• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

voorvork tomos nieuw model

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 20 nov 2012 16:33

Welke Tomos model heb je? -
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds ik de keringen heb vervangen
Wat is het probleem? hoeveel olie mag er in een voorvork poot
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Welke Tomos model heb je? -
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds ik de keringen heb vervangen
Wat is het probleem? hoeveel olie mag er in een voorvork poot
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

hallo!

ik ben bezig met het vervangen van mijn keringen van mijn tomos is goed gelukt maar zou nou alleen graag willen weten hoeveel olie er nou in mag!! :) het gaat om zon nieuw model voorvork van tomos! hoor het graag!
Omhoog


hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 20 nov 2012 19:20

Beste teunbeun'of hoe je ook heten mag,
Ik ben in het bezit van enige detail- tekeningen van de moderne voorvork voor b.v.b. Yungster-Funtastic-maar ook een aantal andere tomosjes. Op een van deze tekeningen staat dat elke voorvorkbuis gevuld wordt met 100 cc SCHUIMVRIJE hydrauklic
olie. Normalerwijze vraag je deze in een garage. Dat de olie schuimvrij moet zijn is niet voor niks !! In garages voor landbouw-
machines verzuipen ze in deze olie. .

Groeten Hubert.
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 20 nov 2012 22:02

bedankt! maar heb het geprobeerd maar hij is nog veel ste slap heb ik dan mischien iets verkeerds in elkaar gezet? :?
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 20 nov 2012 22:34

Een fout is snel gemaakt Vooral indien je niet goed opgeschreven hebt hoe het zat.
Bijlagen
Nieuw-2.jpg
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 20 nov 2012 22:35

Aanklikken om te vergroten.

Groeten Hubert
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 20 nov 2012 22:56

De diverse onderdelen bevinden zich hoofdzakelijk onderin de onderste buis.
Bijlagen
IMG_0056.JPG
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 20 nov 2012 23:01

Nogmaals inkleuren voor de duidelijkheid. De getekende voorvork is door mij bij een bromfieshandelaar voor twee maanden
gehuurd.( 20 Euro) met de toestemming om te demonteren en weer te monteren.
Bijlagen
IMG_0057.JPG
IMG_0057.JPG
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 21 nov 2012 10:37

dankje wel! ik ga hem thuis weer uit elkaar halen en overnieuw volgens dat schema in elkaar zetten dan moet het goed zijn!
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 05 dec 2012 16:44

eindelijk alles af weinig tijd gehad maja! alles in elkaar olie erin enzo, als ik hem nu helemaal in veer blijft ie hangen en schiet ie nie terug??? waaar ligt dat aan?????
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 06 dec 2012 19:38

Beste teunbeun;

Als de buizen van een hydraulische voorvork verklemmen dan heb je dus met een mechanisch probleem te maken.

Ik denk in eerste instantie dat je bijvoorbeeld tussen de twee bevestigingsogen onderaan de buizen of te veel of te weinig
ringen of opvulbusjes gebruikt hebt. In dit geval trek je de buizen of naar binnen of naar buiten krom. Dit mag dus in ieder
geval NIET.. Vooral als de buizen al een beetje versleten zijn kunnen ze snel blijven hangen. Dit kun je dus eenvoudig
kotrolleren.Vul de afstand tussen je voorwiel en deze bevestigings-ogen zo presies mogelijk op met b.v.b.sluitringen.

Een mogelijkheid is ook dat je zelf of de vorige eigenaar met een waterpomptang een buis een beetje platbgedrukt heeft.
Ik denk hierbij aan de verchroomde buizen.Om dit te kontrolleren moet je de buizen met gevoel door je eromheen gesloten
hand laten glijden. Indien dit het geval is moet je dus een andere buis of buizen op de kop tikken. Op de tekening zie je een blauwe en een groene buis . Deze twee buizen lopen ( glijden )behoorlijk presies in elkaar. Heb je niet vergeten de opvulbusjes bovenop de lange veer te monteren. In dit geval zou namelijk de veer te kort zijn.Vooral goed schoon zonder zand etc, monteren.
Gr.Hubert
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 06 dec 2012 21:39

hartstike bedankt hier kan ik wat mee!! ik ga het morgen allemaal is controleren!! :)
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 07 dec 2012 07:41

Heb nog iets vergeten. Als het je bekend is dat met deze voorvork een botsing of een knal in een gemene kuil heeft plaats
gevonden dan wordt door het verbuigen van de verchroomde buizen betreffende buizen in de breedte iets groter. Ook als de verbuiging maar weinig is.. Dit is zelden te repareren.In dit geval moet je echt twee andere verchroomde buizen zoeken..
Het ziet er haast wel zo uit..Bij deze veel sucses. Groeten Hubert.
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 09 dec 2012 14:01

ik bedenk nu ineens er zit wel atf olie in de voorvork maar kan dat daar aan liggen?? dat ie blijft hangen??
Omhoog

teunbeun
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2012 16:12

Berichtdoor teunbeun » 09 dec 2012 18:42

of teveel olie?? :?
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem

Berichtdoor hubert123 » 09 dec 2012 22:06

Als je geen hydraulic olie gebruikt, dan werkt hoogstens de schokbreker niet omdat er schuim in dit systeem ontstaat.
schuim is lucht of gas belletjes en dus niet olie.Olie kun je namelijk niet in elkaar persen. schuimbelletjes dus wel.
Als je vork-benen niet terrug veren dan is of je veer te kort of kapot, , of de buizen verklemmen door metaal op metaal kontakt.
Demonteer toch nochmaals beide benen.,maak ze schoon met terpentine en probeer op de werkbank of ze vrij in elkaar schuiven en ook vrij in elkaar kunnen draaien. Als dit wel het geval is,zijn dus je buizen niet kapot.Haal toch bij een autogarage een kwart liter echte hydraulic olie. Ik heb dat ook gedaan, en moest niet eens iets betalen. Als je de passing van de buizen
wilt kontrolleren moet je wel de rubberen ringen even demonteren anders kun je niks voelen.De buizen moeten heel gemakkelijk
tot op de bodem in elkaar kunnen schuiven. Dus ook in verschillende posities verdraaien. Laat je niet aanpraten van olie is olie.
In de tijd van Napoleon mag dat zo geweest zijn. Zeker al meer dan 40 jaren hebben oliesoorten vele bijmengselen om het
voor een bepaald doel geschikt te maken.
Gr.Hubert
Omhoog

Oalgeerman
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2020 15:22

Berichtdoor Oalgeerman » 04 jun 2020 17:10

Gewoon voorvorkolie (motorzaak) is prima
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2020 19:00

Wauw. Zo'n kick heb ik nog niet eerder gezien.

Let even op de laatste postingdatum voordat je reageert.

Close.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.