• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe Tomos, nieuwe vragen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Aightu
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aightu » 08 nov 2010 11:56

Een goeie middag.

Eerst even de gegevens van de brommer:

Brom of snor:
Snor (Blauw kenteken)

Model:
A35-HDA

Bouwjaar;
2005

Wanneer begonnen de problemen:
Ongeveer twee weken geleden.

Problemen:

Ik hoor sinds een paar dagen een klik onder de brommer, ik kan niet precies thuisbrengen wat er aan de hand is, het lijkt uit het achterwiel te komen. Ik heb ook het idee dat deze niet helemaal vrij loopt en eigenlijk constant een beetje remt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Ook kickt hij de laatste tijd wat moeilijk (moet zeker 5-10x kicken voordat hij goed start) hierna moet hij eerst echt een halve minuut warm draaien voordat hij uiteindelijk optrekt. Ook loopt hij niet goed lang stationair, bij een stoplicht moet ik regelmatig gas bij geven ander valt hij uit. Wat kan ik hier het beste aan doen? (Hou er ajb rekening mee dat ik een totale leek ben :P)

Ik heb de brommer gekocht van iemand van marktplaats en weet dus niet hoeveel kilometer dit beestje al gelopen heeft. Er ligt op dit moment een bullet uitlaat op, en volgens mij ook een ander ATW. Topsnelheid is ongeveer 40km/u.

Kan ik hem het beste naar een rijwielhandel brengen voor een grote beurt of kan ik dingen eerst zelf proberen zonder dat ik te veel zelf verknal?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes
-Stefan

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 08 nov 2010 14:09

kan zijn dat er een klem-veertje van de koppeling los is waardoor hij ook bij stationair draaien probeert aan te grijpen. hierdoor valt hij uit bij stoplichten en is ie moeilijk te starten. ik zou de carterkap loshalen en 80% kans je het probleem meteen ziet. als je hem gaat loshalen eerst de olie eruit laten lopen en alvast een nieuwe pakking en olie klaarleggen. mocht je het niet direct los willen halen, probeer hem eens te starten als je stept met de tomos of als je een kleine vaart maakt. als hij dan veel makkelijker start weet je zeker dat het aan je koppeling ligt. meestal slechts een veertje los dus.

Aightu
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Aightu » 08 nov 2010 18:57

Ik heb hier naar gekeken en inderdaad start hij beter als 'ie al rolt. Verder trekt ie ook dan ongelofelijk moeilijk op.
Ik wil deze fix best zelf proberen maar ben redelijk bang om zelf de tomos open te gooien. Zijn er tutorials voor dit soort dingen?
Want ik ben zelf redelijk bang dat ik t verknal. Ik ben namelijk zo groen als ze hier maar binnen kunnen komen. Sleutel normaal alleen aan fietsen :P

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 08 nov 2010 23:26

kijk bij de tutorial van koppelingsveren inkorten. die komt er het meest in de buurt. die gaat nog verder als dat nodig is als je geluk hebt. als je pech hebt is de 'klem-veer' tussen het koppelingshuis en de koppeling geschoten, dan moet ook de koppeling los. in de meeste gevallen hoef je alleen maar de carter kap eraf te halen en kun je met een schroevendraaier de klem-veer weer terugdrukken en das alles. nadeel van dit is dat je niet goed kunt zien of de trekveer er nog goed op ligt. als je het los haalt is het allemaal redelijk vanzelfsprekend hoe het zit...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers