Ik begin nu ongeduldig te worden. Ik kamp al sinds mn brommer harder dan 45 kan met een ratel bij volgas. Het klinkt een beetje als het koppeling geklak wat bekend is bij tomos, maar dan harder en meer ''kwaadaardig''.
Meer uitleg: Als ik (met 26-24 vertanding) tegen de 50kmh (tomos tellre) aanloop, begint de ratel te komen, eerst is het niet in ritme, na een tijdje word het iets harder en is het in ritme.
Ik zal het is proberen te filmen, maar dat gaat lastig met 50kmh.
Nu wil ik weten of het gewoon weer een typisch tomos geluidje is, en of dit kwaad kan.
Ik had namelijk een A52 blok uit 2007, waarvan ik dat geratel op ten duur zat van was. Ik heb toen een bijna nieuw A52 blok uit 2004 op de kop kunnen tikken, welke stationair helemaal niks van een enkele ratel (inc. koppeling geluid) vertoonde.
Ik heb dit blok dus onder mijn tomos gezet.
Echter, wel met dezelfde uitlaat, spruit en carb.
Op het eerste gezicht leek het weg te zijn, maar als de motor goed warm is, en hij rond zn top kwam te zitten kwam het geluid gewoon weer terug.
Ik vind dit vreselijk irritant, want ik kan eigelijk nooit volgas rijden, alleen met wind tegen. Als ik wind mee heb, gaat ie ruim over zn top heen en word het ratel steeds erger.
Bij koude motor maakt hij geen enkele ratel en rijdt hij zalig
Maar dat is toch gek? Ik heb 2 verschillende blokken probbeert, en ook 2 koppelingen. Daarmee kan je 4 combinaties maken, en alle hebben dit probleem.
Toeval of?
Deze tomos LIJKT het ook te hebben:
Link
Rond 1:36 lijkt het geluid er bij deze Tomos ook te zijn. En deze is nieuw (amerika). Je moet goed luisteren, want heel duidelijk is het niet.