updates onderaan
ik zal me even voorstellen,
ik ben Frank, woon in dronten en ben 16 jaar.
na vele topics te hebben gelezen, ga ik ook van mijn project maar een topicje bijhouden.
in mei 2009 heb ik een oud verrot tomosje van een collega voor 100 euro over kunnen nemen.
toen zag hij er zo uit:
je ziet het wel, hij was er echt slecht aan toe.
hij liep toen al 40 km p/u, hoe hij is opgevoerd weet ik niet, volgens mij een brom uitlaat.
wel heb ik zelf de koppelingsveren verkort waardoor hij harder trekt.
ook stotterde hij als een gek, toen heb ik de luchtfilter eruit gehaalt en toen deed hij het weer aardig.
een paar keer overwogen om hem om te knappen, toen toch niet gedaan omdat ik het zonde van mijn geld vond.
na een paar maandjes sparen had ik aardig veel geld waarvan ik best een deel in mijn brommer wou steken.
toen bij mijn vaders fietsenwinkel aardig wat onderdelen tegen inkoop kunnen krijgen.
hier heb ik toen het volgende besteld:
- kreidler demper
- tomos bocht
- stepjes
- chrome achter vering
- chrome achterbrug
- voorvork zwart imitatie.( deze was niet op voorraad en dus waarschijnlijk niet op tijd binnen en ga dus chrome vork kopen)
- tandwiel voor en achter.
- 6 bussen motip spuitverf ( mat zwart, primer, blanke lak)
- swingas
- benzinekraan
nu had ik nog lang niet alle onderdelen en heb op andere site nog wat besteld:
- kickstart rubber
- uitlaat pakking
- powerfilter
- koppeling segmenten
- ketting (goud)
verder bij de bromboer in ons dorp
- een kickstartveer
- vraagtekenveertje
wat ik graag nog wil kopen:
- lang zadel
- chrome voorvork
- spaakvelgen
- zwart slot, ipv rode die ik nu heb
de plannen voor de brommer op het moment zijn:
- alle gekochte onderdelen natuurlijk gewoon gebruiken
- zwart spuiten met rode accenten
- spaakvelgen zoeken
- lang zadel zoeken
- zonder kappen rijden, dus stangetjes er mooi af slijpen.
heb vorige week alle onderdelen al afgehaalt en ben nu bezig de verf eraf te halen
hier wat plaatjes van mn nieuwe onderdelen
____________________________________________________________________________________________
15 okt
de imitatie voorvork liet te lang op zich wachten, dus een 67cm CHROME voorvork gekocht.
daarbij ook maar meteen een chrome koplamp.
bijkomende kosten... 103 euries dat valt dan weer tegen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 okt
vandaag nieuw voorspatbord besteld, Chrome natuurlijk. 15 euro, en in nieuwstaat. koopje toch?
dan ook maar even bijkleurend ketting slot
de totale kosten van mn tomos zijn op dit moment 100 euro aanschaf en 365 euro opknapkosten.
________________________________________________________________________________________
20 okt.
gister mijn frame helemaal kaal gemaakt en een spuitkabine gemaakt zie hier het resultaat
de buitenkant.
de binnenkant.
mn voorvorkje en koplamp
___________________________________________________________________________________________
21 okt.
vandaag was de grote dag, eindelijk mn brommer spuiten, na een uurtje of 10 schuren enz. moest er wel een goed resultaat uitkomen.
voor het spuiten, mooi kaal toch?
primer der op
nevellaag lak
bijna klaar, alleen nog blanke lak
velgen gespoten zonder enige voorbereiding, met de laatste restjes verf. wil zo snel mogelijk spaak velgen
dat was het weer voor vandaag, morgen uitharden, en daarna in elkaar zetten en touren.
______________________________________________________________________________________
24 okt.
zo, nu is hij dan eindelijk bijna klaar. gisteren de hele dag mee bezig geweest, en een aardig ver gekomen.
ondertussen ben ik nog een stuk verder,
de remmen werken, stuur zit erop, en blok ligt eronder.
de bekabeling is ook al aangesloten, maar moet nog netjes worden weggewerkt.
wat verder nog moet gebeuren is:
- carterdeksels spuiten,
- cillinder spuiten.
- groene stroomkastje spuiten
kickstarter erop zetten en daarna veel plezier van hebben.
ik hoop echt dat het wat word
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 nov.
dit weekend weer een paar uurtjes tijd gehad. heb de velgen opnieuw gespoten, dat zag er niet uit.
ooh de cillinder opnieuw gespoten, alles lekker beun, beetje schoonmaken met de hogedruk en klaar was de voorbereiding.
gewoon over de roest heen gespoten.
ooh het nieuwe zadel erop gezet. zie er echt een heeel stuk beter uit.
had ook de carterkappen kaal gemaakt om te gaan spuiten. maar heb nu besloten ze te gaan polijsten.. gaat dus nog een paar uur duren.
dit was het alweer voor dit weekend, erg jammer
_______________________________________________________________________________________________
3 nov.
vandaag is even bedacht wat er nog gebeurt moet worden.. en is nog hele lijst
- uitlaat maken (die bestaat nog uit 2 delen, moet of gelast worden, of geperst met slangenklem en gun gum en tape)
- carterkappen polijsten ( gaat nog paar uren duren, op 1 zit zelfs nog verf)
- banden erop leggen ( velgen zijn gespoten en nieuwe banden binnen)
- nieuwe achterbrug weer op
- cillinder erop zetten ( is gespoten, lekker gewoon over de roest enzo heen haha)
- kickstarter (heb pinnetje helemaal doorgeboord dus gaat gewone m10 bout in)
- ketting erop ( heb geen ketting ponsje voor brommer ketting dus die moet gekocht worden)
- remmen afstellen ( zo klaar:D)
- remdingen spuiten
- zijstandaard beunen ( heb chrome zijstandaard gekocht zonder die bouten en morgen.
- speling uit voorvork ( die moeren aandraaien, niet zoveel werk)
- kappen ( bevestiging is kapot dus moet opnieuw)
- bekabeling wegwerken (wil misschien zonder kappen rijden, dus bekabeling moet mooi weggewerkt worden)
dus gaat denk ik een uurtje of 25 duren, en aangezien ik geen tijd heb, en nu dus geen vervoer, ga ik waarschijnlijk morgen een spartamet kopen voor 120 euro.
volgende update is pas zondag over een week met geluk... vind het jammer, had em in de herfstvakantie al klaar willen hebben
____________________________________________________________________________________________________
11 nov.
zo eindelijk is die toetsweek voorbij. nu weer even tijd voor de brommert.
gisteren al een tijdje mee bezig geweest, en vandaag ook nog enkele uurtjes.
zo zag hij er een weekje geleden uit
eerst even een paar plaatjes van hoe hij er nu uit ziet.
foto is beetje mislukt, kwam er niet uit met de instellingen.
hij zit ondertussen al voor 95% in elkaar, wat er nog gedaan moet worden is:
- kappen moeten worden gemaakt
- tapeinden van de cillinder worden vervangen
- uitlaat bestaat nog steeds uit 2 delen.
- nieuwe 2e hands chrome zijstandaard had geen ophanginging, daar heb ik vandaag een plaatje voor gemaakt zodat hij met 4 boutjes van kan, die staat nu in de verf.
- en het grootste probleem nog, mijn kickstarter werkt nog niet, daarover hieronder meer
er is dus iets afgebroken in mijn rechter(kick) carterdeksel. is dit essentieel voor het veertje?
ik krijg hem er namenlijk niet op.
zal dit wel even op het forum posten.
dit was het tot nu toe, misschien vanavond nog een update
toen benzine erin gedaan, natuurlijk lekker over de tank gelekt.
toen de blok olie erin, eerste keer al aardig veel gemorst, toen daarna moest het weer terug in flesje, toen omgestoten en nog paar keer zoiets, oftewel: ik heb nog de helft aan blokolie.
het blokje waar de kickstarter aan vast zit was volledig doorboort, dus zelf een spie gemaakt van een m8 bout ofzo, gewoon even met de slijptol een platte kant gemaakt, het werkt overigens wel aardig.
daarna de benzinekraan open gezet, en toen proberen te starten. lukte niet. hij lekte wel aardig. na enig onderzoek eerst het stukje benzineslang naar de caberateur te lekken. toen dat gefixed was, lekte de vlotter. kwam erachter dat er aan 1 kant geen schroefdraad meer zat in de caberateur. morgen even een langer boutje halen zodat hij met moertje vast kan.
dit was het weer voor vandaag, was het aardig zat. wil zooo graag rijden, hij ligt nu al 1,5 maand uit elkaar...
________________________________________________________________________________________________
zoo, vandaag even 2 uurtjes tijd gehad, en heb em weer in elkaar, zonder enige lekkage.
proberen te kicken maar lukte niet, mijn electronica zit ook niet goed aangesloten denk ik.
hier iig een foto van zoals hij er nu uit ziet.
___________________________________________________________________________________________
19 nov.
gisteren weer proberen te kicken en het lukte!! alleen niet voor lang, aan het eind van de straat stopte hij er al weer mee, en na een paar keer kicken klapte het pinnetje van de kickveer er weer uit. daarna die even gefixed, en toen deed het het weer even. na 2 rondjes door de straat stopte hij er al weer mee.
vandaag weer geprobeert, na de kickstart weer te moeten maken, en hij deed het weer, nu 3 rondjes gereden en hij stopte weer. toen mn bougie laten testen bij de bromboer en die was nog perfect.
toen dacht ik dat de vlotter zou blijven hangen, dus de caberateur uit elkaar gehaald, en daar zat heeeel veel troep in. morgen even naar de fietsenzaak van mn pa en em even met de compressor schoonblazen. morgen dus weer een poging om hem voor goed aan de praat te krijgen.
dan zal ik ook even goede buitenfoto's maken zodat jullie kunnen zien hoe mooi hij wel niet is
__________________________________________________________________________________________________
21 nov.
gister de caberateur schoongeblazen, en er meteen opgezet natuurlijk.
en na een paar keer kicken RIJD HIJ WEER!!
dit is echt heerlijk om op zo'n mooie tomos rond te rijden.
_______________________________________________________________________________________________
23 nov.
hij rijd al weer 2 dagen
hij maakt alleen nog beetje raar geluid.
er moeten nog paar dingen aan gebeuren:
- verlichting werkt nog niet
- toch maar nieuwe kappen kopen en spuiten
- de electra wegwerken
- standaard verbeteren, hij staat nu de schuin
- uitlaat aan elkaar maken en ophanging beunen
als je tips hebt, ze zijn enorm welkom!
laat even een reactie achter van wat je er van vind