• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet meer na verkeerd te hebben getankt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Hakan
Pindabrein

Berichtdoor Hakan » 30 aug 2014 15:43

Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? <2000 (ei cilinder)
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds 29-08-2014
Wat is het probleem? Tomos start niet meer na verkeerd te hebben getankt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo iedereen! Ik ben nieuw op het forum en heb onlangs een paar problemen met mijn Tomos S25.

Ik heb ongeveer één/twee weken geleden een Tomos S25 gekocht en heb gisteren voor het eerst getankt. Voordat ik tankte viel de Tomos overigens uit als ik wachtte bij een stoplicht bijvoorbeeld (denk dat dat te maken heeft met een lege tank). Ik ging dus tanken.. Euro 95 ongelood erin gedaan. (voorheen heb ik altijd op een Vespa gereden en altijd Euro 95 ongelood getankt). Ik voelde gelijk aan de Tomos dat het niet goed was (onder andere aan het feit dat de Tomos uitviel wanneer ik stopte, hij bleef dus niet stationair lopen) en heb even op het forum gezocht en heb uitgevonden dat er brommix in moest.

Ik heb na het tanken een paar honderd meter gereden en toen een paar uur stil laten staan (met de benzine kraan dicht). Daarna heb ik de benzine uit de tank laten lopen (en netjes opgevangen natuurlijk :) ) en heb daarna Shellina erin gedaan. De Tomos startte wel en reed in het begin héél langzaam, maar langzamerhand ging het wat sneller rijden en nog steeds hetzelfde resultaat: telkens wanneer ik stopte voor een stoplicht viel de Tomos uit. Op een gegeven moment kreeg ik de Tomos niet meer aan.

Ik heb toen thuis even naar de Tomos gekeken. Ik heb onder andere het volgende gedaan:

- Bougie bekeken en vervangen, de Tomos start nog steeds niet.
- Carburateur losgehaald en de vlotterbak leeggehaald, nog steeds geen resultaat.

Voor de rest komt er witte rook uit de uitlaat van mijn Tomos. Als ik de uitlaat demonteer en de Tomos probeer te starten, start de Tomos ook, maar hij blijft niet stationair lopen en er komt heel veel witte rook uit het punt waar de uitlaat vast zat aan de Tomos.

Wie o wie kan mij helpen om mijn Tomos weer aan de praat te krijgen :)

Donkat5
Tomosforummer

Berichtdoor Donkat5 » 30 aug 2014 23:03

Witte rook is niet zo gek, dat is gewoon een verbranding die niet goed verloopt. Zo ook de witte rook uit je uitlaat/cilinder. Uitvallen voor het stoplicht heb ik ook gehad, bij mij was het valse lucht. Oftewel ergens in het proces komt er lucht bij de verbranding, die er niet hoort te zijn. Bijvoorbeeld (zoals in mijn geval) een slechte pakking tussen cilinder en cilinderkop. In een enkel geval kan witte rook een kapotte krukaskeerring betekenen, maar als het door de euro95 komt, gaat het vanzelf weg...
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 31 aug 2014 08:06

Witte rook is verbranding van ATF uit de versnellingsbak. De krukaskeerring is defect en moet worden vervangen. Dat verklaart ook het uitvallen als je motor stationair draait. Vervang gewoon beide keerringen (ook die achter de ontsteking nen dan ben je daar vanaf. Het kan zijn dat daarna het nog even een tijdje rookt als gevolg van het feit dat de ATF niet direct weg is uit de cilinder en spoelruimte. Maar dat zou na 1 tank wel weg moeten zijn.

Vwb het tanken van Euro95, is dat niet de oorzaak van het defect raken van de keerring of veroorzaken van witte rook. Wat wel even nagekeken moet worden is of de zuiger, veren en cilinder niet beschadigd zijn door een warmloper. De zuiger vervangen en frisse veren erop wil soms wel verbetering geven, doe er ook een ieuwe bougie bij, want de ATF kan deze ook wel eens hebben verziekt. Vergeet dan ook niet de pakkingen van de cilinder en kop te vervangen (pasvlakken netjes schoonmaken van resten voordat je ze monteert). En met montage van de uitlaat ook een nieuwe pakking gebruiken.

Tot slot het afslaan probleem. Als je alles hebt gedaan wat hierboven staat kun je je carburateur nog reinigen. Daarna alles netjes afstellen (ook ontsteking (welke type?)) en stationair afstellen (welk type carburateur?) en dan zou je weer jaren plezier moeten hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Hakan
Pindabrein

Berichtdoor Hakan » 31 aug 2014 14:50

Ik heb het moterblok geopend (aan beide kanten) en gezien dat de krukas keerring versleten is. Deze ga ik dus sowieso vervangen. Tevens ga ik ook de voortandwiel keerring vervangen, omdat ik denk dat deze zijn werk niet goed doet (vanwege het feit dat mijn achterwiel erg vies is). Verder heb ik gemerkt dat de twee linkerassen (kickstartas en tussenas), dus niet de koppeling maar de twee daarnaast, een klein beetje speling hebben. Is dit erg? En zo ja hoe is dit te verhelpen?

En zitten er keerringen achter de kickstartas en/of de tussenas? Zo ja, zal ik deze dan ook gelijk vervangen? Ik kan het antwoord nergens op het forum vinden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 01 sep 2014 12:48

Kickstartas heeft wel een keerringetje, maar kun je niet los vervangen. Er zitten 2 naaldlagers in het grote tandwiel in het midden, waar 1 van de lagers voorzien is van een o-ring. Alleen door het compleet vervangen van de lagers daarin kun je ook de keerring vervangen.

De speling die je voelt bij de kickstartas en middenas is normaal. Als je het deksel erop draait zitten de as uiteinden gevangen in lagers in het deksel.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Hakan
Pindabrein

Berichtdoor Hakan » 20 sep 2014 00:58

Ik wilde nog even melden dat het allemaal gelukt is! De krukaskeerring was helemaal versleten. Hier en daar het een en ander vervangen en de Tomos loopt weer goed!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 20 sep 2014 14:55

Dank voor de feedback.

Gesloten
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers