• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

blok lekt (pakking wel vervangen) 2de versnelling speling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gerard030
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerard030 » 04 jul 2014 14:40

Welke Tomos model heb je? tomos snor Quadro
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds ik alles weer in elkaar heb gezet
Wat is het probleem? lekt en ratelt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? 2x cilinder nu brom cilinder met snor kop voor de rest is alles los geweest

Hallo,

ik ben nieuw op het forum en heb al voor me vragen het 1 en ander opgezocht maar kom er nog niet helemaal uit

paar weken geleden heb ik een tomos gekocht om hem een beetje op te knappen, uiterlijk is helemaal klaar (gewoon origineel)
alleen motorische zijn er wat problemen,

Bij het vervangen van mij olie zag ik met het los draaien van de bout dat er bijna niks aan olie in me blok zat, en als ik aan de 2de tandwiel voel (grote) dan zit er speling op, op het forum staat een hoop dat het zo hoort en dat het weg is als je de carterkap erop zet. maar ik bedoel hierbij alleen het tandwiel ten opzichte van de as. weet iemand of dit een kwestie is van aandraaien

2de probleem is dat het blokje lekt tussen de rand waar de pakking zit, ik heb er een nieuwe pakking opgedaan en nog lekt er olie tussen door. de randen waar de pakking op komt te liggen zijn helemaal schoongemaakt en is helemaal glad ook de bouten zitten goed vast (kwart slag voor het doldraaien :P )
ik zag bij het los halen dat er geen ringetjes naar de moer op de as zaten en die heb ik gekocht.
voor mij een raadsel dat de olie alsnog langs de pakking loopt
ik heb al vloeibare pakking gehaald maar wacht nog even of iemand wat meer weet hierover

en als laatst merk ik net iets onder de topsnelheid dat de brommer een raar bijgeluid geeft, een soort trilling.
bij gas los laten hoor je het nog dus het is geen lekke uitlaat en het is bij bijvoorbeeld als de tomos 40 kan dat de trilling bij 35 kmpu hoorbaar is (als indicatie) kilometerteller werkt niet eens, wel is op gps en dan rijd de tomos 39

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen want ik heb het blok ondertussen all 5x los gehaald en de leukigheid is er nu wel van af

alvast bedankt

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 04 jul 2014 15:51

Heb je gezorgd dat er geen resten van de oude pakking achter zijn gebleven? Als er iets van je oude pakking achterblijft kan dat het lekken veroorzaken.

Gerard030
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerard030 » 04 jul 2014 17:15

ja helemaal schoongemaakt en de randen zijn helemaal glad, niet met schuurmapier bezig geweest of iets anders wat ervoor kan zorgen dat er groeven of on ff heden in zit

zelf denk ik dat het te maken heb met de ringetjes die ik erop heb gezet, werk het allemaal zo nauw dat het op 100ste mm neerkomt misschien een te dikke ring waardoor 1 van de assen er voor zorgt dat de carter niet goed sluit, en met vast draaien krom trekt?

op alle 3 de assen horen daar na dat de moer erop zit ook nog ringen, op de tekeningen staat van wel

dus de ring tussen de carterkap lager en de moer van de as

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jul 2014 13:54

Vwb je vragen:

- Tandwiel van 1e versnelling (grootste) zit idd zo los. Als gevolg van gebrek aan smering door ATF is het gat tov de as (minder hard) uitgesleten. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, tenzij er duidelijk sporen zijn dat deze langs het koppelingshuis schuurt. Het gat slijt uiteindelijk toch wel uit en een ander (=nieuw) tandwiel zou binnen afzienbare tijd weer zoveel speling geven. Uitgaande van wat ik hiervoor zij, zou ik me daar niet teveel zorgen om maken. Wat wel belangrijk is, is dat de rollenkooi met vraagtekenveertje niet teveel beweging heeft, waardoor onderdelen harder slijten.

- Lekkage carter wordt veroorzaakt doordat er niet met het juiste moment en niet kruislings wordt aangedraaid. Hierdoor kan het deksel krom trekken. Los van het feit of er ringen teveel of verkeerde dikte zijn gebruikt. Ik neem aan dat daar niets aan veranderd is. Begin middenvoor, dan 2x achter, vervolgens de 2 kort bij de voorzijde (eerst onderzijde en dan bovenzijde) tot slot de laatste die overblijven (ook weer eerst de onderste). Draai ze allemaal eerst handvast, daarna als alles goed lijkt te zitten (draai eventueel een keer aan het achterwiel zodat de bak gaat draaien) met een momentsleutel op het juiste aanhaalmoment (M6 bout in aluminium is ongeveer 8Nm).

- De trilling/ bijgeluiden kunnen van diverse aard zijn. Zo uit een verhaal is dat moeilijk te omschrijven of te bepalen wat hieraan de oorzaak is. Tomos versnellingsbakken maken nu eenmaal bijgeluiden. Het kan zijn dat dit (zoals in het eerste deel) veroorzaakt wordt door het 1e versnellingstandwiel. Of bedoel je dat op top de motor gaat inhouden en raar gaat pruttelen als deze wel harder wil, maar niet kan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerard030
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerard030 » 06 jul 2014 16:21

als eerst bedankt voor de uitgebreiden uitleg,

ik heb voor de zekerheid een kleinbeetje vloeibare pakking om de carter gedaan en na mijn idee is het lekken gestopt.
geluid is inderdaad lastig te beschrijven, geluid in me carter klinkt alsof er tegen het blok word getikt in ze versnelling
en misschien dat daardoor een trilling onstaat wat er voor zorg dat er op een andee plek iets begint te trillen

soms lijkt het erop waneer je over een drempel of klinkers heen rijd dat het ineens weg is

ik zag dat me voorsparbord aan 1 kant los zat, nu weer vast gedraait en hopen dat dat het was (denk het zelf niet). voor de rest heb ik overal met me voet op gedrukt om te kijken of het geluid anders werd of daardoor stopte maar ook dat was niet het geval

Gerard030
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerard030 » 07 jul 2014 18:42

na een paar kilometers rijden ben ik erachter gekomen dat als ik de tomos schuin naar links houd dat het geluid begint en wanneer ik een beetje naar rechts houd is het geluid weg (rijdent)

zelf dacht ik de middelste ass omdat je die er zo uit kan halen maar wanneer ik er een ring bij doet sluit de carterkap niet goed, waardoor het lijkt dat de assen geen speling kunnen hebben

Marcel van der meer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Marcel van der meer » 31 mei 2020 14:19

Is het moeilijk om zo een caterpacking te vernieuwen ben een Tomos youngster aan het opknappen

Marcel van der meer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Marcel van der meer » 31 mei 2020 16:42

Is het moeilijk om zo een caterpacking te vernieuwen ben een Tomos youngster aan het opknappen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers