• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

start slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 06 jun 2013 14:16

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2008?
Sinds wanneer speelt dit probleem? een week
Wat is het probleem? start slecht, houd de eerste 7 minuten in
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ivm ander defect nieuwe cylinder erop (door brommermzaak)

tomos a35 snor

De snor van mijn zoon liep niet goed, geprobeerd cylinder te verwijderen maar bout brak af in blok. Door brommerzaak nieuwe cylinder,zuiger en kop laten plaatsen, daarna heb ik het blok weer gemonteerd. Het probleem nu is dat hij bij koude start slecht start,niet stationair loopt en de eerste minuten heel veel inhoud. Na enkele minuten komt hij op gang en loopt verder goed.
Bijkomend probleem is dat de choke, niet werkt, vermoedelijk is deze verkeerd gemonteerd.
Iemand een idee wat ik kan doen om het slechte starten en het euvel te verhelpen dat het zo lang duurt eer hij goed op gang is?
alvast bedankt.
ps. heb het forum doorzocht, maar door de bomen het bos niet meer te vinden..

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 jun 2013 14:52

Koud slecht lopen is gewoon normaal hoor... Snap niet wat je daar raar aan vind eigenlijk.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 06 jun 2013 14:56

Koud slecht lopen is gewoon normaal hoor... Snap niet wat je daar raar aan vind eigenlijk.
Nou het rare is dat hij nauwelijks vooruit komt, best raar vind ik :)

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 jun 2013 15:33

Omdat hij koud is? Je zegt zelf dat hij het later goed doet dus dan is er niks aan de hand.

Je kan eventueel de kleur van je bougie checken maar in principe loopt geen enkele motor goed als hij koud is. Als dat wel het geval is dan zou hij het juist slecht doen als hij warm is.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 06 jun 2013 15:53

@Homoetje,

ik begrijp dat het motortje op temperatuur beter loopt dan als hij koud is. Maar zoals ik zojuist al aangaf, nadat hij eindelijk gestart is (misschien wel 10 keer aankicken) komt de snelheid niet hoger dan pak um beet 10 km per uur, en dat gedurende enkele minuten. (vol gas geven heeft tot gevolg dat de motor uitvalt) Dat lijkt mij toch niet goed, Mijn zoon is net terug en vertelde ook nog dat hij uitvalt als hij voor het stoplicht moet wachten zelfs met warme motor.
Wat denk ik zelf: wellicht is er een ander type cylinder opgelegd en voldoet de config tov de carb niet meer?
Ik weet echter niet hoe dit op te lossen.Ideeen/tips?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jun 2013 16:47

Zoals hierboven al wordt geopperd, kijk eens naar de kleur van de centrale bougie-electrode. Als deze wit-grijzig is of zwart/ vettig dan is er iets niet goed met de afstelling lucht-brandstof. Dit kan enerzijds komen door valse lucht (slechte aansluiting carburateur/ spruitstuk) of verkeerde sproeier of in sommige gevallen een slecht afgestelde ontsteking. Vwb de ontsteking is er bij de snor de ontsteking zo laat gezet dat de bougie nagenoeg altijd op of net voor BDP vonkt en dat drukt de snelheid. Door het verdraaien (=vervroegen) van de ontsteking kan dit gedrag verbeteren. Niet om harder te lopen maar om het verbrandingsproces meer volledig te laten verlopen voordat het de uitlaat wordt ingeblazen. Dit levert ook iets meer kracht op en dat komt misschien de eerste 7 minuten ten goede.

Vwb het geval uitvallen bij stationair kun je simpel oplossen door de schroef aan de zijkant van de carburateur iets verder in te draaien bij een lopende motor. De motor moet net zo hard stationair lopen dat het achterwiel stil blijft staan (koppeling mag niet aangrijpen).

Verder zou ik het probleem opnemen met degene die de cilinder e.d. erop heeft gezet. Ik begrijp dat voor de cilinderwissel deze problemen niet speelde?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 07 jun 2013 00:45

@shadowranger (mooie naam :) )De bougie is inderdaad wit-grijzig,Ik heb het luchtfilter er tijdens de instal van het motorblok afgehaald, en open gehad, misschien is dit niet goed terug geplaatst, volgens mij is de aansluiting op het spruitstuk wel goed.
Misschien is het filter zelf te vies? btw voor de plaatsing nieuwe cylinder was dit probleem er niet.Ik vermoed toch iets met de sproeier, er zit volgens mij een 52 of 54 in (weet ik niet meer precies, zal ik vanmiddag eens bekijken.Wat betreft de ontsteking, : vroegah toen ik nog jong was en nog op mijn Yamaha fs1 scheurde, had ik voel(maat) om deze correct af te stellen. Dat heb ik nu niet meer. Weet ook ff niet wat je met bdf bedoeld? is dat het vonk moment??
Wat betreft stationair kom ik er wel uit met die schroef, maar dan moet hij eerst "goed" lopen. Ben benieuwd of het aan de sproeier ligt en wat zou dan de juiste maat (ongeveer) moeten zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jun 2013 07:28

Wit-grijzig is inderdaad een te arm mengsel. Dit kan komen door te kleine sproeier of valse lucht. Dat laatste is makkelijk te vinden door met deo oid in de buurt van mogelijke lekkagepunten te spuiten. Mocht dat niets opleveren kan het nog zijn dat de krukaskeerring achter de ontstekingsplaat kapot is. Of er moet tijdens het rijden dikke, vettige witte rook zichtbaar zijn, dan is de versnellingsbakkkeerring defect Er wordt dan ATF verbrand, maar gezien de kleur van de bougie lijkt me dit nog niet het geval. Ik neem aan dat er nu een Dellortho SHA14/9 carburateur op zit met een standaard filter. Dat zou in principe goed moeten kunnen rijden met sproeier 50. Elke wijziging van een setup (sproeier/ luchtfilter of grootte van de carburateur en niet te vergeten uitlaat) is het noodzakelijk de afstelling opnieuw te controleren. Maar compenseer valse lucht nooit met een grotere sproeier! Tot slot, elke motor reageert anders op een bepaalde setup. Er kan dus geen exacte opgaven van sproeier gegeven worden. Waar de een met sproeier 52 rijdt, kan een ander met 49 toe. Kwestie van trail and error.

BDP is Bovenste Dode Punt en daarmee wordt bedoeld het punt dat de zuiger in zijn maximale hoogte staat voordat de richting wordt omgekeerd. Het afstellen van de ontsteking is een precies werkje, zeker met contactpunten. Een ontsteking die te vroeg staat geeft een vonk eerder af voordat de mechanische rotatie van het vliegwiel door het punt kan komen om de motor rond te laten draaien. Met andere woorden. De ontbranding is dan al volledig terwijl de zuiger nog in een opgaande beweging zit. Dit is niet de bedoeling om te kunnen rijden.

Electronische ontstekingen zijn makkelijker, zeker met de huidige 4-spoels ontstekingen waarbij streepjes in het carter zijn gemaakt om de snor- en bromstand aan te geven. Helaas is dat weer met dezelfde typen met pick-up unit niet meer mogelijk de ontsteking te veranderen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 08 jun 2013 13:47

@shadowranger Ik heb de sproeier vervangen voor een van 60, hij start nog niet best, vermoedelijk de bougie, maar als hij het eenmaal doet dan trek hij wel direct weg. Het probleem van het zeer langzame wegrijden in koude toestand is dus opgelost. Wel heb ik het idee dat hij, ook als hij warm is, nog iets inhoud. Ik zal een sproeier 62 proberen. Ander probleem? is dat ik het idee hebt dat er iets tikt,ratelt in de cylinder. Is dat het zogenaamde 4 takt probleem wat ik elders op dit fourm heb voorbij zien komen?Suggesties zijn weer welkom! :)

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 jun 2013 14:52

Welke sproeier zat er in voordat je hem veranderde naar 60?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 08 jun 2013 17:44

Welke sproeier zat er in voordat je hem veranderde naar 60?
Er zat een 52 in, maar er is een geheel nieuwe cylinder en zuiger opgezet.

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 jun 2013 17:55

dat is wel heel groot voor een snor. kun je es controleren op valse lucht zoals eerder aangegeven

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jun 2013 19:54

Zolang er niets aan de setup is veranderd hoef je geen andere sproeier te monteren. Maar ineens van 52 naar 60 is wat enthousiast imo. Zet de oude eens terug en kijk of je ergens valse lucht kan ontdekken. Dit lijkt me wel aan de orde. Eventueel kun je met stappen van 2 omhoog of omlaag proberen de

Het ratelen kunnen de zuigerveren zijn, dat is normaal dat je die wat hoort. Is de ratel weg als je gas geeft en de brommer moet gaan rijden? Dan is het de 1e versnellingskoppeling, en met name de diafragmaveer die de segmenten op spanning houdt naar het koppelingshart. Daar is een oplossing voor op het forum te vinden.

Verder kan het inhouden op top duiden op een ontstekingsissue. Dan staat de timing wat laat, dat had ik al uitgelegd in voorgaande post. Deze kun je eventueel wat verder met de klok mee draaien voor meer voorontsteking. Zie de wiki over het afstellen van ontstekingen.

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 08 jun 2013 23:44

Oke Buitertje en Shadowranger, ik ga morgen met deo aan de slag om valse lucht op te sporen.En ik zal, indien er geen valse lucht is, proberen de ontsteking iets aan te passen,Wordt vervolgd!

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 09 jun 2013 10:40

update: met deo naar valse lucht gezocht, resultaat: geen valse lucht te bekennen. Motor gestart, starte vrij vlot, 5 x kicken.
Toch heb ik nog het idee dat hij inhoud op volle snelheid, ook na gas terug(bijv in bocht) hapert hij even...

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 09 jun 2013 16:20

dit lijkt mij dat de ontsteking niet helemaal goed staat dit had ik namelijk ook met iets veranderde ontsteking

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowbiker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shadowbiker » 10 jun 2013 09:49

Hopelijk laatste update: Gisteren nogmaals een proefritje gemaakt, motor startte gelijk (koud)! Rijd direct goed weg, geen langzame start meer. Na ongeveer tien kilometer de bougie gecontroleerd, zag er goed uit, mooie koffie bruine kleur. Ik heb nog wel het gevoel dat hij iets inhoud, maar ja het is een snor he!
Ik wil Buitertje en Shadowranger heel erg bedanken voor hun goede tips en mocht het nodig zijn dat ik weer een beroep kan doen op jullie expertise! (ik hoop dat dat niet nodig is)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers