• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Trekkracht Tomos aanpassen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Brundlefly
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jun 2013 00:22
  • Citeer

Berichtdoor Brundlefly » 28 aug 2013 16:29

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen
Wat is het probleem? Geen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Geen

Ik wil graag de trekkracht van mijn Tomos A35 aanpassen zonder al teveel moeite. Dat ik een klein onderdeel moet vervangen of dat ik een klein onderdeel moet verwijderen. Hij rijdt momenteel 33 km per uur, dus hij is al opgevoerd. Voor zover ik weet, is enkel de uitlaat vervangen en de achterste tandwiel.

Alle suggesties zijn welkom.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2013 17:41

Wat voor type is het (standaard snor of brom)? Wat is de rest van de setup (tandwielverhouding nu, carburateur, filter etc.). Wat voor ontsteking zit erop en hoe staat deze afgesteld. Zijn de begrenzers verwijderd (voor zover van toepassing)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Brundlefly
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jun 2013 00:22
  • Citeer

Berichtdoor Brundlefly » 28 aug 2013 18:59

Wat voor type is het (standaard snor of brom)? Wat is de rest van de setup (tandwielverhouding nu, carburateur, filter etc.). Wat voor ontsteking zit erop en hoe staat deze afgesteld. Zijn de begrenzers verwijderd (voor zover van toepassing)?
Het enige wat ik nu weet is dat het een snorfiets is, maar hoe controleer ik dit allemaal? Tandwielverhouding, carburateur, filter type ontsteking en de afstelling hiervan. En de begrenzers zitten er nog op.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2013 22:12

Als er nooit wat aan is gebeurd, en je eerste eigenaar bent mag je er idd vanuit gaan dat alles standaard snor is:

- Tandwielverhouding voor/ achter = 26/31 tand. Als je een ander tandwiel (kleiner) achter doet gaat de snelheid omhoog, maar lever je trekkracht in.
- Carburateur Dellortho 14/9 met sproeier 50 oid. Door een grotere carburateur te monteren (bromversie 14/12 spr. 54, of 15/15+ spr. ??) compenseer je enigszins het verlies aan trekkracht
- Begrenzers in spruitstuk en luchtfilter, deze zijn eruit te halen voor een betere "flow" van het lucht/ brandstofmengsel. De bromversies hebben iig GEEN begrenzingen.
- Gezien bouwjaar schat ik electronische ontsteking (kun je zien aan zwarte cdi unit achter linker motorkap), die kun je verstellen door de markering tussen de streepjes te verplaatsen (onderste = snor) voor een betere gasreactie en kracht
- Cilinderkop heeft bij snorversies een hap uit de compressiekamer. Door montage van een bromkop of HD kop krijg je meer compressie waardoor je trekkrachtverlies compenseert.
- Cilinder = 50cc. Montage van een grotere cilinder geeft meer volume van het te ontbranden mengsel, dus meer kracht.
- Nu zit er waarschijnlijk nog de standaard uitlaat onder met krul onder het blok. Deze is te vervangen door een standaard snel versie (wel de looks, maar zonder krul) of echte opvoeruitlaat. Diverse modellen zijn mogelijk.

Dit zijn beknopt de mogelijkheden, en van alles is informatie en how-to te vinden op het forum en in onze wiki sectie. Aan jou de keuze wat je te besteden hebt om eea te realiseren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 05 sep 2013 13:44

Een uitlaat monteren zonder s bocht scheeld al veel.
Als je nog een hd cilinderkop erop zet icm een power luchtfilter en een iets grotere sproeier loopt hij gemakkelijk 45 - 50 km per uur.
Zonder van allerlei begrenzingen weg te halen , is dit te halen.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 sep 2013 14:02

Een uitlaat monteren zonder s bocht scheeld al veel.
Als je nog een hd cilinderkop erop zet icm een power luchtfilter en een iets grotere sproeier loopt hij gemakkelijk 45 - 50 km per uur.
Zonder van allerlei begrenzingen weg te halen , is dit te halen.
Powerfilter is echt niet nodig op een setup zoals die.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 05 sep 2013 14:16

Hij trekt er wel harder door.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 05 sep 2013 14:35

op een std setup ga je er niet heel veel van vernemen en gaat je verbruik omhoog en meer lawaai

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 sep 2013 14:59

Hij trekt er wel harder door.
Op zo`n setup is dat te verwaarlozen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 06 sep 2013 15:23

Ben ik niet mee eens.
Voordat ik een power filter erop had zitten trok hij gewoon normaal tot de 20 km/u en dan ging hij langzaam naar zijn top.
Nu met power filter blijft hij trekken tot aan zijn top en ook wat harder , en het gas geven is ook vele malen directer geworden , dus als ik gas geef gaat hij er als een speer vandoor.
Wel heb je meer lawaai dat dan weer wel , en verbruik ??? nooit op gelet eigenlijk :)
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 sep 2013 15:50

Ben ik niet mee eens.
Voordat ik een power filter erop had zitten trok hij gewoon normaal tot de 20 km/u en dan ging hij langzaam naar zijn top.
Nu met power filter blijft hij trekken tot aan zijn top en ook wat harder , en het gas geven is ook vele malen directer geworden , dus als ik gas geef gaat hij er als een speer vandoor.
Wel heb je meer lawaai dat dan weer wel , en verbruik ??? nooit op gelet eigenlijk :)
Moet je beter leren afstellen, is gewoon puur omdat hij slecht afgesteld was met je standaard filter. :wink:

Powerfilter is echt nutteloos op een 50cc met brom uitlaat of standaard snel met 9 of 12mm carburateur. Beter kan je dan gewoon je luchtfilter ontgrenzen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.