• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Flexer stottert en geen vermogen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
pragtich
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor pragtich » 29 dec 2013 17:45

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? Mid jaren 90
Sinds wanneer speelt dit probleem? Mid November plotseling begonnen
Wat is het probleem? Stottert/pruttelt bij lage toeren en geen vermogen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Al maanden niet, in Mei tandwielkeerring en vulbus vervangen. Maart zuiger vervangen, vraagtekenveer & nieuwe ketting en tandwielen (bromboer). Daarna 1000km gereden zonder problemen.

Ontgrensd spruitstuk, sproeier 60, Proma GP, vtw 26, atw 24
Wat is het bouwjaar? Gok mid jaren 90 (el. ontsteking, maar voor de kentekens)

Hallo,
Ik weet zelf niet meer waar ik het moet zoeken. Op een dag liep mijn Flexer ineens beroerd: hij stottert en pruttelt, en levert nauwelijks vermogen. 

Gek genoeg, als ik hem toch boven de 35 km/u weet te krijgen, gaat ie ineens normaal lopen en trekt ie netjes door naar plm 50 km/u. Remmen en het is weer mis.

Ik heb het idee dat de choke geen verschil maakt aan of uit, maar zodra ik de choke eraf klik, loopt de motor vaak korte tijd goed genoeg om door te versnellen. 

De brommer start prima (2x trappen) en loopt ook super stationair.

Omdat ik al een tijd dacht dat de keerringen slecht werden, heb ik meteen beide krukaskeerringen vervangen. Ook vond ik een restje oude voetpakking, die denk ik al sinds de zuiger vervanging ertussen heeft gezeten. Met nieuwe pakkingen weer gemonteerd met geen verschil in het stotteren (compressie is wel veel beter). Uitlaat uitgekrabd: is zwart maar zeker niet verstopt. Uitlaatflens gevlakt en een dikke pakking ertussen gedaan. Luchtfilter vervangen. Bougie vervangen en van beide einden van de bougiekabel een paar cm afgeknipt. Carburetteur schoongemaakt, nieuwe pakkingen erin en vlotternaald vervangen. Geprobeerd met alle even sproeiers tussen 52 en 60 (vanwege de gedichte lekken). Deotest laat niks bijzonders zien.

Wat kan dit zijn? Ik weet het niet meer. Wat moet mijn volgende stap zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2013 10:03

...maar zodra ik de choke eraf klik, loopt de motor vaak korte tijd goed genoeg om door te versnellen.
Hieruit blijkt dat er ergens valse lucht wordt getrokken. Meestal is dit op de aansluiting carburateur/ spruitstuk waarbij de carburateur niet goed op het spruitstuk zit. Door de choke krijgt de motor even meer brandstof door de lucht aangeboden waardoor deze beter loopt. Check dat even.

Uitlaatdemper is ook koolvrij gemaakt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

pragtich
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor pragtich » 30 dec 2013 19:35

Zo zie je maar: precies de goede plek, het beginners forum :)

Blijkbaar heb ik met het vervangen van de pakkingen in de carburateur, de verkeerde afdichting in de spruitstuk aansluiting gedaan. Er zaten er ook meerdere bij, was niet direct duidelijk welke te nemen. Maar een andere erin gezet (met een getrapt profiel) en het grootste deel van de problemen lijkt over! :D
Wel nog een beetje 4takten en af en toe een plofje, maar dat zal een geval van de juiste sproeier kiezen zijn, hoop ik.

Dank.

Wel blijf ik met twee vragen zitten:
1. Waarom werkte de deo test niet? Ik heb hem vandaag nogeens over gedaan, gericht op de spleet vd carburetteur, en nul komma niks reactie.
2. Wat kan er gebeurd zijn dat er van de ene dag op de andere zo'n groot luchtlek ontstaan is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2013 20:09

4-takten en ploffen kan ook door een afstelling komen van de ontsteking. Als je de 4-spoels versie hebt (electronisch) kun je die naar de bromstand zetten (rechtsom draaien tussen de 2 streepjes in het carter, zie ook wiki). Eventueel finetunen met sproeier, kijk hiervoor naar de kleur van je bougie-elektroden.

Pakking/ afdichting kan niet goed gezeten hebben. Dan sluit ie wel de luchtspleet af, maar trekt ie ergens anders valse lucht. Niet in alle gevallen kan door de deotest iets gevonden worden. En door trillingen van de motor en het niet goed vastgedraaid hebben van de bout waarmee de carburateur op het spruitstuk zit kan van het ene op het andere moment problemen veroorzaken als de onderdelen van elkaar wijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers