• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos valt uit na 1 km, onregelmatig

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 21 jan 2014 19:41

Welke Tomos model heb je? luxe/a35
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? 3 weken
Wat is het probleem? tomos valt ineens stil, lijkt alsof ie verzuipt na 500m, 1km, en ik sta dan heel lang stil voordat ik m weer aan de praat heb.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? bougie bekeken, prima koffie bruin

Hallo,

ik heb sinds een week of 2-3 dat mijn tomos na een bepaalde tijd stil valt. Ik sta dan een lange tijd te starten (e-start/kickstart) voordat ik m weer aan de praat heb. Bougie is prima koffie-bruin. Wat kan het zijn? Las iets over een tankdop. Heb zoiets als dit (http://www.fredmotoren.nl/shopfm/images ... p%20mb.jpg) maar dan zonder slot.

Gebeurt ook pas wanneer ik mn benzinekraan opendraai en ik er even mee rijdt.

Wie kan me helpen?

Groet,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jan 2014 01:24

Heb je een rond frame of "vierkant" tankframe? In het eerste geval zit er een vacuümklepje onder het zadel in het frame. Die kan soms vastzitten. Druk die eens in als je weer last heb van die storing. Deze werkt ook voor het tanken (zie eerdere posten hierover igv te weinig benzine in de tank krijgen).

Vwb de tankdop, daarin zit ook een membraan, wat ervoor zorgt dat er geen vacuüm kan ontstaan. Als deze niet goed werkt kan het dus voorkomen dat de brandstof in de tank niet in de carburateur komt door dat vacuüm. Ook hier weer dezelfde opmerking: draai de dop eens langzaam los en luister naar sis of aanzuiggeluid. Dan kun je bepalen of er wel of geen vacuüm wordt gecreëerd. Als je het vacuüm hebt verholpen, kun je daarna wel meteen weer rijden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 22 jan 2014 11:23

Ik zal t proberen, heb echter pas van 't weekend tijd om te kijken of het daaraan ligt. Kan het ook zijn dat een onderdeel (weet mijn god niet welk onderdeel) te veel benzine krijgt?

Want als ik merk dat ie uitvalt, kan ik wel gas geven en dan hoor ik ook dat ik gas geef, alleen hij heeft dan geen power meer ofzo...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jan 2014 12:46

Kan ook zijn idd dat ie verzuipt, oftewel teveel krijgt door een verkeerde afstelling of onderbreking van het elektrisch deel naar de bougie. Klinkt het hetzelfde als dat je de motor uitzet dmv de knop op je stuur? (bwoaap...)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 22 jan 2014 12:54

Zo kan je het wel 't beste omschrijven ja (bwoaap). Wat moet ik (laten) controleren?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jan 2014 18:40

Dan lijkt het wel alsof de vonk van de bougie wegvalt. Zeg maar net als een draadbreuk maar dat komt mij niet over bij een juiste kleur van de bougie. Je zou eens een nieuwe bougie kunnen proberen om te zien of de problemen daarmee verholpen zijn. Sosm is het zoiets lulligs en er wordt geadviseerd deze 1x per jaar te vervangen of met 1500 km.

Verder kan de aansluiting van bougiekabel in de dop en op de bobine wat slecht zijn waardoor er teveel overgangsweerstand wordt gecreëerd. Zolang de kabel lang genoeg is kun je een stukje afknippen totdat je voldoende kopervezels ziet en schroef deze weer in dop/ bobine. Overigens, die laatste kan zonder massa niet werken. Check ook of de massa nog goed vast zit op het frame.

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 22 jan 2014 19:03

Ik ben echt een leek voor wat betreft op technisch gebied, maar een bougie wordt dus niet alleen gebruikt voor t starten (de vonk)?

Ik heb namelijk moeite met starten vwb de motor starten, de elek start doet het wel gewoon, je hoort m 'proberen' te starten zeg maar, alleen omdat de motor weigert (op dat moment, na een aantal keer elek/kick start werkt ie weer) start ie niet

De bougie is nog redelijk nieuw volgens mij. Kan er ergens anders niet iets verkeerd afgesteld zijn waardoor er te veel benzine binnenkomt? caburateur oid?
gr.

ericje627
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ericje627 » 22 jan 2014 22:47

Je bougie wordt altijd gebruikt, ook als je aan het rijden bent. Dan zorgt deze namelijk voor de vonk welke het brandstofmengsel tot ontbranding brengt.
Tomos A3-B (1990)

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 22 jan 2014 22:49

ah oke, weer een stap verder.

Ik zag wel dat het schroefdraad aan het begin van de bougie redelijk vettig(zwart) was. Kan dat er ook mee te maken hebben?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jan 2014 22:40

Als je rijdt, heb je dan ook witte rook (geen condens vanwege de koude omstandigheden) uit de uitlaat? Dat kan duiden op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde.

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 24 jan 2014 08:49

Rook is blauwachtig alleen aan t begin als ie nog koud is. Ik zal eens een blik werpen op de bobine.
Groet

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 03 feb 2014 16:15

Kan het te maken hebben met dat de motor van de tomos té koud is (m.a.w. ik moet dus eerst de motor warmdraaien?)

Ik doe namelijk vaak starten, wegrijden...dan weet ik wel dat ie koud is, en dat merk je dan ook met rijden dat ie niet door wil naar de 2e versnelling. Maar kan het daardoor komen dat ie dan ook afslaat na bepaalde (k)m?

Zo ja, hoelang dan warm laten draaien?
Groet,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2014 17:46

Choke gebruiken is bij deze temperaturen wel nodig, echt warmdraaien niet. Als je de motor start en je niet meteen volgas wegrijdt, blijft de choke er wel op staan. Als je eenmaal op gang bent kun je de gashendel wel zover opendraaien dat de choke eraf klikt en daarna gewoon blijven rijden. Dit scheelt weer warmdraaien. En als je de motor even op de choke laat draaien is deze snel genoeg op temperatuur om op een gegeven moment deze er weer af te halen, dat hoor je wel.

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 03 feb 2014 19:21

Het kan dus zo zijn dat de tomos na een aantal (k)meters uitvalt doordat ik (zonder choke) de brommer start en direct wegrijd? Las ook iets over dichtslibben en heb wat contacten gezocht met een kenner, kan ook dat de mengsmeer te vet is. Hoe is dit eventueel op te lossen? Groet,

mvd89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mvd89 » 05 apr 2014 10:42

Heb inmiddels de bougie vervangen (bougie 6), maar ik lees een en ander over andere sproeier. Het uitvallen is nog niet verholpen, maar het is net alsof ik de knop omzet op m'n stuur als ik de tomos wil uitzetten.

Zit nu een (standaard?) 49 op. Moet ik een andere plaatsen?

Heb vooral dat ie BRRRR doet op top. Tomos valt vooral uit na lange tijd vol gas.

De luchtfilter die ik heb is net zoals deze: http://i50.tinypic.com/28u7h3a.jpg

Iemand?

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 05 apr 2014 17:17

raar verhaal!!...als hij koud is dan start hij goed en na langere tijd vol gas rijden slaat hij af.
dat bwooop geluid maakt hij ook als je bv met koud start op de stander vol gas geeft en je drukt de uit knop in.
dat geluid krijg je alleen als je vol gas rijd en er geen vonk meer is.
het zit um duidelijk in je electrisch systeem, ik zou dat laten doormeten.
afhankelijk van model is het je cdi die doorslaat als hij warm is, of de bobine.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers