• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Last van koude start

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
50 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 jun 2011 11:20

Een tijdje terug heb ik een 2e hands Tomos Quadro gekocht. Helaas zijn er wat probleempjes mee (zie tevens mijn andere topics). Het zijn geen grote problemen, maar wel irritante.

Hij heeft bijv. erg veel last van een koude start. Als ik 'm 's ochtends wil starten moet ik sowieso de choke gebruiken, ook als het helemaal geen koude nacht is geweest (zoals de afgelopen nacht). Als ik 'm dan een tijdje stationair laat lopen, begint het geluid na verloop van tijd steeds aarzelender te klinken, tot 'ie uiteindelijk afslaat. De enige oplossing is gelijk flink het gas er op gooien. Aangezien het nu best warm is, vrees ik het ergste voor van de winter.

Het is een snorfiets, maar de vorige eigenaar heeft er wel het eea aan veranderd. Zo heeft 'ie een standaard-snel uitlaat en atw 26. Aangezien hij met deze combi zelfs met wind tegen nog 45 loopt, ga ik er van uit dat er nog meer aan is veranderd, maar dat kan ik zo niet zien.

De sproeier is maat 49, dat staat er tenminste op. Maar het zou natuurlijk kunnen dat 'ie is uitgeboord. Op zich rijdt 'ie best goed, maar er lekt toch wat meer onverbrande olie achteruit de uitlaat dan ik gewend ben, Als ik de achterkant (dat koperkleurige ding met dat buisje) schoon veeg, en ik ga daarna een paar km rijden, staat er na afloop gelijk weer een plasje olie in.

Nu ben ik maar een leek op brommergebied, maar zou er een verband kunnen zijn?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 27 jun 2011 13:58

sproeier 49 is wat klein mocht er meer aan veranderd zijn, controleer de bougie is of vervang deze, aangezien je aangeeft dat er geen perfecte verbranding is (resten bij uitlaat)

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 27 jun 2011 14:02

Die sproeier is geruimd. Dat kan ik gelijk zeggen. Met standaard snel heb je al groter nodig dan standaard brom. Ik denk ook dat de ontsteking op brom is gezet, en er een brom kop op zit.
Het is goed mogelijk dat er een verkeerde/slechte bougie in zit en daardoor slecht start.
Ook een te lage stationairafstelling geeft wel eens startproblemen.

Edit: met warm weer zoals dit rijdt en start mijn brommer ook minder, omdat je minder lucht krijgt met dit warme weer. (dit kan ik oplossen door de luchtschroef wat aan te passen, omdat ik een veel luxere carb heb)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 27 jun 2011 14:37

Tja, zal ik dan maar wat andere sproeiers uitproberen? Ik heb nog een 50 en een 52 liggen. Misschien verklaart het dan ook waarom hij inhoudt op z'n top. Nu rij ik zelden vol gas, want 50 zonder helm is toch een beetje link, maar soms op een lange rechte asfaltweg zonder zijwegen kan het wel. Zo rond de 50 voel je dat 'ie inhoudt, alsof er iemand zachtjes in je remmen knijpt, en dan voel je 'm trekken dat 'ie harder wil, dan gaat 'ie weer wat harder, en dan remt 'ie weer wat af, etc. Dit inhouden gaat trouwens NIET gepaard met prrrt-geluiden of anderszins gestotter.

De bougie is trouwens nog tamelijk nieuw, maar het zou natuurlijk een bij aanschaf al slecht exemplaar kunnen zijn. Hij ziet nog wel wat bleekjes, maar dat kan uiteraard ook door de nieuwigheid komen.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 27 jun 2011 14:43

Dat soort inhouden is meestal een te kleine sproeier. Ik zou beginnen met sproeier 52 om te proberen.
Het gaat er vooral om dat het de juiste hittegraad is van de bougie. Dat bleke is altijd met een nieuwe bougie, daar moet je minimaal 20-40 km mee rijden wil je wat kleur krijgen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 28 jun 2011 13:11

Dat soort inhouden is meestal een te kleine sproeier. Ik zou beginnen met sproeier 52 om te proberen.
Het gaat er vooral om dat het de juiste hittegraad is van de bougie. Dat bleke is altijd met een nieuwe bougie, daar moet je minimaal 20-40 km mee rijden wil je wat kleur krijgen.
Ik heb de sproeier nog even bekeken, ik meende dat het een 49 was, maar het bleek een 50 te zijn. Ik heb 'm even vergeleken met de 50 die ik had liggen, en het gat bleek groter te zijn, dus idd uitgeboord. Hij was iets kleiner dan de 52, dus ik denk dat het een 51 was, in feite. Ik heb de 52 gemonteerd, en ik heb het idee dat hij nou beter rijdt op z'n top, dat rare inhouden was nu iig niet aanwezig.

Ik heb gelijk het luchtfilter even bekeken, en normaal gesproken zit er toch een soort gekronkelde slang in, aan het verlengde van dat buisje wat je frame ingaat? Die zat hier niet bij, dus ws is het luchtfilter ook ontgrensd.

Het probleem met de koude start is helaas niet verholpen. Hij start in 1 trap, maar dan moet je OF een tijdje op de middenbok staan gassen, of je moet meteen wegrijden en hopen dat je de eerste honderd meter geen stoplicht tegenkomt (want dan slaat 'ie weer af). Als 'ie eenmaal goed warm is blijft 'ie wel lopen.

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 28 jun 2011 15:24

bromkop verhelpt het

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 28 jun 2011 16:35

Een kennis van mij had last van dezelfde symptomen. Zijn zuigerveren waren versleten en toen er nieuwe zuigerveren opkwamen was het probleem verholpen.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 28 jun 2011 16:55

Dat is vaak, dat als de compressie wat minder is, de brommer slecht start. Was bij mijn oude cilinder ook. Ik weet niet hoeveel km's erop staan, maar vaak worden die zuigerveren nooit vervangen. :x.
Er zijn dus genoeg tips. :)

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 28 jun 2011 17:15

Dat is vaak, dat als de compressie wat minder is, de brommer slecht start. Was bij mijn oude cilinder ook. Ik weet niet hoeveel km's erop staan, maar vaak worden die zuigerveren nooit vervangen. :x.
Klopt, vaak wordt er niets vervangen en als er dan wat vervangen wordt dan wordt er ook gelijk een nieuwe cilinder en zuiger (incl. zuigerveren) gekocht.
Terwijl dan alleen de zuigerveren aan vervanging toe zijn. :roll:
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 28 jun 2011 17:21

Er staat 3600 km op de teller.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 28 jun 2011 19:12

Alteid starten met shoke tenzij je net hebt gereden
dus ookal is het 50 graden moet je met shoke starten
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 28 jun 2011 20:06

Alteid starten met shoke tenzij je net hebt gereden
dus ookal is het 50 graden moet je met shoke starten
Ik start altijd met de choke, maar als ik 'm dan eraf gooi en ik laat 'm nog een tijdje stationair lopen dan hoor je dat 'ie steeds aarzelender gaat klinken en uiteindelijk afslaat, tenzij ik het gas erop hou.

Ik had het eerst opgelost door de stationairschroef wat verder uit te draaien, maar als 'ie dan 1x goed warm was wilde hij bij het stoplicht juist niet stil blijven staan, omdat het achterwiel dan tamelijk hard draaide.

Omdat de vorige eigenaar van alles had lopen veranderen aan de afstelling (sproeier uitgeboord, slang uit luchtfilter, snellere uitlaat, vermoedelijk ontsteking verzet) denk/dacht ik dan ook dat het probleem daar ligt.

Of de zuigerveren na 3600 km al versleten zijn kan ik me niet voorstellen. Als die km-tellerstand klopt, tenminste, want het geval is al bijna 7 jaar oud.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 28 jun 2011 20:20

Die teller kan er ook niet op hebben gezeten, of een kapotte kabel hebben gehad voor 10.000 km. Weet je nooit.
Enige wat je dan kan doen is nakijken.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jun 2011 23:30

Zuigerveren vervangen lijkt me best wel een kloteklus, dus zijn er nog andere zaken die ik eerst nog zou kunnen proberen?

Voor de goede orde: Het uitvallen is alleen aan de orde bij een koude motor, en alleen als je het gas dichtdraait. Zolang je gas blijft geven, blijft 'ie lopen. En dan hoeft het niet eens echt koud te zijn, twee uurtjes stilstaan bij een buitentemperatuur van 18 graden is al koud genoeg. De bougie is mooi bruin, de stationairschroef is redelijk ver ingedraaid (dwz: met de klok mee)

Zodra de motor goed warm is, blijft ie wel mooi lopen, ook stationair.

De carburateur is volgens mij gewoon het standaard snormodel (er staat 14/9 op), maar het luchtfilter is wel ontgrensd. Zou het daardoor kunnen komen? Dat verandert immers de lucht/brandstof-verhouding. Of heeft dat luchtfilter weinig invloed zolang je stil staat?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 jun 2011 23:34

Zuigerveren vervangen lijkt me best wel een kloteklus, dus zijn er nog andere zaken die ik eerst nog zou kunnen proberen?

Voor de goede orde: Het uitvallen is alleen aan de orde bij een koude motor, en alleen als je het gas dichtdraait. Zolang je gas blijft geven, blijft 'ie lopen. En dan hoeft het niet eens echt koud te zijn, twee uurtjes stilstaan bij een buitentemperatuur van 18 graden is al koud genoeg. De bougie is mooi bruin, de stationairschroef is redelijk ver ingedraaid (dwz: met de klok mee)

De carburateur is volgens mij gewoon het standaard snormodel (er staat 14/9 op), maar het luchtfilter is wel ontgrensd. Zou het daardoor kunnen komen? Dat verandert immers de lucht/brandstof-verhouding. Of heeft dat luchtfilter weinig invloed zolang je stil staat?
luchtfilter ontgrenst met sproeier verhoging loopt juist beter,

bromkop lost het vaak op (lees maar op forum)
omdat die wat lekkerder en completer verbrand.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jun 2011 23:55

Oh? Ik had juist op dit forum gelezen dat een ontgrensd luchtfilter alleen beter liep als ook het spruitstuk ontgrensd en de carburateur aangepast was.

Cilinderkop vervangen, is dat gewoon een kwestie van:
-bougie eruit
-die 4 moeren los
-oude kop eraf
-oude koppakking eraf
-nieuwe koppakking erop
-nieuwe kop erop
- 4 moeren weer vast
-bougie terug

Of vergeet ik nu iets?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 01 jul 2011 00:02

Oh? Ik had juist op dit forum gelezen dat een ontgrensd luchtfilter alleen beter liep als ook het spruitstuk ontgrensd en de carburateur aangepast was.

Cilinderkop vervangen, is dat gewoon een kwestie van:
-bougie eruit
-die 4 moeren los
-oude kop eraf
-oude koppakking eraf
-nieuwe koppakking erop
-nieuwe kop erop
- 4 moeren weer vast
-bougie terug

Of vergeet ik nu iets?
nee is goed, koppakking hoeft soms niet, je moet maar ff kijken daarvoor.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 01 jul 2011 15:34

Aangezien er door de vorige eigenaar al heel veel is veranderd aan deze Tomos sluit ik niet uit dat er al een bromkop op zit. Dit omdat hij zelfs met standaardsneluitlaat en atw 26 wel heel erg snel optrekt (van 0 tot 50+ in amper 20 seconden). Het zou dan wel een originele kop zijn, want er staat Tomos op.

Ik kan 'm dus maar beter eerst er af draaien om te checken. Welke maat (pijp)sleutel heb je daar voor nodig, want die moet ik dan even kopen. En hoe vast moet je alles na afloop weer vastdraaien? Zo vast als maar kan?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 01 jul 2011 16:31

Kijk eerst eens of je spruitstuk ontgrenst is,ik denk het wel.
Kan zijn dat de vorige eigenaar er een 15/15 of 14/12 carb erop heeft gehad en bij de verkoop de 14/9 weer terug erop heeft gezet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
50 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki