Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? Mid jaren 90
Sinds wanneer speelt dit probleem? Mid November plotseling begonnen
Wat is het probleem? Stottert/pruttelt bij lage toeren en geen vermogen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Al maanden niet, in Mei tandwielkeerring en vulbus vervangen. Maart zuiger vervangen, vraagtekenveer & nieuwe ketting en tandwielen (bromboer). Daarna 1000km gereden zonder problemen.
Ontgrensd spruitstuk, sproeier 60, Proma GP, vtw 26, atw 24
Wat is het bouwjaar? Gok mid jaren 90 (el. ontsteking, maar voor de kentekens)
Hallo,
Ik weet zelf niet meer waar ik het moet zoeken. Op een dag liep mijn Flexer ineens beroerd: hij stottert en pruttelt, en levert nauwelijks vermogen.
Gek genoeg, als ik hem toch boven de 35 km/u weet te krijgen, gaat ie ineens normaal lopen en trekt ie netjes door naar plm 50 km/u. Remmen en het is weer mis.
Ik heb het idee dat de choke geen verschil maakt aan of uit, maar zodra ik de choke eraf klik, loopt de motor vaak korte tijd goed genoeg om door te versnellen.
De brommer start prima (2x trappen) en loopt ook super stationair.
Omdat ik al een tijd dacht dat de keerringen slecht werden, heb ik meteen beide krukaskeerringen vervangen. Ook vond ik een restje oude voetpakking, die denk ik al sinds de zuiger vervanging ertussen heeft gezeten. Met nieuwe pakkingen weer gemonteerd met geen verschil in het stotteren (compressie is wel veel beter). Uitlaat uitgekrabd: is zwart maar zeker niet verstopt. Uitlaatflens gevlakt en een dikke pakking ertussen gedaan. Luchtfilter vervangen. Bougie vervangen en van beide einden van de bougiekabel een paar cm afgeknipt. Carburetteur schoongemaakt, nieuwe pakkingen erin en vlotternaald vervangen. Geprobeerd met alle even sproeiers tussen 52 en 60 (vanwege de gedichte lekken). Deotest laat niks bijzonders zien.
Wat kan dit zijn? Ik weet het niet meer. Wat moet mijn volgende stap zijn?