• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn tomosje (s25)

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
92 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 16:48

Allereerst wil ik meldden dat ik veel aan jullie hulp gehad heb, op eerder geplaatste topics. Daarnaast heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van met name de FAQ, waardoor ik alles tot een succesvol resultaat heb weten te brengen onder mijn tomos.

Afijn, ik heb een tomos S25 gekocht zo'n half jaartje geleden, waar het een en ander aan mankeerde. Zo was de carburateur vuil, lekte de benzine kraan en waren er nog een aantal technische problemen. Na hier wat tijd en moeitte in te hebben gestoken was het resultaat een goed werkende, doch redelijk verouderde tomos ivm roest etc. Helaas heb ik hier geen foto's meer van

Na een aantal maanden goed gereden te hebben, met zo nu en dan wat werkzaamheden zoals de ketting vervangen ben ik zo'n drie weken geleden begonnen met wat "tweaks". Zo heb ik de cilinder kop van mijn ei-cilinder afgevlakt, waardoor ik nu een compressie verhouding heb van 1:10. toch merkte ik hier niet al teveel verschil van, op wat optrek-power na. Mijn top Bleef rond de 35 hangen.

Hieronder een foto van de gevlakte kop:

Afbeelding

Hieronder een totaalplaatje van hoe de tomos eruit zag:

Afbeelding
Aangezien ik hier toch niet helemaal tevreden mee was heb ik afgelopen week een aantal spullen aangeschaft op rijwielparts.nl, in de hoop wat verbetering in de zaak te kunnen brengen.

•Techno bos uitlaat
•Nieuwe achterband
•ATW 24
•Vliegwieltrekker

Hiermee rijd mijn tomos echter maar 5km/h harder, wat het op een top van 40 km/h brengt. (ik heb mijn ontsteking nog niet afgesteld). hier ben ik toch niet helemaal tevreden mee, en zit eraan te denken om mijn ei-cilinder te vervangen met een membraam cilinder. ik hoop hier wat extra boost mee te ontvangen. daarnaast zal ik waarschijnlijk een 14/12 of 15/15 carb. installeren. ik wil ongeveer rond de 45km/h uitkomen.

Hieronder staan wat foto's van hoe mijn tomosje eruit ziet:

Afbeelding
Hier zie je onder andere de nieuwe uitlaat.

Afbeelding
Foto van de andere kant

Afbeelding
De "gehate" ei-cilinder

Afbeelding
Met name door deze aansluiting

Afbeelding
een beetje een rommeltje:P

Afbeelding
De andere kant

Afbeelding
ATW 24

Update 05/04/2011

Vandaag was ik van plan om met behulp van de de pas gekochte vliegwiel-trekker de ontsteking af te stellen. Dit ging echter niet zoals gepland, aangezien ik de moer er niet af kreeg die op de foto staat:

Afbeelding
#$@# Schroef

Ik kwam er later pas achter dat ik ook een zogenaamde zuiger-stopper nodig heb. wel heb ik geprobeerd om het vliegwiel met ander gereedschap toch stil te zetten, om zo de moer eraf te kunnen schroeven. Helaas lukte dit niet.
Update 26/04/2011
Ik vond het wel weer tijd voor een al omvattende update. Een heb ik een nieuwe carburateur gekocht, en wel een 14/12, te zien op de foto's hieronder.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik deze foto geplaatst had liep mijn motor voor geen meter meer. De motor kwam slecht op gang, en wanneer je afremde sloeg de tomos direct af. Een aantal reacties op het forum wijsden mij erop dat dit valse lucht kon zijn. In eerstte instantie heb ik dit niet kunnen vinden. Om deze reden heb ik alle pakkingen vervangen, waaronder de voetpakking. Hiervoor moest de zuiger uit de cilinder worden gehaald, en tijdens dit proces brak er een zuigerveer af. Hierdoor was ik genoodzaakt een nieuw setje zuigerveren te kopen, echter heb ik gelijk een nieuwe cilinder gekocht wat mij beter leek. Na deze geplaatst te hebben hebben kwam er geen beweging in de brommer, en heb ik alles weer los gemaakt. en mijn oude zuiger weer teruggeplaatst (met de nieuwe veren). deze is te zien op de foto hieronder:
Afbeelding
Nadat deze terug was geplaatst, en ik alle pakkingen had vervangen bleef ik met hetzelfde probleem kampen :cry: . Na een tijdje analyseren kwam ik erachter dat het probleem in de carburateur zat. Na deze uit elkaar gehaald te hebben besefte ik mij dat de aansluiting van het spruitstuk met de carb. niet helemaal vlekkeloos was, waardoor er veel valse lucht langs werd gezogen. zie de foto hieronder:
Afbeelding
In het gat waar het spruitstuk in gaat, moet een plastic buisje zitten.

Dit probleem heb ik uiteindelijk weten te verhelpen, waarna ik begon met het terug monteren van alle onderdelen.

Helaas draaide ik een bout van de uitlaat te aan en deze brak af :( . Ik dacht slim te zijn en deze bout uit te boren, wat totaal geen effect had. zie de foto hieronder:
Afbeelding

Nadat ik de moed had opgegeven, en de cilinder naar een autobedrijf had gebracht, hebben deze er een m7 uit gedraaid, met een tapeinde eraan. Hier kan ik dan een moer aan bevestigen, zodat mijn probleem wordt verholpen. Doordat m7 moeren altijd net iets te groot zijn om goed naast de flens van de uitlaat te passen, heb ik een m7 moer weten kleiner gevijld, waardoor deze in ipv 11 mm, 10 mm is geworden. zie de foto's hieronder:
Afbeelding
Dit is het nieuwe tapeinde

Afbeelding
De afgevijlde moer

Afbeelding
Hier zie je dat de moer precies in een 10mm sleutel past.

verder waren mijn tapeindes erg slecht. zie de foto hieronder:
Afbeelding
Ik heb een aantal nieuwe onderdelen gekocht, waaronder tapeindes.

wanneer ik deze eronder heb gezet laat ik weten of alles weer soepeltjes loopt!
Laatst gewijzigd door happyownage op 26 apr 2011 19:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Mijn tomosje
Omhoog


Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 05 apr 2011 16:51

Ik zou je ketting even smeren...
Maar voor de rest een leuk tomosje, en met een beetje handigheid kan je ook nog een leuke snelheid uit die ei-cilinders krijgen hoor.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 16:55

Ik zou je ketting even smeren...
Maar voor de rest een leuk tomosje, en met een beetje handigheid kan je ook nog een leuke snelheid uit die ei-cilinders krijgen hoor.
wat is volgens jouw het beste smeermiddel? regelmatig spuit ik mijn ketting in met "teflon" spray, alleen merk ik dat de ketting hier erg vettig van wordt, en het vaak moet herhalen.
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 05 apr 2011 16:58

Ik gebruik gewoon altijd lagervet
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 apr 2011 17:33

Dat gaatje in je spruitstuk zou ik snel afdichten met een boutje, die trekt flink valse lucht als ie open is..
En die moer op je krukas is zo te zien ook niet de originele. het kan zijn dat ze er een gewone M10/M12 op hebben gedraaid. (het is meestal geen standaard draad op krukassen, maar een fijn draad.) Ik hou mijn vliegwiel vast met een oliefiltertang, van de Brezan. De goedkoopste heeft een band ipv een ketting, en werkt heerlijk om ronde dingen vast te houden. Geen zuigerstopper gebruiken, dan kan je de zuiger/krukas vern**ken. De bromboer waar ik kom verkoopt niet eens zuigerstoppers. Tenzij je het echt wilt gebruiken, dan bestellen ze die wel voor je, met de mededeling dat ze je graag terug zien voor een nieuwe krukas/zuiger. Het beste is om een echte vliegwielsleutel te kopen, Deze zijn niet zo duur en je hebt er je hele leven wat aan.
Verder veel succes met het opknappen. :)
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 17:58

En die moer op je krukas is zo te zien ook niet de originele. het kan zijn dat ze er een gewone M10/M12 op hebben gedraaid. (het is meestal geen standaard draad op krukassen, maar een fijn draad.)
Dus als het waar is dat de moer op het vliegwiel niet origineel is, dan is het schroefdraad toch kapot gedraaid? anders past de moer er niet op neem ik aan.
Het beste is om een echte vliegwielsleutel te kopen, Deze zijn niet zo duur en je hebt er je hele leven wat aan.
Daarnaast heb ik laatst Deze vliegwieltrekker gekocht. is dit wat je bedoeld met een vliegwiel-sleutel? tevens had ik Deze binnengekregen in plaats van degene die ik eigenlijk gekocht had. zit hier een verschil in?
Dat gaatje in je spruitstuk zou ik snel afdichten met een boutje, die trekt flink valse lucht als ie open is..
welke bout moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt!
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 apr 2011 17:59

die zwarte is beter (en duurder)
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 apr 2011 18:12

Gewoon een passend kort boutje zoeken met goede draad. Welke draad het is kan ik niet zeggen.
Dit is een vliegwiel/koppeling blokkeersleutel:
http://www.scootparts.nl/Vliegwiel-kopp ... uct/58665/
Natuurlijk goed rondkijken en zoeken waar zoiets het goedkoopste is. Voordeel van een universele: je kan er alles mee blokkeren wat gaten heeft.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 19:07

zal het installeren van een membraam cilinder, ter vervanging van mijn huidige ei-cilinder verschil maken?
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 apr 2011 19:14

Een 2ehands 2 versnellingsblok met membraancilinder is een betere investering dan alleen de cilinder vervangen.
De prijzen van een leuk blokje zijn vaak niet hoger dan een cilinder. Zoek wel gelijk een bromblokje als je echt een stuk harder wilt, omdat een bromcilinderset veel beter loopt dan een snor.
Edit: het kan zijn dat er al een 2 speed blok onder ligt, als ik naar de carters kijk. Toch zou ik een ander blok aanraden, waar je alles in 1 keer bij hebt. Er zijn al complete bromblokken te koop voor 50€, dan heb je ook gelijk geen problemen meer met de ontsteking etc.
Laatst gewijzigd door brombertje op 05 apr 2011 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 19:18

Een 2ehands 2 versnellingsblok met membraancilinder is een betere investering dan alleen de cilinder vervangen.
De prijzen van een leuk blokje zijn vaak niet hoger dan een cilinder. Zoek wel gelijk een bromblokje als je echt een stuk harder wilt, omdat een bromcilinderset veel beter loopt dan een snor.
dit is een 2 versnellingsblok, echter zit er een ei-cilinder op doordat de vorige eigenaar het 1-speed blok vervangen heeft met een 2-speed blok. dan maakt het toch niet uit of ik een kant en klare membraam cilinder koop, zoals deze: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... n-kop.html
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 apr 2011 19:29

Ik zag het al, dan is het misschien goedkoper om een goede cilinderset te halen. Al vind ik het een lastige keuze, ook omdat je een verkeerde moer op de krukas hebt zitten bij de ontsteking.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 apr 2011 19:32

mischien heeft de lokale bromboer nog wel zo'n moer?
Die as is kneiterhard en die moer blinkt als een heel goedkope...kan zo maar zijn dat die as , noch de schroefdraad, beschadigd zijn.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 19:49

zal het überhaupt wel uitmaken als ik mijn ontsteking afstel? hoe komt het trouwens dat ik maar 35-40 rijd met deze setup? mijn gedachte was de cilinder.
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 apr 2011 19:51

zo te zien is het een electronische ontsteking.
Kun je alleen op brom of snor stand zetten.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 19:52

zo te zien is het een electronische ontsteking.
Kun je alleen op brom of snor stand zetten.
maar denk je dat dit verschil uitmaakt?
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 19:52

Ik zag het al, dan is het misschien goedkoper om een goede cilinderset te halen. Al vind ik het een lastige keuze, ook omdat je een verkeerde moer op de krukas hebt zitten bij de ontsteking.
zal de tomos beter/harder lopen met een nieuwe cilinder?
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 apr 2011 19:55

gele of blauwe plaat?
en ja, met zo'n membraam loopt ie volgens mij wel beter.Spul is er niet voor niets gekomen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 apr 2011 20:01

gele of blauwe plaat?
en ja, met zo'n membraam loopt ie volgens mij wel beter.Spul is er niet voor niets gekomen.
heb een tomos s25, blauw kenteken dus
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 apr 2011 20:03

als je er een bromzuiger in drukt en de ontsteking op brom hebt staan, in combinatie met een 14/12 carb.....loopt ie net zo hard als een brom.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
92 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.