Berichtdoor Joren » 25 mei 2012 07:21
Ok, even snel een tutorial voor je. Als je het niet snapt kun je het misschien beter door iemand anders laten doen, er woont vast wel iemand van tomosforum bij jou in de buurt.
.1 Haal je ketting bij het visje los en verwijder je ketting.
.2 Haal je kickstart los.
.3 Haal je vliegwielkapje los.
.4 Sla met een platte schroevendraaier oid de borgclip van de moer van je voortandwiel plat, zodat je de moer los kan draaien.
.5 Draai je moer los met een bahco of waterpomp tang, als het niet lukt doordat de as meedraait moet je er even een schroevendraaier doorheen steken.
.6 Als je dit allemaal hebt gedaan houd je als het goed is een kale as en keerring over.
.7 Boor met een heel klein boortje (2mm ofzo ) een klein gaatje ergens in je keering. Doe dit voorzichtig want je wil niet in je lager gaan boren.
.8 Draai er nu een flinke schroef in, met een grote kop. Zet een tang op die schroef en met een beetje geweld trek je de keerring er zo uit.
.9 Als het goed is zit nu in de oude keerring of nog om de as een ijzeren buisje. Dit is de bus.
.10 Pak je nieuwe keering en bus, stop de bus ongeveer voor de helft in de keerring, en centreer het mooi op je as / carter.
Je kunt nu met een grote dop van een dopsleutel, een stuk buis, of weet ik het, als het maar rond is, de keering gelijkmatig in je carter slaan totdat hij (bijna) niet meer uitsteekt.
.11 zet alles weer op dezelfde manier inelkaar als je het uit elkaar hebt gehaald, en klaar.
Je kunt het beste je tomos op zijn zij leggen, of de olie eruit laten stromen anders word het echt een smeerboel.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor