• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 start niet na revisie, liep ervoor ook niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 05 sep 2013 20:23

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? vanaf het begin
Wat is het probleem? tomos start niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nieuwe bloklagers, nieuwe keeringen, nieuwe pakkingen, nieuwe contacpuntjes, nieuwe condensator, nieuwe cilinder met zuiger, nieuwe bougie, nieuw spruitstuk met membraan

Goedenavond,

ik zit met een probleem en raak het spoor compleet bijster.
Ik heb een brommer gekregen van een maat welke niet liep. Toen besloot ik om het blok eens goed op te knappen.

Het gaat hier om de volgende setup:
a52 carters single speed
a35/a3 dmp 50cc cilinder met s25 cilinderkop(omdat er een s25 cilinder+kop bij zat toen ik de tomos kreeg)
Dellorto sha 14/12 carburateur, sproeier 48
Standaard iskra contactpuntenontsteking met vliegwiel(vliegwiel met 3 gleuven erin)
Standaard uitlaat.

Eenmaal alles in elkaar gezet wil de brommer maar niet starten, hij vonkt wel. Heel af en toe hoor ik een plofje van brandstof dat ontsteekt. Voor de rest heb ik de hele tijd het gevoel dat de brandstof(als er al brandstof in de cilinder komt) niet ontbrandt.

Ik zit zelf te denken aan een paar mogelijke oorzaken:
Carburateur die niet goed werkt?
S25 cilinderkop die misschien niet werkt op een a35/a3 50cc dmp cilinder?
Ontsteking?

Het zou hartstikke fijn zijn als jullie, met veel meer ervaring, eens een blik willen werpen naar dit verhaal!

Als er vragen zijn, hoor ik het graag!
Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door jaap michorius op 06 sep 2013 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 05 sep 2013 23:32

word de bougie nat? je zou eens een dopje mengsmering in de kop kunnen doen en kijken of hij dan loopt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 06 sep 2013 08:50

Zuiger toevallig niet verkeerd om geplaatst? Pijltje moet naar beneden.
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 06 sep 2013 09:25

word de bougie nat? je zou eens een dopje mengsmering in de kop kunnen doen en kijken of hij dan loopt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Zojuist geprobeerd met een dopje mengsmering, geen reactie van de tomos. Bougie was wel nat, maar dat kan uiteraard ook komen door de mengsmering die ik erin heb gegoten
Zuiger toevallig niet verkeerd om geplaatst? Pijltje moet naar beneden.
Zuiger in de juiste positie gemonteerd, spoelpoorten in de zuiger naar de inlaat kant gericht en de pijl naar de uitlaat, zuigerveerslotjes ook naar de uitlaat gericht, kan niet missen
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 06 sep 2013 11:53

Welke uitlaat zit erop?
Btw cilinderkop maakt niet uit. dan kan je dat alvast uitsluiten
En is de ontsteking wel goed afgesteld. als hij op de verkeerde tijd vonkt. wil hij ook niet lopen :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 06 sep 2013 12:57

Welke uitlaat zit erop?
Btw cilinderkop maakt niet uit. dan kan je dat alvast uitsluiten
En is de ontsteking wel goed afgesteld. als hij op de verkeerde tijd vonkt. wil hij ook niet lopen :wink:
Uitlaat is de standaard tomos uitlaat, chroom met demonteerbare demper.
Ontsteking staat nu op ongeveer 0,8mm voorontsteking(met schuifmaat gemeten, dus niet 100% accuraat)
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 sep 2013 13:04

Ik zou om het uit te sluiten nog een nieuwe bougie er in doen. Kan namelijk zijn dat de vonk niet krachtig genoeg is. ( Geel in plaats van blauwe vonk )
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 06 sep 2013 13:15

Ik zou om het uit te sluiten nog een nieuwe bougie er in doen. Kan namelijk zijn dat de vonk niet krachtig genoeg is. ( Geel in plaats van blauwe vonk )
Op dit moment zit er een nieuwe bougie in(b6hs NGK) en heb nog 2 andere bougies liggen, allemaal hetzelfde resultaat
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 06 sep 2013 14:31

Krijg steeds meer het idee dat het aan de brandstoftoevoer ligt.
Hij vonkt prima, compressie is goed, uitlaat is niet verstopt, valse lucht pakt ie ook niet.
Dan blijft naar mijn weten de carburateur zo'n beetje over.
Het vlotterbakje loopt echter wel netjes vol en de sproeier is ook niet verstopt.

Ff op zoek naar iemand uit de buurt die een carburateur heeft liggen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 sep 2013 15:51

Wat voor membraam zit er in?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 sep 2013 17:05

nee er zit geen probleem in het brandstof systeem want dan had hij gelopen op het beetje mengsmering dat je erin goor

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2013 16:43

Sproeier is te klein. In de 14/12 hoort standaard al 54. Monteer die maar eens, dan gaat het denk ik wel beter.

Wat voor type zuiger heb je gemonteerd? Dicht of met inlaatsleuven? Bij het laatste horen de openingen naar de inlaat te zitten, en op de dichte staat een pijl die moet wijzen naar de uitlaatpoort. Anders gaan de zuigerveren direct in de poorten happen en kunnen ze afbreken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 10 sep 2013 14:55

Wat voor membraam zit er in?
Standaard membraam van tomoshop, geen malossi.
nee er zit geen probleem in het brandstof systeem want dan had hij gelopen op het beetje mengsmering dat je erin goor

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
ik heb het ondertussen ook geprobeerd met een andere carburateur en je hebt gelijk wat betreft het brandstof systeem! nog steeds wil de tomos niet starten.
Sproeier is te klein. In de 14/12 hoort standaard al 54. Monteer die maar eens, dan gaat het denk ik wel beter.

Wat voor type zuiger heb je gemonteerd? Dicht of met inlaatsleuven? Bij het laatste horen de openingen naar de inlaat te zitten, en op de dichte staat een pijl die moet wijzen naar de uitlaatpoort. Anders gaan de zuigerveren direct in de poorten happen en kunnen ze afbreken.
Zuiger is met sleuven, sleuven zijn ook richting inlaat gericht, dus de zuiger is goed gemonteerd.
Ik zal eens kijken of de sproeier het verschil maakt, bedankt!
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 10 sep 2013 15:18

sproeier is het ook niet want dan had hij ook gelopen op dat beetje benzine. ik denk dat er iets mis is met de ontsteking oid niks met brandstof

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 11 sep 2013 10:43

IK snap even 1 dingetje niet.
Je hebt het over een s25 cilinder, maar met een membraam.
Zit er een ei-cilinder op, of een vierkante?

Als je sproeier te klein is, moet hij wel kunnen starten op de choke met het gas dicht. Zodra je gas geeft slaat hij dan meteen af.

Ik vermoed, dat je een te kleine sproeier hebt, maar ook dat het gaatje voor de stationaire loop dicht zit.

Het gaatje zit in het midden van het platte kantje.

Afbeelding
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 11 sep 2013 13:34

sproeier is het ook niet want dan had hij ook gelopen op dat beetje benzine. ik denk dat er iets mis is met de ontsteking oid niks met brandstof

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Dat zou misschien kunnen, maar ik heb nu sproeier 56 erin gedaan en de bougie slaat nog steeds niet nat. Zal ik nog groter moeten gaan? 't is een standaard brommer, niet opgevoerd oid. Ik heb zelf niet veel verstand van elektronica bij de tomos, maar de bougie vonkt, mooie blauwe vonk en naar mijn weten staat de ontsteking ook op tijd.
IK snap even 1 dingetje niet.
Je hebt het over een s25 cilinder, maar met een membraam.
Zit er een ei-cilinder op, of een vierkante?

Als je sproeier te klein is, moet hij wel kunnen starten op de choke met het gas dicht. Zodra je gas geeft slaat hij dan meteen af.

Ik vermoed, dat je een te kleine sproeier hebt, maar ook dat het gaatje voor de stationaire loop dicht zit.

Het gaatje zit in het midden van het platte kantje.

Afbeelding
Het ging over een s25 cilinderkop op een a35/a3 cilinder, toevallig heb ik vandaag van een maat van mij een puch maxi hd kop kunnen proberen. Zonder resultaat, droge bougie.

Ik zal het gaatje eens proberen open te krijgen als hij verstopt zit! Bedankt:)
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 11 sep 2013 17:05

ik moet mezelf even corrigeren, ik kom tot de ontdekking dat er een 14/9 carburateur op zit en geen 14/12.
Blijkbaar moet ik als de tomos loopt eerst langs de hans anders rijden
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2013 13:16

Kun je kijken naar het spruitstuk? Zit daar een extra aansluiting op voor bijvoorbeeld een oliekanaal en is deze afgedicht mbv een schroefje of is deze volledig dicht en origineel?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jaap michorius
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2013 19:50
  • Citeer

Berichtdoor jaap michorius » 12 sep 2013 16:08

Kun je kijken naar het spruitstuk? Zit daar een extra aansluiting op voor bijvoorbeeld een oliekanaal en is deze afgedicht mbv een schroefje of is deze volledig dicht en origineel?
Op het schuine 15mm spruitstuk zit inderdaad een extra aansluiting, maar deze is netjes afgedicht middels een boutje.

Nu heb ik het volgende op dit moment gemonteerd:
Puch maxi hd kop op een 50cc dmp cilinder(met kop- en voetpakking)
Sproeier 56 in de 14/9 carburateur
Schuin 15mm spruitstuk met membraam
Standaard uitlaat

Gister wou de tomos zowaar starten op choke toen ik de uitlaat ff had gedemonteerd, hij liep niet lang en viel na een seconde of 6 ook weer uit. Uitlaat er weer op gezet en hij wou weer niet starten. Uilaat er weer af en hij startte weer op choke, maar wederom na een paar seconden weer uitgevallen. Na een paar keer gestart te zijn wou hij ook niet meer starten met choke zonder uitlaat!

Conclusie: Uitlaat niet goed?

Wat zegt het feit dat de tomos na een paar seconden weer uitvalt EN na een paar startpogingen niet meer aan wil op choke? Nog een te kleine sproeier? Of valse lucht ergens?

Vindt het al een vrij grote sproeier voor deze setup namelijk, maar misschien omdat er een kleine carburateur op zit moet je een iets grotere sproeier nemen? Zit te denken aan een setje sproeiers van 60 tot 74 oid
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 13 sep 2013 10:01

Ik heb deze topic ff snel bekeken ,
en wat mij opvalt is die foto van een carb... is dat de carb die je nu er onder hebt hangen ?

Je gebruikt een 15mm spruitstuk dus die teflon vulbus komt te vervallen ,
maar zit die zwarte rubberen ring nog wel in de carb waar de spruitstuk in komt ?

Check eens op valse lucht ( DEO-test )

een 14/9 carb heeft een sproeier tussen 49 en 51 .


Ook zou ik mits het geen koptikker oplevert de koppakking laten vervallen.

Tevens weet ik dat wanneer je de begrenzers er bij een Tomos snor er uit haalt ,
dat de motor gelijk heel anders tot bijna niet loopt ,
misschien dat de 15 mm spruitstuk voor deze setup overdone is.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.