• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt nauwelijks vooruit!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
101 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 07 apr 2020 08:48

Ah top shadowranger jij bent altijd erg duidelijk.

Ja ik gebruik mijn remmen ja, de e-start doet het momenteel dan ook erg goed.
Het enige probleempje is dus de uitknop, maar ik zal het ff uit proberen wat jij zegt over de draadjes.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 apr 2020 16:45

welk type uit knop heb je? Druk of schuif?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 07 apr 2020 23:21

Ik heb schuif

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 08 apr 2020 18:19

Ik heb het nu zoals shadowranger zei, maar nu is het oude probleem weer terug.
De uitknop en contact doen het nu weer, alleen de start knop werkt nu maar af en toe en als hij het dan niet meer doet moet ik met de hand even het relais doosje indrukken en dan doet hij het weer even.

Het lijkt alsof de splitter het niet goed doet want hoe ik de elektra eerst had deed de e-start het perfect.
nieuw1.jpg
nieuw2.jpg
nieuw3.jpg
nieuw4.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 apr 2020 18:59

Stekkers op het relais zitten goed. Het enkele dunne rode draadje zit ook goed op de stekker met dun rood draadje uit de kabelboom, deze komt van je startknop. De dikke rode kabel uit het frame boven de achterbrug komt van je accu, en via het relais via de dikke zwarte draad naar de startmotor.

De splitsdraad tussen ontsteking in het blok en de uitknop moet goed zitten. Als verder alles werkt (muv het starten) zou ik aan de bedrading niets meer wijzigen,

Ik vraag me af of het relais zelf niet defect is. Zeker als je ze verkeerd aansluit (hoge startstroom via de aansturingcontacten) en daardoor de spoel is verbrandt. Aansluiting 85 en 86 zijn voor de aansturing, 30 en 87 is voor de stroom naar je startmotor.

Je geeft aan dat je in het relais (doosje) moet knijpen om te starten, klinkt mij niet goed. Kun je eens een ander relais proberen, want deze kunnen kapot gaan. Kosten ook niet zoveel. Kun je gewoon bij een automaterialenzaak halen. Mocht dat niets uithalen dan moeten we het gaan zoeken in de bedrading vanaf het startrelais naar startknop (dunne rode draad) en massa op het frame (bruine draad) ivm kabelbreuk(?).

En je weet 100% zeker dat je accu volledig is opgeladen en (niet onbelangrijk) capaciteit heeft? Anders even laten nameten bij een bedrijf dat dynamo's reviseert en een accutester heeft. Je zal niet de eerste zijn die met een defecte accu (die wel 12 volt geeft maar totaal geen kracht heeft) werkt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 08 apr 2020 19:07

ik zal wel weer een nieuw relais aanschaffen, de gene die er nu op zit is ook nieuw. Alleen kan het dus zijn dat hij inderdaad kapot is gegaan toen.

Ik weet 99% zeker dat de accu goed is, toen mijn e-start het namelijk wel deed doordat ik de bedrading verkeerd had gezet. Deed hij het dus wel goed, dus vandaar

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 apr 2020 19:09

Ok. Ik wacht het even af. Een relais is een simpel alles of niets geval. Wanneer deze niet (goed) werkt is deze meestal defect (intern) door vervuiling, pitting (inbranden) of defecten aan de aansturingsspoel.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 apr 2020 21:03

Ok. Ik wacht het even af. Een relais is een simpel alles of niets geval. Wanneer deze niet (goed) werkt is deze meestal defect (intern) door vervuiling, pitting (inbranden) of defecten aan de aansturingsspoel.
Hij heeft hem eerst zo aangesloten dat de startknop gelijk naar de startmotor liep, relais was altijd bekrachtigt omdat de accu op 86 was aangesloten, dus als hij dan start loop de hoge stroom door de startknop en die kan nu ingebrand zijn....En trouwen ik heb de draden nu zo op de relais: rode draad van de accu op 86, kabel van e-start op de 30, dun rood draadje van de start knop op 87 en bruin aard draadje op 85

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 apr 2020 21:10

Als je een kort stukje stroom kabel neem van 5 of 10 cm en die hou je op het relais op de dikke rode kabel 30 en de dunne rode kabel 86 dan moet het relais in komen en de starmotor gaan draaien (geen kabels van het relais afhalen)

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 09 apr 2020 00:03

Oké ga ik dan eerst doen voordat ik weer een nieuwe relais koop.
Maar ik bedacht me net ook dat het relais toch eigenlijk waarschijnlijk niet kapot kan zijn denk ik dan, want hoe ik de kabels had zitten op de eerste paar foto’s daar deed de e-start het wel goed met het indrukken van de startknop. Dat zou denk toch beteken dat het relais dus niet is ingebrand?

Maakt het dan nog uit wat voor een stroomkabel?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2020 19:54

Hoeft niet perse, kan nog steeds een defect zijn in het relais. Of de aansturingdraden hebben een optater gehad waardoor er te weinig stroom door kan om het relais blijvend bekrachtigd te houden als je de startknop bediend. Maar heb je de kabels nu al eens doorgemeten op eventueel valse massa (Dat is als de isolatie van de kabels af is en met de koperen kern tegen elkaar liggen). Dan kan het een paar keer goed gaan en dan ineens fout zijn.

Loop de dingen eens systematisch langs, al dan niet mbv de electrische schema's, en niet halverwege een andere kant op willen gaan. De bedrading zit voor zover ik vanaf foto kan beoordelen en op basis van de schema's goed. Enige wat ik niet kan zien/ controleren is hoe de bekabeling er fysiek uitziek en doorgifte is tussen de startknop en relais.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 apr 2020 13:56

Maakt het dan nog uit wat voor een stroomkabel?

Nee, als het maar stroom geleid, koper ijzer aluminium enz.
Het kan zelfs met een spijker of schroevendraaier.

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 10 apr 2020 14:48

Inderdaad Fons, de start motor begint dan te lopen als ik dat doe. Wel moet ik het spijkertje tegen de twee mannetjes van de relais houden, het werkt dus niet als ik hem tegen de twee uit eindes van de rode draadjes houd terwijl die wel nog aan het relais zitten

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 10 apr 2020 16:26

@shadowranger
Ik heb alle draden nogmaals langs gelopen, en ze geven allemaal tussen de 00.4 tot 00,6 ohm aan

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 apr 2020 18:01

Inderdaad Fons, de start motor begint dan te lopen als ik dat doe. Wel moet ik het spijkertje tegen de twee mannetjes van de relais houden, het werkt dus niet als ik hem tegen de twee uit eindes van de rode draadjes houd terwijl die wel nog aan het relais zitten
Meet dan de spanning op 86 dunne rode draad op het relais als je start, min op 85 van de relais (kabels niet eraf halen)

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 10 apr 2020 20:35

Wist niet welk teken wissel was en welke gelijk dus dan maar zo:

Bij V~ was het 23,7
En bij V- was het 11,6

Ook ben ik er achter gekomen dat hij bij mijn linker rem helemaal niks doet wel gaat het remlicht aan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2020 09:20

Relais werkt op gelijkspanning. 11,6 volt is te laag. Accu is zeker weten niet defect/ leeg? Opladen, of andere accu parallel bijzetten/ sterke (starthulp)lader erbij en dan nog eens proberen om zaken uit te sluiten.

Vreemd met die remhendel, want die zijn met elkaar gekoppeld. Links of rechts bedienen mag niets uitmaken als je er maar 1 bediend.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 apr 2020 22:14

Ook ben ik er achter gekomen dat hij bij mijn linker rem helemaal niks doet wel gaat het remlicht aan.
Weer lekker duidelijk, wat doet het niet, remt het achterwiel niet of werkt de startknop niet.

Sep
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 12 apr 2020 13:30

De tomos doet het helemaal, deze topic kan dus gesloten worden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2020 17:45

Waar lag t nu aan en wat heb je gedaan om het op te lossen? Wellicht heeft iemand die hetzelfde probleem heeft er wat aan als jij de oplossing weet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
101 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Beginners”