Pagina 1 van 3
Olie lekkende
Geplaatst: 23 mei 2012 21:19
door Tieskattepies
Hoi mensen,
Volgens mij zijn hier al meerdere keren topics over geopend, maar ik ben zo noob dat ik het alsnog niet begrijp.
Mijn tomos lekt namelijk zwarte olie. Mijn achtervelg aan de kant van m'n ketting is ondertussen meer zwart dan oranje, en op de grond liggen ook al meerdere zwarte vlekjes.
Ik heb gelezen dat dit waarschijnlijk blok olie is. Dit kan komen door een lekke carter, of lekke pakking.
1. wat is een carter. 2. welke pakking hoe ziet dat er uit. (ja ik ben echt beginner)
En hoe ernstig is het als ik nu alsnog met m'n Tomos blijf rijden?
Het bijvullen snap ik ook niet, kan iemand mij vertellen welke kappen en bouten ik precies los moet maken? En met wat het precies bijgevuld moet worden.
Alvastr bedankt

Re: Olie lekkende
Geplaatst: 23 mei 2012 21:54
door 15melvin15
Waar je je cilinder inschuift is je carter.
De rechterkant is je versnellingsbakzijde en vermoed dat hij daar lekt.
Die pakking zul je moeten vervangen.
Bijvullen doe je dmv de schroef bovenop los te draaien en de schroef aan de zijkant los te draaien, dan bijvullen tot het aan de zijkant overstroomt (brommer moet hierbij rechtop staan dmv bokstandaard op een gelijke ondergrond dus geen drempel of gras ofzo)
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 00:23
door TheStealthSpy
Ik denk dat je een lekke vtw-keerring hebt.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 09:16
door Tieskattepies
Aangezien alles ok op mn ketting en vooral achtenvelg zien lijkt me dit inderdaad ook logischer. Is dit moeilijk te doen? En kan ik zo'n pakking gewoon bij jos Dijkman ofzo te kopen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 10:00
door ricardotaxxity
ja die kun je daar gewoon bestellen en anders kan dat gewoon bij elke brommer zaak, je voor tandwiel keering zal het zeker zijn ivm zwart wiel daar kun je dat gelijk aan zien
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 10:33
door Pascal
Haal dan gelijk een nieuwe afstandsbus, of hoe het ook heet, voor achter je vtw.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 16:09
door Joren
Je bent een nieuwe voortandwiel keerring en bus nodig. Kost geen drol en vervangen doe je in een half uurtje.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 21:39
door Tieskattepies
Oke top, bedankt voor de reacties.
Iemand die zich misschien verveelt en zin heeft om een klein tutorialtje te schrijven? Heb er de ballen verstand van haha.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 21:59
door 15melvin15
moer eraf draaien moer erop draaien. dat is je keerring verv. de bus weet ik zo niet
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 22:03
door Tieskattepies
Moet ik dit kopen ofzo?
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8328
echt geen flauw idee haha snap er geen drol van.

Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 22:11
door Pascal
Nee. Deze:

En deze:

Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 22:36
door Tieskattepies
Zijn die ook te vinden op Jos dijkman .nl?
Woon daar aardig in de buurt namelijk.
Hoop dat jullie me blijven helpen!! Echt super!
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 24 mei 2012 22:48
door Pascal
Heb ik ze niet op zien staan. Maar elke bromboer heeft ze wel liggen.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 25 mei 2012 07:21
door Joren
Ok, even snel een tutorial voor je. Als je het niet snapt kun je het misschien beter door iemand anders laten doen, er woont vast wel iemand van tomosforum bij jou in de buurt.
.1 Haal je ketting bij het visje los en verwijder je ketting.
.2 Haal je kickstart los.
.3 Haal je vliegwielkapje los.
.4 Sla met een platte schroevendraaier oid de borgclip van de moer van je voortandwiel plat, zodat je de moer los kan draaien.
.5 Draai je moer los met een bahco of waterpomp tang, als het niet lukt doordat de as meedraait moet je er even een schroevendraaier doorheen steken.
.6 Als je dit allemaal hebt gedaan houd je als het goed is een kale as en keerring over.
.7 Boor met een heel klein boortje (2mm ofzo ) een klein gaatje ergens in je keering. Doe dit voorzichtig want je wil niet in je lager gaan boren.
.8 Draai er nu een flinke schroef in, met een grote kop. Zet een tang op die schroef en met een beetje geweld trek je de keerring er zo uit.
.9 Als het goed is zit nu in de oude keerring of nog om de as een ijzeren buisje. Dit is de bus.
.10 Pak je nieuwe keering en bus, stop de bus ongeveer voor de helft in de keerring, en centreer het mooi op je as / carter.
Je kunt nu met een grote dop van een dopsleutel, een stuk buis, of weet ik het, als het maar rond is, de keering gelijkmatig in je carter slaan totdat hij (bijna) niet meer uitsteekt.
.11 zet alles weer op dezelfde manier inelkaar als je het uit elkaar hebt gehaald, en klaar.
Je kunt het beste je tomos op zijn zij leggen, of de olie eruit laten stromen anders word het echt een smeerboel.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 25 mei 2012 16:37
door Tieskattepies
Top, heel erg bedankt!
Klinkt toch nog niet heel eenvoudig, maar ik ga m'n best doen!
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 25 mei 2012 19:41
door 15melvin15
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=9153
Is het niet handiger als hij dit haalt ipv zelf de keerringen vervangen?
Of is dit een andere?
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 29 mei 2012 19:16
door Tieskattepies
Op josdijkman.nl staan er kapot veel:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... &catId=198
Welke maat moet ik hebben?
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 30 mei 2012 12:05
door 15melvin15
Ik heb je al exact de link gegeven van een moer+keerring.
Als je tomos onderdelen zoekt is het makkelijker om op tomos te klikken
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 30 mei 2012 22:33
door Cosmokramer
Je kunt het beste je tomos op zijn zij leggen, of de olie eruit laten stromen anders word het echt een smeerboel.
Als je 'm op z'n zij legt heb je kans dat de benzine er uit stroomt. Beter is het om eerst even de olie af te tappen. Als je al langere tijd met een lekke keerring hebt rondgereden ben je waarschijnlijk al aardig wat olie kwijtgeraakt, dus kun je het beste nadat de keerring vervangen is nieuwe tweetaktolie in je blok doen.
Re: Olie lekkende
Geplaatst: 31 mei 2012 13:34
door Tieskattepies
Ik heb net de Kickstart eraf kunnen halen, was al een hele klus voor mij haha.
Nu moet ik toch de carterkap eraf halen? Moet ik deze 2 losmaken?:

Ik krijg er namelijk totaal geen beweging in...