderdelen/setup en deels brom kan conflicteren)
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb de stationairschroef met de klok meegedraaid, dus dat het stat. toerental hoger wordt.

Uiteraard snap ik dat hij het beste loopt als ik er een complete bromsetup van maak, dus dat ik met een combinatie van onderdelen nooit de ideale situatie kan bereiken. Maar dat hoeft ook niet, een compromis is voldoende. En volledig brom heeft niet mijn voorkeur, omdat het nu al behoorlijk hard gaat. Dan had ik wel een brommer gekocht. Overigens, toen ik 'm kocht ging 'ie helemaal niet zo hard. Dat is pas gekomen nadat die lekke keerring was vervangen.

Bromcarb en ontgrensd spruitstuk neem ik in overweging, omdat dat afslaan wel heel irritant is. Maar liever werk ik de andere kant op, dus bepaalde brom-onderdelen vervangen voor snor, om het probleem uit de wereld te helpen. Maar waar zou ik dan het beste mee kunnen beginnen, gegeven het feit dat ik wel graag veel trekkracht heb? Begrensd luchtfilter kopen en uitlaat met dunnere bocht? Daarmee zal de snelheid ongetwijfeld dalen, maar zou het de koude startproblemen kunnen oplossen? Of toch iets anders?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 03 jul 2011 11:36

Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb de stationairschroef met de klok meegedraaid, dus dat het stat. toerental hoger wordt.

Uiteraard snap ik dat hij het beste loopt als ik er een complete bromsetup van maak, dus dat ik met een combinatie van onderdelen nooit de ideale situatie kan bereiken. Maar dat hoeft ook niet, een compromis is voldoende. En volledig brom heeft niet mijn voorkeur, omdat het nu al behoorlijk hard gaat. Dan had ik wel een brommer gekocht. Overigens, toen ik 'm kocht ging 'ie helemaal niet zo hard. Dat is pas gekomen nadat die lekke keerring was vervangen.

Bromcarb en ontgrensd spruitstuk neem ik in overweging, omdat dat afslaan wel heel irritant is. Maar liever werk ik de andere kant op, dus bepaalde brom-onderdelen vervangen voor snor, om het probleem uit de wereld te helpen. Maar waar zou ik dan het beste mee kunnen beginnen, gegeven het feit dat ik wel graag veel trekkracht heb? Begrensd luchtfilter kopen en uitlaat met dunnere bocht? Daarmee zal de snelheid ongetwijfeld dalen, maar zou het de koude startproblemen kunnen oplossen? Of toch iets anders?
de snor staat juist bekend om wat meer kou-problemen omdat veel mensen dat blijken op te lossen met brom-onderdelen, dus volledig snor zal volgens mij je probleem niet oplossen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 jul 2011 11:50

de snor staat juist bekend om wat meer kou-problemen omdat veel mensen dat blijken op te lossen met brom-onderdelen, dus volledig snor zal volgens mij je probleem niet oplossen.
Duidelijk. Maar wat is er nu precies aan de hand? Ik begrijp dat mijn huidige setup kennelijk bij een koude motor geen goed brandstof/zuurstof-mengsel geeft, maar wat is er precies niet goed aan? Krijgt hij teveel zuurstof of te weinig, of juist teveel of te weinig brandstof? Of van allebei te weinig?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
50 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki