Wat is het bouwjaar? 2002 oid. ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vanaf de koop
Wat is het probleem? Lekt ATF olie bij voorste tandwiel, maar niet uit de keerring
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Keerring vervangen, olie er in, epoxy kit.
Hallo,
Ik wilde goedkoop A naar B vervoer, heb helaas een Tomos gekocht in niet de beste staat.
Er zijn een hoop problemen waarvan ik het meeste zelf wel kan oplossen.
Ik heb een vraag over het olielek bij de voorste tandwiel, ik heb de keerring vervangen om er achter te komen dat het daarna nog lekte, alles er weer af, heel het gebied was vettig en het lekt te langzaam om te zien, zo'n 50ml per dag gok ik ( klein plasje na een nachtje in de schuur). Schoongemaakt met remreiniger, en verder niet kunnen zien waar het precies lekte,
Dus ik heb een dikke laag ''epoxy steel'' over heel de keerring gedaan zodat hij aan de binnenkant (bij het busje) en buitenkant onmogelijk nog kon lekken. Tot mijn schrik lekte hij nog steeds.
Heb het wat beter bekeken en hij lekt niet vanuit de keerring, maar tussen het metalen busje en de as, hoe kan ik dit oplossen ?
Zie foto's:

Hij lekt dus niet vanaf het keerring gedeelte, maar echt van binnen uit de bus.
Busje niet goed in ? Of versleten ? OF is er een andere pakking of keerring rot ? Hoe kan ik mijn olielek oplossen, zou jammer zijn als ik heel het blokje moet vervangen... Weet verder niet heel veel van Tomos af, het is mijn eerste brommer en ik ben meer van de auto's...
Heb verder nog wat andere probleempjes maar dit is het meest noodzakelijk, wil niet mijn versnellingsbak verrot rijden...