• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ontsteking A5 blok

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 13 okt 2009 19:31

  • Welke model tomos heb je? S25, blok is van een A5
    Uit welk jaar komt de tomos ? Zou het niet precies weten, gok 1990
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? Nieuw blok is rijdend weg gezet en daarna niet meer gelopen.


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ik heb het blok onder een andere brommer vandaan gehaald.


    Wat is het probleem?
De bougie vonkt niet. Het ligt niet aan de bougie want die is onder een rijdend blok vandaan gehaald. Omdat de brommer een tijd heeft stilgestaan vroeg ik me af hoe ik de ontsteking zou kunnen controleren en of ik eventueel de ontsteking van de S25 zou kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2009 10:51

Is het een punten of electronische ontsteking? Je kan namelijk van de twee typen niet de bobines wisselen. Voor punten heb je een ijzeren kern nodig, voor elektronisch een zwart platic boxje.

Aangezien je zegt dat ie niet (meer) vonkt mag je eerst hier uitleg over plaatsen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 25 okt 2009 14:47

De bougie die vonkt niet meer van het A5 blok. Het ligt in ieder geval niet aan de bougie want die komt van een lopend blok. Verder heb ik een spanning waargenomen die uit de ontsteking komt. Wellicht is deze spanning te laag om een vonk te veroorzaken. Daarnaast heb ik het hele circuit vanaf de ontsteking en de contactpunten nagemeten en de spanning zou dus theoretisch moeten kunnen lopen.

Nu heb ik toevallig nog een oud S25 blok liggen van Tomos. Nu vroeg ik me af of ik de complete ontsteking zou kunnen overzetten naar het A5 blok. Zou dit voor problemen kunnen zorgen en past het überhaupt wel?

Alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 okt 2009 15:02

Bobine/ CDI (wat heb je punten of electronisch?) is nog wel goed en heeft ook massa? Ik weet uit eigen ervaring (doordat de bobine bij mij op de carterkap van het vliegwiel zit) dat daar slechte massa kan worden gemaakt. Ook als de carterkap eraf is heb je geen massa.

Hoe zit het met de verbindingen tussen bougiedop, -kabel en bobine/cdi?

Heb je al geprobeerd de zwarte kabel uit je blok rechtstreeks op de bobine aan te sluiten (bypass van de kortsluitknop op je stuur)? Doet ie het dan wel dan heb je een probleem in de kabelboom/ uitknop.

Ontsteking van een S25 kun je dacht ik wel overzetten, inclusief de bobine die erbij hoort. Check alleen vooraf of de bevestigingspunten overeenkomen en gebruik het juiste vliegwiel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 25 okt 2009 16:47

Ik heb een ontsteking met contactpunten. De verbindingen tussen de bobine enzo heb ik allemaal gecontroleerd. Hoe ken je meten of de bobine nog goed is? Ik heb zelfs met de bobine van de S25 geprobeerd te starten, maar zonder resultaat.

Verder heb ik ook nog geprobeerd om de zwarte draad uit de ontsteking direct te koppelen aan mijn bobine maar weer zonder resultaat.

Is het noodzakelijk dat de bobine massa maakt? Ik denk dat dat niet nodig is omdat de stroom toch moet lopen via de bougie, niet vanuit de bobine weer terug naar de ontsteking.

Kan ik van het A5 blok niet het vliegwiel gebruiken? Degene van de S25 is redelijk vergaan.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 okt 2009 20:32

Als beide ontstekingen met punten zijn zal het vliegwiel wel uitwisselbaar zijn. Ik neem aan dat je de grote open versie hebt (Bosch).

Vwb de massa van de bobine, ja dat moet. Zoals ik al aangaf staat mijn bobine op de carterkap van het vliegwiel gemonteerd en alleen massa krijgt als de kap goed contact maakt met de rest van het blok.

Bobine kun je wel meten, maar wat je meet weet ik niet. Weet je zeker dat de bougiekabel nog wel goed contact maakt met de bobine en de bougiedop. Vaak door corrosie krijg je daar een slechte verbinding. Als je deze nog kan inkorten zal het beter gaan. Welk type dop heb je en hoe zit deze vast aan de bougiekabel?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 26 okt 2009 17:05

Bougie kabel heb ik nagemeten, net als de rest van het hele circuit. Ik heb een NGK bougiedop LB05F van 5 kilo ohm.

Ik heb het blok nieuw en het zou lopend zijn weg gezet. De ontsteking zal denk ik wel gewoon contact hebben gemaakt met het de massa.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2009 17:58

Zoals ik het nu totaal zie denk ik dat je een lekke condensator hebt of de contactpunten zelf zijn niet goed meer (maken geen contact, dus daarom ook geen energieopslag voor vonk). Je kan proberen met een beetje waterproof schuurpapier de punten wat schoon te maken. Wel weer goed ontvetten daarna.

In het ergste geval is de ontstekingsspoel defect of bobine. Had je de andere ontsteking van de S25 al geprobeerd?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 26 okt 2009 18:11

De ontsteking heb ik nog verwisseld. Ik denk dat het de moeite waard is om even eerst te kijken naar de condensator.

De contactpunten heb ik al schoongemaakt en doorgemeten.
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 27 okt 2009 17:28

Is er trouwens een snelle manier om uit te vinden of je condensator het doet of niet?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 okt 2009 10:30

Nee, ding kost geen drol, gewoon vervangen. Wel weer 1 plaatsen met dezelfde of hogere capaciteit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 06 nov 2009 23:55

Nou.. eindelijk is het dan zo ver! Het blok loopt! Maar daarmee is nog niet alles opgelost helaas. Het blok maakt een soort van schurend geluid vanuit het blok. De olie is net vervangen en verder zou ik niet weten waar het verder aan zou kunnen liggen. Misschien versleten lagers dan ofzo?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 00:48

Zit het vliegwiel wel weer goed over de spie heen op de krukas?

Heb je verder wat losgehaald in de vernsellingsbak?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 07 nov 2009 10:13

De spie zit goed om het vliegwiel heen. Dus dat kan het in ieder geval niet zijn. Verder heb ik wel de koppeling en de primaire vertanding los gehaald. Ik merkte dat de kickstart vast zat. Alles dus los gehaald en weer netjes op z'n plaats gezet zonder dat ik iets veranderd heb en nu doet de kickstart het weer prima. Hier kan het ook niet echt aan liggen want ik had het al eerder gemerkt, maar toen dacht ik dat het aan de blokolie lag. Die heb ik nu vervangen en heb nog steeds hetzelfde probleem. Echt een schurend geluid vanuit het blok. Niet echt een idee waar het specifiek vandaan komt.
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 11 nov 2009 08:42

Kan het zijn dat de krukas lagers versleten zijn? Je hoort het namelijk als hij stationair loopt en het geluid veranderd niet als je gas geeft.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2009 10:16

t Zou kunnen. Lagers in het carterdeksel zijn ook erg gevoelig. Als je een paar euro te verkwisten hebt kun je uit voorzorg misschien een lagerrevisie overwegen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomB
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2007 21:26
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 11 nov 2009 10:46

Bedoel je dan de lagers die in het carter zitten van de versnellingsbak of de krukaslagers?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2009 17:26

Alles.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.