• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos heeft weinig trekkracht.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 jan 2011 17:29

Ik heb een Tomos standaard snor van een jaar oud. Op atw 26 en een standaard snel uitlaat na, is 'ie helemaal standaard. Aanvankelijk liep hij met deze combinatie ongeveer 40, afhankelijk van de stand van de wind. Maar de snelheid is na verloop van tijd steeds verder ingezakt. met wind mee gaat 'ie nog maar 35 en met tegenwind 30 (met hele harde tegenwind 25). En 40 haalt 'ie alleen nog maar bergafwaarts.

Ook de trekkracht is prut. Op een rechte weg gaat het nog wel, maar voor steile bruggen moet ik een ruime aanloop nemen. Als ik vlak voor een brug moet stoppen (verkeer van rechts, stoplicht, etc) heeft 'ie amper de kracht om hem er overheen te trekken. Ik heb zelfs een keer gehad dat 'ie helemaal tot stilstand kwam, en dat ik moest afstappen. En nee, ik ben geen reus van 120 kg, maar een klein tenger mannetje.

Na wat lezen op dit forum was mijn conclusie dat de uitlaat wellicht dichtgekoold zat. Leek me waarschijnlijk, want als je al bij de uitgang van de uitlaat ziet wat er daar voor zwartbruine smurrie/drab zit opgehoopt, leek me dat de binnenkant er ongetwijfeld nog slechter aan toe was.

Omdat dat ontkolen mij een beetje een vies klusje leek heb ik 'm maar naar de bromboer gebracht. Maar die vertelde mij de volgende dag dat de uitlaat helemaal niet zat dichtgekoold, en volgens hem voldoende tegendruk gaf. Wel zei hij dat de tandwielen en ketting aan vervanging toe waren. Dat wil ik best geloven, maar dat kan toch nooit zoveel uitmaken qua top en trekkracht?

pijlsnellepeter
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor pijlsnellepeter » 19 jan 2011 17:46

klinkt volgens mij als een bromboer die een hekel heeft aan vieze handen en toch snel wat wil verdienen. ketting en tandwielen zelf even nakijken kan natuurlijk nooit kwaad . de ellende met een redelijk standaard snor is dat ze vaak niet warm genoeg worden en daardoor krijg je die prut in de uitlaat. dus even de cilinder eraf en de boel ontkolen / schoonmaken (uitlaat ook dus of een andere) succes !
funtastic/oranje - snor
quadro/chroom - snor
standaard/army met aanhager - snor
custum/chroom (zie avatar) - brom
maxi/chroom moet ik nog ff in elkaar zetten - brom

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki