• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie lek bij voorste standwiel, maar niet de keerring

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 07 jun 2013 13:28

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2002 oid. ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vanaf de koop
Wat is het probleem? Lekt ATF olie bij voorste tandwiel, maar niet uit de keerring
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Keerring vervangen, olie er in, epoxy kit.

Hallo,

Ik wilde goedkoop A naar B vervoer, heb helaas een Tomos gekocht in niet de beste staat.
Er zijn een hoop problemen waarvan ik het meeste zelf wel kan oplossen.

Ik heb een vraag over het olielek bij de voorste tandwiel, ik heb de keerring vervangen om er achter te komen dat het daarna nog lekte, alles er weer af, heel het gebied was vettig en het lekt te langzaam om te zien, zo'n 50ml per dag gok ik ( klein plasje na een nachtje in de schuur). Schoongemaakt met remreiniger, en verder niet kunnen zien waar het precies lekte,

Dus ik heb een dikke laag ''epoxy steel'' over heel de keerring gedaan zodat hij aan de binnenkant (bij het busje) en buitenkant onmogelijk nog kon lekken. Tot mijn schrik lekte hij nog steeds.

Heb het wat beter bekeken en hij lekt niet vanuit de keerring, maar tussen het metalen busje en de as, hoe kan ik dit oplossen ?
Zie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Hij lekt dus niet vanaf het keerring gedeelte, maar echt van binnen uit de bus.

Busje niet goed in ? Of versleten ? OF is er een andere pakking of keerring rot ? Hoe kan ik mijn olielek oplossen, zou jammer zijn als ik heel het blokje moet vervangen... Weet verder niet heel veel van Tomos af, het is mijn eerste brommer en ik ben meer van de auto's...

Heb verder nog wat andere probleempjes maar dit is het meest noodzakelijk, wil niet mijn versnellingsbak verrot rijden...
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0
'93 Toyota Corolla E10 1.6 liftback

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 jun 2013 13:49

Je moet de keerring en die metalen bus vervangen dan lekt hij niet meer. Maar waarom heb je er epoxy op gedaan, beetje dom dit... :shock: Succes met die keerring eruit halen nu.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 07 jun 2013 14:18

Hoi,
Ik haal dat er zo weer af, zo sterk is t spul niet. Heb sowieso nog een nieuwe keerring liggen. Weet je zeker dat een nieuw busje het probleem oplost?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 07 jun 2013 14:41

ja je moet beide vervangen

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 jun 2013 15:32

En geen epoxy meer er op doen! Die keerring en die bus doen zijn werk wel als jij ze goed plaatst.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 07 jun 2013 16:19

Wat ik bedoelde is, komt het zeker weten door dat busje en niet door iets anders? Het busje zag er goed uit toen hij er uit was, slijt dat ding met de tijd ofzo ?

Epoxy was er op gedaan omdat ik dacht dat het lek bij de keerring was, ik zag vandaag pas dat het van de binnenkant komt, het zou in dat geval nu dicht zitten, voorheen dacht ik dat het bij de keerring lekte en aangezien ik hem had vervangen dacht ik even out of the box om dat ding in te sealen...

Maar ik haal morgen weer alle zooi er af en bestel gelijk zo'n busje. Kost allemaal geen drol gelukkig.

Bedankt voor de reacties :).
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jun 2013 18:49

Er is vaker gesproken over lekkage via de kickstartas. Op de foto zie ik dat daar vandaan komen. Er zit een o-ring in 1 van de lagers van het middentandwiel in de versnellingsbak die door slijtage teveel ruimte kan krijgen en op die manier lekkage kan optreden. Echter, die afstandbus is wel iets om eens nader naar te kijken, zeker in combinatie met de goedkope imitatie tandwielen die vaak net even iets dunner zijn dan de originele, waardoor je de moer niet strak genoeg kan aandraaien omdat je aan het eind van de draad zit.

De bus zit klem tussen de lagerschaal van het lager waar het middentandwiel in draait en het kettingwiel. Ik weet niet wat het effect is als deze eenmaal is aangedraaid of dat de breedte iets afneemt, net als een koperen afdichting van de aftapbout van de versnellingsbak. Als dit wel het geval zou zijn, kan het verklaren waarom men na hermontage last blijft houden van olielekkage bij het voorste kettingwiel.

Probeer eens een oude binnenband te verknippen (rond gat erin waar de kickstartas net doorheen kan (of lekker strak net als een coltrui)) en 5-10 mm groter dan de diameter van de bus. Deze monteren tussen bus en tandwiel. Misschien dat dat je lekkage opheft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 08 jun 2013 03:50

Bedankt, ik zal het wanneer ik het busje binnen heb proberen, eerst even nieuw busje en kijken of het nog lekt, zowel ga ik er een rubbertje tussen plaatsen zoals je zegt :).

Ik had echt pas net door dat het van binnen kwam en niet vanaf de keerring, toen ik het vastplakte dacht ik nog dat het lek bij de keerring zat vandaar dat ik het met epoxy dicht had ''gekit''.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 08 jun 2013 09:48

Bekend probleem idd. Ik heb er ook last van.
Keerring en busje vervangen mocht niet baten. Ik heb toen het busje van binnen vast gekit aan de as, dit heeft enige tijd gehouden.
Ik denk dat je inderdaad het best een o-ring kan pakken en deze tussen het busje en het middentandwiellager kan plaatsen.
Vervolgens ook het tandwiel met een o-ring of kit aan beide kanten oliedicht maken.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 jun 2013 13:34

Het kan eventueel ook komen door dunnere immitatie tandwielen, dan wordt de boel niet goed genoeg vast gedrukt. Oplossing: Stukje rubber tussen de borgplaat van het tandwiel en de moer monteren.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 16 jun 2013 20:46

Heb alles weer losgehaald, epoxy er af geschraapt.

Het nieuwe busje verschilde niet echt van t oude busje, voor zo ver ik kon zien zijn dat 5 verspilde euro's. Heb toch de nieuwe er op gedaan omdat ik geen zin had de oude epoxy vrij te maken :lol: .

Heb een O ring van een binnenband tussen de lager en het afstandbusje gedaan. En een 2e o ring tussen het voorste tandwiel en het busje. Uiteraard ook weer een nieuwe keerring. Alle oude olie die er nog in zat leeggelopen ( was aardig vies) en 230ml nieuwe ATF olie er in gedumpt.

Als hij nu nog steeds gaat lekken weet ik het ook niet meer, dan kit ik inderdaad heel de boel vast, ben er een beetje klaar mee :( . Heb nu genoeg uurtjes en onderdelen verspilt hieraan!

Ander probleem, mijn achterbrug heeft best wel veel speling, het probleem zit aan de rechterkant ( carb/luchtfilterzijde), de bout die de achterbrug aan het frame vast hoort te houden zit nogal veel beweging op, zit hier ook iets van een busje/lager in die ik moet vervangen, of zit de bout gewoon niet strak genoeg ? De Tomos is rijdbaar maar ik stoor mij aan de trillingen, ik wil gewoon een stabiel en soepel rijdende Tomos en niet dat ik het achterwiel van links naar rechts kan bewegen ten opzichte van de rest van de Tomos... Is het een duur grapje ?

EDIT: Ik zie dat zo'n bus maar 3 euro kost maar dat het een rotwerk is, great :x :cry: .
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 16 jun 2013 21:14

Dat is écht een klere werkje ja.
Beide trouwens. Laat even weten hoe het zit met de olie lek, ik ben ook van plan 2 oringen ertussen te proppen.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 17 jun 2013 15:03

Het ziet er naar uit dat de O ringen hun werk doen, mijn karterkap is wel vettig maar ik weet niet of hij dat niet al was voor het monteren.

Voorheen lag er namelijk altijd een plasje olie onder, de grond is nu droog onder de brommer!
Ik ga me er denk ik aan wagen en naar werk met de tomos vandaag, even kijken hoe het er na 2x4km rijden uit ziet... Heb gisteren alleen even een rondje om de kerk gedaan...
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 17 jun 2013 22:23

Heb zonder problemen heen en terug gereden naar werk, morgen even kijken of er nog een plasje komt maar ik denk het niet aangezien dat vannacht ook niet is gebeurt!

Blokje ging op de terugweg wel moeilijk aan, moest bijna vol gas geven en hij had volgens mij nog steeds niet genoeg brandstof, bij gas loslaten viel die uit, na 30 seconden ofzo was hij weer goed, alsof de brandstoftoevoer even was geblokkeerd oid. ??

Moet ik het benzinekraanje uit zetten of kan hij aan blijven als ik hem een paar uur laat staan of als hij in de schuur staat ?
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 jun 2013 00:31

Je benzinekraan kan gewoon open blijven staan als je hem niet gebruikt.

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 18 jun 2013 19:09

Ok bedankt, de tomos start inmiddels alleen vol gas, de boegie ziet er zo uit ( een beetje onder de olie) ?
Wat betekent dit ?
Afbeelding
Moet de carb schoonmaken ? Problemen met starten heb ik sinds ik er langere ritjes op maak nadat hij een tijdje stil heeft gestaan...
Of gewoon te rijk en kleinere sproeier ?
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2013 22:49

Kan te rijk zijn of een vervuilt luchtfilter. Maak alles eens schoon en kijk dan nog eens. Anders idd een maatje kleinere sproeier monteren.

Btw, mix je zelf of tank je brommix kant en klaar? Lijkt wel of er teveel olie in de brandstof zit. En check eens achter de uitlaat of er witte rook uit komt. Dat duidt op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbak.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 18 jun 2013 23:35

Kan te rijk zijn of een vervuilt luchtfilter. Maak alles eens schoon en kijk dan nog eens. Anders idd een maatje kleinere sproeier monteren.

Btw, mix je zelf of tank je brommix kant en klaar? Lijkt wel of er teveel olie in de brandstof zit. En check eens achter de uitlaat of er witte rook uit komt. Dat duidt op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbak.
Luchtfilter is vettig/olie-ig aan de kant van de carb dus dat kan heel goed wezen! Heb m recent natuurlijk ook er af gehad ivm. olie vullen, misschien dat het rubber/buis ding tussen de carb en filter nooit goed zat en hij gewoon daar valse lucht aanzoog van buiten het filter ? Omdat hij voorheen goed startte... Want nu had ik er expres wat meer op gelet dat dat goed aansloot bij het monteren van het filter...

Ik tank Shellina bij mijn lokale Shell.

Er komt geen rook uit de uitlaat, had ik al eerder op gelet! Hij stinkt wel een beetje in het begin maar totaal geen rook of blauwe wolken te zien.

Om nog bij te voegen, als hij eenmaal gaat, gaat hij wel lekker, ik haal 36 op gps wat qua snelheid mij prima bevalt voor een snor.

Hoe kan ik het schuim van het filter het beste schoonmaken ? Of is een nieuw filter algeheel misschien makkelijker ?

Ben er achter dat hij na max. 3x kicken altijd wel start als ik even vol gas geef op het begin, daarna alleen even 10-20 sec op half gas houden, en dan gaat hij daarna eigenlijk prima. Heb er vandaag overal en nergens mee gereden zeker wel 30 km...

Vind het een leuk ding, overal binnendoor, als ik bibeko blijf gaat het sneller dan met de auto 8) . Fietsen heb ik het al een paar jaar niet meer zo op, alleen als ik ga drinken en geen bob kan regelen wil ik mij daar nog wel eens in de maand of 2 aan wagen :lol: . Volgende Tomos zal ik ten minste weten waar ik op moet letten aangezien ik vrijwel alles er inmiddels af heb gehad behalve het blokje en inhoud :) .
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jun 2013 06:56

Schuim zou ik gewoon vervangen. Heb geen ervaring met schoonmaken, je zou kunnen proberen in wasbenzine te spoelen (in bakje knijpen en vocht opnemen zoals een spons in emmer) daarna goed laten drogen. Zeker geen agressievere middelen zoals thinner e.d. gebruiken, dan lost het op.

Shellina wordt in het apparaat gemixt, want de olie en benzine zitten in aparte tanks. Dit zou in principe goed moeten zijn, mits deze pomp goed onderhouden is, maar niemand weet wat er precies in die tanks zit en ik had met een pomp bij ons de ervaring dat de pomphouder niet al te nauwkeurig met de vulling omging, met als gevolg geen brommix, maar pure benzine in de tank en alle gevolgen!
Om eea uit te sluiten zou je eens kunnen proberen een eigen mix te maken met de exacte verhoudingen van benzine en om te kijken of er verbetering optreed (ook handig om vast te oefenen mocht deze pomp ooit verdwijnen).

Als de rubberen aansluiting niet goed zou zitten op de carburateur en valse lucht aanzuigt zou de bougie wit/ grijzig moeten zijn. Dat is dus niet het geval. Het wat moeilijk starten kan komen door de vette bougie. Die zou ik eens reinigen met remmenreiniger en de electroden en de ruimte naast de middenelectrode uitspuiten om alle vuil en vetresten te verwijderen. Bougie lijkt me op de foto te zien ook al wat ouder en ik zie slijtage op de middenelectrode (ronde kanten). Een nieuwe bougie kan soms verbetering geven. Is de opening tussen electrode en massa nog wel goed en niet teveel, want dan heeft de vonk ook moeite om over te springen. Eventueel zou je met de ontsteking nog wat kunnen doen door meer voorontsteking te zetten zodat de verbranding wat beter en vollediger verloopt.

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 20 jun 2013 05:56

*
Ik zal wel nieuw schuim kopen in dat geval.

De aansluiting van de carb>filter zat er volgens mij niet zo ver in zoals ik hem nu heb zitten.
De brommer startte een lange tijd goed, is pas slecht gaan starten nadat ik mijn olielek had opgelost ( en dus aan het filter heb gezeten). Ik heb er amper op gereden maar hij startte altijd in 1 a 2x zonder gas of choke, hij is pas slecht gaan starten toen ik langere ritjes begon te maken na ik dat olielek had gedicht... Maar goed ik zal het wel zien als ik eenmaal een nieuw filter heb.

Bougie is al vervangen op de dag dat ik die foto poste, op de foto is de oude. Maar echt verschil heb ik niet gemerkt sinds de nieuwe bougie... ( en bij de oude was de afstand iets groter, hij was naar mijn mening aan vervanging toe...)
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar