• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Gek probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 09 nov 2009 18:26

Hallo allemaal! Ik kom er niet meer uit met mijn tomos, dit is wat ik heb gedaan:

70cc erop gezet, sproeier 70 erin.. bougie is zwart.
Toen wezen toeren, deed het goed.
Toen wou ik naar huis rijden, kwam ik een bochtje in en hoorde ik iets
gewoon door getoerd..
Na dit geluid kon ik opeens niet meer top rijden, leek een stoort van stotteren maar het leek eerder of ie steeds vast sloeg (steeds heel kort het bwuaaaap geluid)
Viel ook stationair uit (cili was overigens niet extreem heet, gewoon normaal)
toen dacht ik dat we het probleem hadden gevonden, de grondplaat van de ontsteking was los en de spoelonstekening draaide dus vrij in het vliegwiel
Gevolg, overal losse plastic stukjes en verschroeide plastic
daarna dat plastic weg gehaald, en spoeltje en vliegwiel er weer op gebeunt.
Rijd best fatsoenlijk trekt door tot 63km/h en lijkt dan op top af en toe een keer een vonk over te slaan ofso, als hij stotert (dat soort vast lijken te slaan) en ik houd het gas in dan maakt hij het bwaooop geluid (net of ie uit flikkert).
Ik was in de veronderstelling dat deze onsteking niet goed was (grondplaat kan overigens maar op 1 punt vast worden geschroeft).
Nu heb ik dus een contactpunten onsteking geprobeerd, maar deze geeft dezelfde syptomen.
Begint een soort van stoten te geven bij hoger dan 50 k/m houd ik het gas in bij een lange stoot valt ie bijna uit tot ie weer 20k/m rijd en dan tikt ie em weer er door heen met een schok!

(Ik kan overigens nog gewoon rijden, moet dan gewoon onder de 50km/h blijven.. dus half gas)
(Op welke waardes moet ik mijn contactpunten afstellen voor een 70cc airsal? Of ligt het probleem ergens anders?)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog


Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 11 nov 2009 16:17

Iemand?
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 11 nov 2009 17:20

Ik denk dat je sproeier te groot is. Nou had ik probleem (inhouden als ik het zo hoor?) met een bijna standaard tomos. Maar koop anders gewoon een nieuwe spoel ontsteking (of 2e hands) en probeer wat kleinere sproeiers.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 11 nov 2009 17:38

wat voor filter heb je er nu upzitten?

voor std luchtfilter is je sproeier te groot.
voor powerfilter zal er net aan liggen
standaard 15/15 dellorto gaasfilter te klein
geen luchtfilter at all te klein
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 11 nov 2009 17:49

Ik heb een 15/15 met dat gaasfiltertje wat erbij kwam..
Sproeier te klein kan maar lijkt mij niet, zal nog wel een grotere proberen.
Een nieuwe ontsteking heeft ook geen zin.. er zit nu een contactpunten ontsteking op dat gewoon van een goed lopend blok af kwam..

Als ik 50km/h rijd en dan het gas los laat hoor ik herrie (het lijkt van mijn vliegwielkant te komen) deze herrie hoorde ik met 50cc niet.. Waarbij ie altijd 53 k/m constant op de teller reed.. Maar het gekke is dat er dus niks is met de onsteking+vliegwiel.. Dus ik vermoed dat er iets in het blok verkeerd zit op de as waar het vliegwiel opzit (krukas).

Ik zou dit echter niet denken als er geen extra lawaai is bijgekomen, dan zou ik het ook achter de afstelling zoeken..
Weet iemand nog iets specifieks waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 11 nov 2009 17:54

als je een gaasfilter hebt zou ik 72 erin doen want ik denk dat je met 70 gauw genoeg een vastlopertje hebt.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 11 nov 2009 19:30

Dan zal die 2 maten ook weinig uitmaken ;) Niet te min, mijn bougie is gewoon zwart en cili word niet heet, meng bovendien extra olie erbij.. Vast lopen zal ie iig niet doen. Waar ik dus mee zit is het niet harder kunnen gaan dan 50km/h omdat ie na deze snelheid af en toe een stoot geeft, houd ik gas in bij zo'n stoot grijpt ie pas weer aan als ie bij 20km/h zit (lijkt op dat moment of ie niet vonkt, het is namelijk hetzelfde geluid als het inhouden van de uitknop het licht blijft overigens wel aan)... Ik denk dat dit niet aan de afstelling ligt, omdat er veel lawaai aan mijn vliegwiel/krukaskant vandaan komt. En omdat het niet klinkt als verzuipen of stoteren door een te kleine/te grote sproeier.

Heb inmiddels van iemand een pb gehad die hetzelfde probleem had, zal mijn onsteking/vonk circuit is nalopen..

Ook wil ik even melden dat toen ie zo gek deed op top, hij de eerste keer ook ergens een vonk gaf (kon niet zien waar, het was al donker) Nadat ik de kabelboom weer netjes had vast gemaakt met tyrips was die vonk weg, ergens maakte die toen dus kortsluiting mischien dat er iets kapot is gegaan? (ook is toen mijn klein licht doorgebrand, kan ook komen omdat die gewoon al oud was,rijd nu met groot licht en die brandt wel altijd best fel)

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 11 nov 2009 21:13

als je een gaasfilter hebt zou ik 72 erin doen want ik denk dat je met 70 gauw genoeg een vastlopertje hebt.
Hoezo heb je bij een kleine sproeier kans op een vastloper?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 11 nov 2009 21:53

als je een gaasfilter hebt zou ik 72 erin doen want ik denk dat je met 70 gauw genoeg een vastlopertje hebt.
Hoezo heb je bij een kleine sproeier kans op een vastloper?

Bij een te kleine sproeier smeert hij te weinig waardoor de kans op vast lopers groter is, indicatie voor een goede sproeier is meestal de kleur van de bougie.

Iemand nog een idee waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 11 nov 2009 22:59

even terug te komen nog op die sproeier,
De 2 maten maakt idd het verschil, en vooral met slechte cilinders als die van airsall/DMP heb je zo een vastloper.

Echt hij zit sneller vast dan je denkt.


En misschien helpt het ook als je je carb eens goed schoon maakt. Als het niet aan je ontsteking ligt.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 12 nov 2009 13:05

Het probleem zit in mijn vonk circuit, zal morge mijn onsteking/kabelboom is nalopen.. Met deze sproeier hoort ie gewoon naar top toe te trekken, cili word niet heet, en bougie is zwart.. Constant top rijden is er nog bijna nooit van gekomen dus vast naaien zal ie niet doen..

Deze mag dicht!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 12 nov 2009 15:34

sorry voor het alsnog mee moeien,

Een 70cc kan je het best wat extra smeren, als hij een beetje rijk loopt met 72 erin is dat geen probleem(ik heb er nu al 5 doorheen genaait :P )
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
-Arie-
Tomosforummer
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 apr 2009 18:20
Locatie: Leersum
  • Citeer

Berichtdoor -Arie- » 12 nov 2009 17:20

maak je carburatuur eerst eens schoon misschien zit hij verstopt. en je brommer loopt veelste rijk dus met een grotere sproeier verzuip je hem nog meer. je bougi moet mooi koffie bruin zijn. als hij zwart is krijgt hij teveel benzine, en als hij heel ligt bruin is krijgt hij te weinig benzine en kan hij dus vast lopen. :wink:
eens een Tomos altijd een Tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 12 nov 2009 17:38

Zoals ik al zei ligt het probleem niet bij mijn afstelling, het abnormaal geluid en de gekke stoten duiden niet op een foute maat in sproeier... De carb is gewoon netjes, en de sproeier heeft maat 70 en de bougie is idd redelijk zwart, maar daar ligt het probleem dus niet!

Afstellen kan altijd nog nadat dit probleem op is gelost! Iemand verder nog idee'en?
Ik weet zelf prima hoe je moet afstellen dus kom daar niet meer mee aan a.u.b. :koning:

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 13 nov 2009 16:39

Probleem is opgelost!! onstekingcircuit nagelopen en tot de conclusie gekomen dat de bobine het niet trok op de top. nieuwe bobine erop en alles is opgelost.
bedankt voor de hulp
Deze kan close!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.