• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

voorstellen en vraagjes 70cc opbouw

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 13 okt 2009 07:28

• Welke model tomos heb je? A35
    Uit welk jaar komt de tomos ? ??
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? geen probleem

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? bij aankoop remmen gangbaar gemaakt, km tellerkabel vv, en wat andere kleine dingetjes
    Goedendag,

ben nieuw hier, heb al weken hier rondgelezen om wat informatie te vergaren aangezien ik sinds een tijdje de auto heb ingeruild voor een tomos voor woon/werkverkeer. ben werkzaam als chefwerkplaats dus heb enig technisch inzicht :)

nu wil ik graag wat meer snelheid in de snor, dus heb een airsal 70cc en 15/15 carb besteld, dit ga ik erop zetten icm spruitstuk,-luchtfilter ontgrenzen, kopp veer beide 1 cm inkorten en heb al een rechte dikkere uitlaat waar enkel morini opstaat en wat nummers. hebben jullie wat tips waar ik op moet letten? welke sproeier moet ik mee beginnen(68 zit er standaard in?) hoef geen grote snelheden te behalen, meer trekkracht(blijft toch een snor) dus welke TWV is aan te raden?
    En moet er nog een andere bougie in(hogere hittegraag en welke dan)?

het gehele blokje vervang ik aan meteen alle pakkingen en keeringen.

alvast bedankt voor de verstrekkende informatie!
Laatst gewijzigd door remio op 14 okt 2009 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Woutah
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Woutah » 13 okt 2009 15:58

Ik hoor veel mensen die zeggen dat een 26-26 vertanding erg fijn rijdt op een snor. Binnekort ga ik zelf 28 achter doen, voor ietsje meer vaart.
Tomos A35
Binnenkort is het zo als je 10 halal frikandellen koopt dat je een gratis mona hoofdoek erbij krijgt.
Ik heb 1 woord voor je Woutah.

BEUNHAAS!

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 13 okt 2009 20:59

is die verhouding van 26/26 ook goed met de 70cc set-up?

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 15 okt 2009 18:29

nu heb ik een 16/16 dell ortho carb ontvangen ipv de 15/15.

gaat dit gewoon passen op mijn spruitstuk?

groetjes

martijnn
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor martijnn » 15 okt 2009 18:49

Volgens mij wel en je kan het altijd proberen,als je hem al binnen hebt:p
maar dan moet je wel een grotere sproeier erin doen als 68 want ik reed met een 15/15 sproeier 70.
Mijn tomosjuh

Tomos onderdelen te koop.

Mijn setup:
65cc airsal
Puch Hd kop
15/15 dellorto sha carb
Sproeier 70
Dmp terugloop uitlaat
Powerfilter
Ontsteking op bromstand
74 km/p op digitale teller

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 15 okt 2009 19:33

er zit standaard sproeier 82 in heb ik net even nagekeken.

kijk wel eens wat ie daarmee doet, als ie eerst maar even loopt kan ik aan de bougie wel zien of er een kleinere inmoet.

leuk weetje...... de 70cc en 65cc airsall zijn gewoon dezelfde cilinders. op de mijne staat op de doos zelfs gewoon 60cc. diameter is 44mm. heb eens nagekeken en alle 70 en 60cc aangeboden cilinders zijn dia 44, dus gewoon 60cc :koning:

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 okt 2009 19:35

Als ik het mij goed herinner past die 16/16 niet direkt. Het teflon busje in de cabrurateur is groter dan die uit de 15/15 waardoor hij niet strak om het spruitstuk zit. Zul je zelf iets voor moeten fabriceren.

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 15 okt 2009 19:45

das minder, wou eigenlijk alles meteen netjes pas hebben/maken.

iemand een goede suggestie om die paar tiende mm op te vullen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 okt 2009 09:18

Heb je er al eens over nagedacht de carburateur terug te zenden, aangezien je de verkeerde krijgt geleverd?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 16 okt 2009 10:26

natuurlijk, maar aangezien ik vandaag mijn atvdag heb en dus heerlijk kan sleutelen, wou ik gaan kijken of dit niet gewoon gaat passen

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 okt 2009 11:54

je kan er een rubbertje tussen doen. of messing of een melkpak. kijk zelf maar.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 16 okt 2009 13:59

Als ik het mij goed herinner past die 16/16 niet direkt. Het teflon busje in de cabrurateur is groter dan die uit de 15/15 waardoor hij niet strak om het spruitstuk zit. Zul je zelf iets voor moeten fabriceren.
Dit kan inderdaad, maar dit is volgens mij alleen bij de Metrakit uitvoering, waar je ook gelijk een goed busje bijkrijgt. zal je even moeten omwisselen dan, bij de Dellorto uitvoering zit er gewoon een goed busje in.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 16 okt 2009 16:39

paste niet, was een mm te groot. heb het busje vervangen door een iets dikkere, deze gehaald bij de bromboer.

moest een heel stuk terug in sproeier, blijft vreemd dat sproeiergedoe. bij 70 verzoop ik hem nog, 66 was iets te klein en nu met 68 loopt ie perfect, bougie ook de goede kleur.

heb nu van beide kopp veren een cm afgehaald, maar bij is nog erg onregelematig in overschakelen, slipt ook vaak als ik het zo beoordeel. vanaf stilstaand naar gas en ook vanuit tussengas naar weer accelereren.

iemand een idee wat dat kan zijn? mijn vraagtekenveertje is er wel tussenuit, deze nu niet kunnen krijgen dus zonder dichtgebouwd.......

en achter TW is 24, erg klein als je het mij vraagd?? loopt ook erg veel toeren nu en top(voor zover ik gereden heb) zit rond de 60km/h

nogmaals dank voor de hulp :twisted:

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 17 okt 2009 15:10

UP.

vandaag aan het inrijden geweest, schakeld erg vreemd over, blijft soms in 2e versnelling hangen waardoor hij niet op snelheid komt. als ik vanaf stilstaand wegrijd maakt hij wel veel toeren, maar lijkt wel heen en weer te schakelen en dus totoaal geen snel optrekken.......heb van beide veren een cm afgehaald...... de achterte kopp.veer ging wel weer erg makkelijk op zn plek, dat lijkt me dus de 1e versnelling??

hij loopt nu met erg hoog toerental max 55km/h. dat lijkt mij niet normaal met een tandwiel 24 achter???

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 okt 2009 20:30

UP.

vandaag aan het inrijden geweest, schakeld erg vreemd over, blijft soms in 2e versnelling hangen waardoor hij niet op snelheid komt. als ik vanaf stilstaand wegrijd maakt hij wel veel toeren, maar lijkt wel heen en weer te schakelen en dus totoaal geen snel optrekken.......heb van beide veren een cm afgehaald...... de achterte kopp.veer ging wel weer erg makkelijk op zn plek, dat lijkt me dus de 1e versnelling??

hij loopt nu met erg hoog toerental max 55km/h. dat lijkt mij niet normaal met een tandwiel 24 achter???
Vwb je eerste probleem: Zit het vraagtekenveertje wel goed en/ of is ie gebroken? Dat kan het vreemde overschakelen al veroorzaken (beetje rukkerig, nerveus). De achterste koppeling (gezien van het koppelingsdeksel) is de 2e versnelling. Die komt pas in als de secundaire vertanding een bepaald toerental maakt. Zit je 1e koppeling wel goed vast (moer) en is het hart niet uitgesleten zodat ie slipt over de krukas?

Vwb je sproeiervraag. Ondanks dat je een 16 mm carburateur hebt gemonteerd (valse lucht gecheckt want paste niet lekker?) is de aanzuigopening bij het membraan slechts 12 mm. Je verzuipt de motor dus giga. Vandaar dat je waarschijnlijk met sproeier 68 wel kan rijden, terwijl voor een 16 mm sproeier 75-80 wordt gebruikt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 19 okt 2009 20:53

Vwb je sproeiervraag. Ondanks dat je een 16 mm carburateur hebt gemonteerd (valse lucht gecheckt want paste niet lekker?) is de aanzuigopening bij het membraan slechts 12 mm. Je verzuipt de motor dus giga. Vandaar dat je waarschijnlijk met sproeier 68 wel kan rijden, terwijl voor een 16 mm sproeier 75-80 wordt gebruikt.
heb een ander teflonbusje gemonteerd waardoor hij perfect past op het spruitstuk. dus ondanks het busje eruit te halenblijft hij aan het uiteinde toch 12mm??? dat zou toch het "ontgrenzen" nutteloos maken?. de carb is door het andere busje dus 16/15 geworden :lol: . sluit perfect aan, geen valse lucht.....

vreemd blijft toch dat de motor behoorlijk netjes loopt, maar erg veel toeren op top maakt, maar maar 55km/h loopt. als hij geknepen word door bv de uitlaat, zou hij niet zoveel toeren kunnen maken toch?

ga morgenavond eens kijken of de ontsteking terugzetten naar snor wat verschil gaat maken. en zal dan ook een alle pakkingen weer nakijken op valse lucht.

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 19 okt 2009 21:00

wil graag met dit topic verdergaan in het opvoeren topic.

hoe kan ik daar een topic aanmaken|? ben daar nu nog niet toe gemachtigd neem ik aan?

mvg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 okt 2009 03:41

Je hebt gelijk vwb de opening als je het bergrenzingsbusje uir het spruitstuk hebt gehaald dat deze 15 mm is. Maar als je dat spruitstuk los hebt en aan de membraankant kijkt zie je dat er maar effectief 12 mm overblijft. Dat begrenzingsbusje heeft een binnendiameter van 9 mm, dus dat ontgrenzen heeft wel degelijk zin.

Terug naar snorstand zal niet veel uitmaken, je top gaat omlaag en waarschijnlijk krijg je 4-takten.

Ik weet niet precies wanneer je meer rechten krijgt om in opvoeren te kunnen posten. Ik dacht 20 post als pinda-brein, maar kan ook minder zijn.

Woutah
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Woutah » 21 okt 2009 14:03

Vanaf 20 posts ben je geen pinda brein meer en kan je overal posten. Behalve in het pro-forum.
Tomos A35
Binnenkort is het zo als je 10 halal frikandellen koopt dat je een gratis mona hoofdoek erbij krijgt.
Ik heb 1 woord voor je Woutah.

BEUNHAAS!

remio
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor remio » 21 okt 2009 17:35

da moet ik hier maar doorgaan... hopen op wat reacties op mn vorige vragen, zal nog wat samenvatten.

set-up: 70cc airsall, 16/16 dell 'ortho, orig, luchtfilter ontgrenst, orig spruitstuk ontgrenst, airsall membraan, standaard snel uitlaat(morini), kopp veren 1cm ingekort. tandwielen 26 voor, 24 achter. sproeier 68(goede kleur bougie). snorkop met 44mm metalen koppaking.

problemen: bij volgas wegrijden iets inhouden de eerste sec(net of hij moeite heeft het mengsel te verbranden).
: trekt niet heel hard, en daarbij een top van MAAR 55km/h met heel hoge toeren (vreemd met dee tandwielen)??
: tikkend geluid bij cilinderkop vandaan bij bepaalde toerentallen( kop eral af gehad maar geen sporen te zien van raken pakking/kop door de zuiger)

gister gemerkt dat als ik carb reiniger spuit boven op mn carb bij mn gaskabelingang dan valt hij uit dus daar iets valse lucht(lijkt mij niet oorzaak van bovengenoemde problemen).

graag jullie mening over de problemen, zou de uitlaat te weinig tegendruk geven dat ik daardoor een lage top heb en ook weinig trekkracht?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen