Pagina 1 van 2

het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 15:00
door tomoskindje
Beste tomosforummers,
Ik heb een tomos met standaard cilinder, schuin spruitstuk en 15/15 carb
Ik krijg dat ding maar niet afgesteld. Als ik volgas geef gaat die 4 takten met sproeier 62 maar met sproeier 60 heeft die van die dipjes als je volgas geeft.
Heeft iemand een suggestie?

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 15:16
door Sponsten
Heb je de kleur van je bougie bekeken?
Zwart=te veel benzine
Grijs/wit = te weinig benzine
Bruin=ok

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 15:23
door tomoskindje
Ja de kleur is netjes koffiemelk bruin :) , maar dit is natuurlijk alleen een indicatie dat je in de buurt zit.
Daarom vind ik het ook zo een raar verhaal hij blijft maar 4 takten

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 15:48
door shadowranger
Ontsteking wel goed afgesteld staan en geen slechte elektrische verbindingen? Het "viertakten" kan ook komen doordat de ontbranding achter de slag van de zuiger aankomt. Daardoor krijg je niet de kracht die je normaal zou moeten hebben en "spoelt" het verse mengsel minder naar binnen, met gevolg een slechte verbranding, etc, ....

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 16:03
door tomoskindje
Mhh maar verklaart dat ook waarom die met sproeier 60 NIET viertakt. Ik zal de draden van de ontsteking nog eens nakijken

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 10 jul 2014 16:04
door tomoskindje
Mhh maar verklaart dat ook waarom die met sproeier 60 NIET viertakt. Ik zal de draden van de ontsteking nog eens nakijken

EDIT: het is alleen met volgas het viertakten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 11 jul 2014 00:03
door TheStealthSpy
Nog wat tips:

-Heb je het spruitstuk ook uitgeboord? Een schuin spruitstuk is eigenlijk 12 mm en dat helpt niet bij het zo perfect mogelijk afstellen.
-
Wat vaak voorkomt is dat de aansluiting op het spruitstuk van de carburateur lekt. Dit tgv een luchtspleet thv de schroef waarmee de carburateur wordt vastgezet. Oplossing is om deze spleet te dichten met een nylon bus die zover inschuift dat de spleet wordt afgedekt of een rubber ring erachter te plaatsen (vaak wordt deze over het hoofd gezien).
-Zet de carburateur vast met een imbus in plaats van de originele schroef. Dan zit de carburateur beter vast en heb je een kleinere kans op valse lucht.
-Duw de carburateur zo ver mogelijk op het spruitstuk, dan wordt de spleet achterin afgedicht door de nylon buis en de rubbere ring. (zie de quote van shadowranger)

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 11 jul 2014 00:17
door tomoskindje
Het spruitstuk is ontgrenst als het goed is. En ik zal nog eens checken of de aansluiting op het spruitstuk goed dicht is

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 11 jul 2014 00:56
door TheStealthSpy
Het spruitstuk is ontgrenst als het goed is. En ik zal nog eens checken of de aansluiting op het spruitstuk goed dicht is

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Dat maakt het spruitstuk nog geen 15mm...
Begrensd spruitstuk= 9mm.
Ontgrensd spruitstuk= 12mm.
(Helemaal) uitgeboord spruitstuk= 14,5/15mm.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 11 jul 2014 12:17
door tomoskindje
Dit is het spruitstuk. ik weet niet of ik hier een link mag zetten van tomoshop.
http://www.tomoshop.nl/catalog/spruitst ... p-951.html
Als dit niet mag dan haal ik deze gelijk weg.

Dit is toch standaard al 15mm? Want dit spruitstuk heb ik.
Sorry voor mijn onduidelijkheid over ontgrenzen in de vorige post, was weer laat op de avond :)

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 11 jul 2014 17:40
door shadowranger
Heb je dit spruitstuk werkelijk op je brommer zitten, of wil je deze kopen? Als ik de link volg en de foto's bekijk zie ik een standaard 12 mm spruitstuk met aparte olie-aansluiting. Dit is een "normaal" spruitstuk en mag niet als 15 mm verkocht worden want dat is misleidend. Vwb die olie-aansluiting, die met je wel dicht maken anders heb je lekkage. Zit de schroef ook niet te ver naar binnen, want dat verstoort de flow.

Het voorste stukje kan wellicht 15 mm zijn, het gaat om het schuine deel. Die is vaak niet groter dan 12 mm.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 12 jul 2014 14:32
door tomoskindje
Om alle onduidelijkheid te laten verdwijnen zal ik even een foto maken van het spruitstuk wat ik op mijn tomos heb zitten.

EDIT
20140712_143254.jpg
Dit is het spruitstuk
Ik heb bijna het geld binnen om mijn project te starten en dan komt er van alles opnieuw op en alles zal ook gereinigd worden.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 12 jul 2014 16:59
door shadowranger
Ja, dus is het imo nog steeds een "standaard" 12 mm spruitstuk. Het schuine deel is te dun om daar 15 mm binnenruimte te krijgen.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 12 jul 2014 21:25
door tomoskindje
Dus wat kan ik doen om het spruitstuk goed te maken voor een 15mm carb?

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 13 jul 2014 10:40
door shadowranger
Flow van het spruitstuk kun je verbeteren. Er staan wat artikelen op het forum, misschien kun je er wat mee, ook bij de aansluiting (=uitgang spruitstuk) op het membraan kun je nog wat vergroten. In de bocht van het spruitstuk zit een rand waar normaal de begrenzerbus tegenaan zit. Als je die rand wat meer "natuurlijker" laat overgaan verbeter je de flow. Je kan proberen het schuine gedeelte op te boren, maar denk niet dat je dan nog voldoende "vlees" overhoudt. Op zich moet je met een 15/15 op een standaard ontgrenst spruitstuk prima kunnen rijden zonder die aanpassingen. Ik denk dat er wat anders meespeelt.

Je gaf eerder aan dat het naar jouw mening niet zoveel zou uitmaken als je de ontsteking verzet. Ik weet door ervaring dat dat wel uitmaakt, zeker bij mengsels die meer brandstof bevatten. Hoe meer voorontsteking je geeft, des te beter en vollediger de verbranding. Bij een standaard snor komt er relatief weinig bruikbaar mengsel in de cilinder. Daardoor kan de ontsteking ook zo laat staan. Bij jou is dat niet het geval, wat je hebt een 15/15, dus meer lucht en brandstof per slag. Dat moet wel allemaal verbranden voordat de nieuwe lading in de cilinder kan komen. Als je de ontsteking niet vroeg genoeg hebt en op toeren rijdt, gaat de zuiger zo snel op en neer dat de verbranding achter gaat lopen op de slagen. Dit uit zit in het prrrt-geluid op top. Meer voorontsteking geven dus.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 13 jul 2014 13:36
door tomoskindje
Dus wat ik moet doen is het spruitstuk minder hoekig maken van binnen om de flow te verbeteren
En de ontsteking ietsje vroeger zetten zodat het mengsel beter ontbrand op hoge toeren

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 14 jul 2014 08:45
door shadowranger
Yep.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 14 jul 2014 18:30
door tomoskindje
Ik pak het spruitstuk er zo bij maar, moet je dit gewoon met een vijltje bijvijlen?

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 14 jul 2014 19:29
door shadowranger
Wees creatief.

Re: het lukt gewoon niet HELP!

Geplaatst: 14 jul 2014 21:11
door tomoskindje
Ik heb net de cilinder erafgehaald, OM TE JANKEN.
Er was een stukje van de zuiger gebroken. En de vorige eigenaar heeft ooit een vastloper gehad (Grote kras in de lengte op de zuiger). En de uitlaatpoort zat dichtgekoold. Dit verklaard ook waarom ik zo langzaam ging en waarom die waarschijnlijk niet lekker liep. Ik zal iedereen op de hoogte houden als ik mijn nieuwe cilinder heb (Airsal 50) en dan weet iedereen weer wat meer :)