Pagina 1 van 2
inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 17:08
door chris1976gouw
Hallo mensen.
Ik heb nog steedts een probleem met mijn Tomos.
Ik heb een Tomos quadro uit 2005.
Mijn setup is alles standaard behalve een Bullet uitlaat met sproeier 51.
De broomer start op de choke in 1 keer (E-Start),zonder de choke lukt het niet,ook niet met dit weer van 15 graden.
Het lukt me niet om hem stationair telaten draaien,en dat heeft niks met de stationairschroef temaken.
Nu moet ik mijn gasschuif zo afstellen dat hij in mijn crburateur bijna voor de helft b lijft open staan,dan blijft hij na even rijden wellopen,maar dan wil de brommer bij stilstand altijd weg rijden,en dat is niet best voor je koppeling,maar anders slaat hij gewoon af.
Als je rijd,dan rijd hij op zich wel goed,gaat goed naar zijn 2e versnelling,en gaat best snel naar zijn top.
Alleen op zijn top blijft hij inhouden,hij wil harder,maar kan het niet.
Als ik van een heuvel af rij,dan gaat hij ongeveer 40,en dan is het inhouden(viertakten) weg,tot dat hij weer naar de 35 gaat,en dan begint hij weer intehouden.
Als ik rij,en ik moet een bocht nemen,en geef dan weer gas,dat gaat allemaal wel goed.
Ik heb mijn kop en voetpakking al vervangen,
Het enigste wat ik heb is lichte krassen in mijn cylinder en zuiger,maar geen diepe krassen waar je nagels in blijven hangen.
Je voelt ze eigenlijk niet.
Ik dacht messchien dat het aan mijn zuigerveren ligt,maar hoe zie ik of ze versleten zijn.
Of moet ik de orginele sproeier 49 weer proberen.
Wie o Wie kan mij bruikbare tips geven.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 17:17
door 2pac
grotere sproeier? mischien
vuil in je cabarateur
Valse lucht
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 17:18
door marijn8888
Ik zou inderdaad ook het probleem bij de sproeier zoeken. Even een paar maatjes proberen. Het is soms verbazingwekkend hoeveel invloed zo'n klein rotonderdeeltje kan hebben

Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 17:27
door chris1976gouw
Ok,maar moet ik dan een grotere proberen,en aan welke maat moet ik dan denken?
Ik heb nu 51.
Wat ook raar is.
Ik krijg hem alleen gestart met de choke,dan start hij in 1 keer,maar dan wil hij niet blijven lopen als de choke nog in staat.
Draai ik de choke er uit,dan loopt wel beter,maar slaat ook af,tot dat ik eerst een stukje heb gereden,dan blijft hij wel lopen.
Maar duw ik dan de choke er op,dan slaat hij direct uit.
En klopt het ook dat er altijd benzine in je vlotterbak blijft zitten,want als ik mijn carburateur er afhaal komt er een hele plens benzine uit.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 17:56
door boy-1993
ik zou lekker proberen een sproeier set te kopen van maat 50-60 ofzo en dan daar beetje tussen gaan kijken of probeer 54 ofzo ik moset ook ineens naar 70:P en die van mij houd ook ngo wel beetje in dus er gaat binnekort ff 74 en 72 in en dan kijken met welke ik het hardste ga.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 18:04
door 2pac
ja er hoort benzine uit te komen
Ik zou indd een paar sproeiers halen iets er boven en eronder
controleer even de kleur van je bougie kijken wat daar uitkomt
spuit ook even deo tussen je cabarateur /spruitstuk cilinder en kijk of hij dan wel stationair blijft lopen
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 23 mar 2010 19:03
door Tomos1992
het probleem wat je hebt heb ik ook wel eens gehad. Wat bij mij de oplossing was, dat ik er en kleinere in plaats van en grotere sproeier in me carb had gestopt. Maar kijk is of je bougie niet wit is, stel dat hij koffie bruin is of iets aan de donkere kant gewoon en kleinere sproeier
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 24 mar 2010 20:17
door chris1976gouw
Hij maakt nu op zijn top een geluid als MEEEEEBRRRRMEEEEEBRRRRMEEEEEBRRRRMEEE
Meee = volgas
Brrr = Inhouden
En dit gaat dan best snel achter elkaar,er zit echt maar 1 a 2 seconden tussen.
Zou ik dit kunnen oplossen door een kleiner tandwielachter?
Mijn ontsteking staat al op Brommer.
Ik vraag me alleen af wat voor een ontsteking ik eigenlijk heb.
Want ik zit nog steedts met dat stationair lopen van de motor.
Want dat is mijn grootste probleem.
En als ik een paar kilometer heb gereden,loopt hij ook veel beter,net of alles net even uitzet door de warmte,en dat alles beter afsluit ofzo.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 24 mar 2010 21:29
door Tomos1992
Welke kleur heeft je bougie?
Je kunt kijken wat voor type ontsteking je hebt door even het vliegwiel er af te halen dan kun je zien of je te maken hebt met en punten of en electrische ontsteking.
Verder kan het zijn dat je en lekke keerring ergens hebt of en lekke pakking. Mijn tomos heeft vroeger ook niet echt lekker stationair gelopen. Toen heb ik gelijk de krukaskeerringen vervangen en de voet en koppaking en intlaat pakking ook wel membraam pakking genoemd. Kost je en uurtje of 2 maar dan ben je er bijna zeker van dat je geen lek meer hebt. Waar je op moet letten zijn dat je de oude pakking resten goed verwijdert. En wanneer je de cilinder er op zet kruislings aandraaien
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 25 mar 2010 09:27
door chris1976gouw
Ik heb mijn kop en voetpakking al vervangen,en alles goed schoongemaakt,en kruislings aangedraaid.
En als mijn krukaskeering kapot zou zijn,dan zou hij toch veelwitte rook moeten geven,en dat doet hij niet.
En als de keerring aan de ontstekingskant kapot zou zijn,dan zou er toch benzine uit mijn carterkap moeten komen lijkt mij.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 25 mar 2010 10:58
door Tomos1992
Dat is de vergissing die veel mensen maken. Mijn krukaskeerring aan de ontstekingszijde was lek. Maar er lekte geen benzine uit. Ik zou hem voor de zekerheid toch eens vervangen, en hebje verder de pakking van je membraam ook al vervangen?
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 25 mar 2010 13:29
door chris1976gouw
Nee die heb ik niet vervangen,maar daar gebeurd ook niks als ik er met de deo op spuit,geen toerenverschil.
Ik ga toch eens naar mijn keering aan de ontstekingskant kijken.
Aan mijn koppelingskant zit er nog wel goed in,ik weet niet of deze lek is,maar hij rookt niet verder.
En de brommer komt ook wel goed tot zijn top,ja ok hij houd in,maar dat is een ander probleem denk ik zo.
Hij moet gewoon stationair blijven draaien,zodat ik het stationair op de normale manier kan afstellen,en niet zoals nu met de gasschuif.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 25 mar 2010 20:14
door fllex
Zet er nou maar gewoon een andere sproeier in
Ik had hetzelfde met standaard uitlaat en standaard luchtfilter (dat bbbbbbbrrrrrrrr en dan weer even normaal dan weer brrrrrrrrrrr)... maar ipv kleinere sproeier deed ik er een tecnigas en gaasfilter op. Maar nog wilt hij op het begin 4takten (koud) dus ik moet zelfs nog kleiner... zit nu 50 in.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 26 mar 2010 17:45
door Tomos1992
zo lang de kleur van je bougie goed is kun je de sproeier verkleinen, word je bougie grijs/wit moet je de sproeier vergroten
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 26 mar 2010 20:10
door chris1976gouw
Maar kan het zo zijn dat je brommer toch inhoud ondanks dat je bougie koffiebruin is.
Want dat is bij mij wel het geval nu.
Toen ik van mijn werk kwam heb ik direct mijn bougie nagekeken,en dat is 7 km,en bougie was koffiebruin.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 26 mar 2010 20:14
door Tomos1992
Het is puur afstellen bij de ene moet er en grotere sproeier in bij de ander weer kleiner. Probeer bij is bij jou en sproeier van 2 maten kleiner
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 26 mar 2010 20:44
door chris1976gouw
Ik heb de orginele sproeier 49 nog liggen,die zal ik eens proberen.
Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 26 mar 2010 20:59
door BeunnerR
ik heb dat nu ook sinds k powerfilter heb gemonteerd, zat 50 in standaard en nu 51 maar doet t nog steeds.. zal nu ff naar me sproeier kijke

Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 27 mar 2010 13:44
door chris1976gouw
Hallo mensen.
Ik heb even een paar foto's genomen van mijn bougie,zoals hij er nu uitziet met sproeier 51.
Graag jullie oordeel over hoe de bougie eruit ziet.
Akvast bedankt.

Re: inhouden op zijn top
Geplaatst: 27 mar 2010 14:41
door chris1976gouw
Hallo.
Sorry voor de dubbele post.
Maar ik heb net even mijn sproeier vervangen voor een 49.
En nu loopt ie helemaal klote,dus volgensmij moet ik dus niet kleiner.
Nu trekt hij nog slechter.
ik heb wel even met de deobus getest,omdat ik mijn kop en voetpakking heb vervangen.
Bij de koppaking gebeurd niks.
Maar bij de voetpakking,als ik daar spuit gaat de motor sneller draaien/meer toeren dus.
Ook als ik hem dan laat lopen,dan slaat hij bijna af,en dan spuit ik op de voetpakking,en dan komt hij weer tot toeren.
Ik heb deze voetpakking net vervangen,het maakt niet uit aan welke kant ik spuit met de deo,bij allebij de kanten komt hij tot toeren.
Zou het ook wat anders kunnen zijn dan mijn voetpakking.
Ik zou denken als ik links met de deospuit,dan kan hij rechts nog lucht verliezen,en viza verza.
Zou ik het goed kunnen oplossen met vloeibare pakking?
Er zit wel hele dunne pakking tussen,lijkt wel papier.
Mijn koppaking is veeldikkeren sterker.
Wie heeft er een antwoord voor mij.